پس از انتقاد آمریکا، چین از ادعاهای گسترده دریایی دفاع می کند

پکن: چین روز پنجشنبه از “حقوق تاریخی” خود برای تقریباً کل دریای چین جنوبی دفاع کرد، پس از گزارش جدید دولت ایالات متحده که ادعاهای پکن تقریباً کاملاً بی اعتبار است.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه، گزارش وزارت امور خارجه را “محدودیت در دریاها” که در ماه جاری منتشر شد، تلاشی برای “تحریف قوانین بین المللی، سردرگمی افکار عمومی، ایجاد اختلاف و برهم زدن اوضاع منطقه ای” خواند.
چین حقوق تاریخی در دریای چین جنوبی دارد. وانگ گفت: حاکمیت چین و حقوق و منافع مرتبط با آن در دریای چین جنوبی در یک دوره طولانی از تاریخ تثبیت شده است و با قوانین بین المللی مطابقت دارد.
منطقه وسیع دریایی متشنج بوده است، زیرا شش دولت دیگر مدعی تمام یا بخشی از آبراه استراتژیک حیاتی هستند که تخمین زده می‌شود سالانه 5 تریلیون دلار تجارت جهانی از طریق آن سفر می‌کند و دارای ذخایر ماهیگیری غنی، اما به سرعت در حال کاهش و ذخایر قابل توجه نفت و گاز زیر دریا است.
ایالات متحده هیچ موضع رسمی در مورد اینکه چه کسی مالک چه ویژگی هایی در دریا است، ندارد، اما از حق مطلق فعالیت در آب های بین المللی برخوردار است.
این شامل قایقرانی کشتی‌های جنگی نیروی دریایی گذشته از ویژگی‌های تحت کنترل چین، از جمله جزایر مصنوعی مجهز به باند هوایی و سایر امکانات نظامی است.
در گزارش ایالات متحده آمده است که ادعای پکن “هیچ مبنای قانونی ندارد و توسط (چین) بدون مشخص بودن ماهیت یا گستره جغرافیایی حقوق تاریخی مورد ادعا تایید شده است.”
مطالعه ایالات متحده همچنین می گوید که ادعای چین برای حاکمیت بیش از 100 ویژگی غوطه ور در هنگام جزر و مد با قوانین بین المللی ناسازگار است. که محصور کردن مناطق وسیعی از دریا توسط قوانین بین‌المللی حمایت نمی‌شود. و اینکه رویه آن برای ادعای مناطق دریایی بر اساس برچسب زدن به هر گروه جزیره به عنوان یک کل “توسط قوانین بین المللی مجاز نیست”.
در این مطالعه آمده است: “دعاهای دریایی گسترده چین در دریای چین جنوبی با قوانین بین المللی مطابق با کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها ناسازگار است.”
در این بیانیه آمده است: «تأثیر کلی این ادعاهای دریایی این است که (چین) به طور غیرقانونی ادعای حاکمیت یا نوعی صلاحیت انحصاری بر بیشتر مناطق دریای چین جنوبی را دارد.
وانگ در پاسخ خود گفت که ایالات متحده “خودسرانه از کنوانسیون سوء تعبیر می کند، درگیر دستکاری سیاسی با معیارهای متعدد برای منافع خودخواهانه خود می شود و حاکمیت قانون بین المللی را تضعیف می کند.”
او همچنین انتقاد چین از حکم داوری بین‌المللی در سال 2016 را که عمدتاً ادعاهای پکن را باطل می‌کرد، تجدید کرد.
حکم «غیر قانونی و باطل است. وانگ گفت چین آن را نمی پذیرد یا به رسمیت نمی شناسد.