پس از اینکه سفیر چین اروپا را خشمگین کرد، تهاجمی جذاب شی جین پینگ شکست خورد

پکن: شی جین پینگ اخیراً در یک رگبار پیروزی بوده است و با موفقیت تلاش های ایالات متحده برای نشان دادن چین به عنوان تهدیدی برای نظم جهانی را رد کرده است. سپس یک فرستاده در فرانسه فوراً همه آن ترس ها را زنده کرد.
چین به سرعت برای خاموش کردن طوفان آتش در اروپا که توسط سفیر ایجاد شده بود، حرکت کرده است لو شای، که استقلال کشورهای شوروی سابق را در مصاحبه ای با یک پخش کننده محلی زیر سوال برد.
سفارت چین در پاریس دوشنبه شب در بیانیه‌ای گفت که لو «نقطه‌های شخصی» را بیان کرد که نباید «بیش از حد» تفسیر شود. این بیانیه صریحاً بر احترام به حاکمیت کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی تأکید کرد و اضافه کرد که موضع آن “سازگار و روشن” است.
با این حال، آسیب وارد شد. این اظهارات عملاً بازتاب دیدگاه ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه درباره اوکراین و سایر کشورهایی بود که زمانی اتحاد جماهیر شوروی را تشکیل می‌دادند، و تلاش‌های شی برای نشان دادن چین به عنوان یک حزب بی‌طرف برای کمک به پایان دادن به جنگی که در فوریه 2022 آغاز شد، تضعیف شد.
گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، به اظهارات لو در توییتی اشاره کرد تا توضیح دهد «چرا کشورهای بالتیک به چین برای «میانجی صلح در اوکراین» اعتماد ندارند.» استونی و لتونی – کشورهایی که چندین دهه تحت حاکمیت خشن اتحاد جماهیر شوروی نیز رنج بردند. – دیپلمات های چینی در پایتخت های خود را برای توضیح احضار کردند.
جا یان چونگ، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: «اظهارات لو و واکنش‌های شدیدی که در سرتاسر اروپا برانگیخت، کمی یک گل به خودی است.
چونگ گفت: “این حادثه نشان دهنده تنش ها در” سیاست خارجی چین است. “آنها می خواهند تصویری از باز بودن و زور بودن ارائه دهند.”
با توجه به اینکه معامله گران سهام چینی قبلاً نگران روابط چین و ایالات متحده بودند، این حادثه به نگرانی اخیر سرمایه گذاران در مورد خطرات ژئوپلیتیک افزوده است. شاخص ام‌اس‌اس‌آی چین در روز سه‌شنبه 2.6 درصد کاهش یافت و به سمت ششمین روز نزولی پیش رفت که طولانی‌ترین افت از ماه اکتبر خواهد بود.
وی-سرن لینگ، مدیر عامل Union Bancaire Privee، گفت: بازار با “تعدادی از صداهای منفی ژئوپلیتیکی” از جمله نظرات لو و برنامه های آشکار رئیس جمهور جو بایدن برای فرمان اجرایی محدود کردن سرمایه گذاری های آمریکایی در برخی از حوزه های اقتصاد چین مواجه است.
برای شی، اظهارات اشتباه لو نشان دهنده یک شکست دیگر به نظر می رسد زیرا او به دنبال اصلاح وجهه چین در صحنه جهانی پس از سه سال انزوا به دلیل شیوع کووید-19 است.
در ماه مارس، اندکی پس از اینکه شی از طرحی مبهم برای صلح در اوکراین و دیدار با پوتین در مسکو رونمایی کرد، دولت او میانجی‌گری کرد که ایران و عربستان سعودی توافقی را برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک انجام دهند. این امر به نقش پکن به عنوان یک میانجی بالقوه در درگیری‌های بسیار فراتر از سواحل آن اعتبار بخشید.
سپس شی میزبان رهبران فرانسه و برزیل بود که هر دو اظهاراتی کردند که باعث ناراحتی آمریکا شد. رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، خواستار روابط اقتصادی نزدیکتر با چین و کاهش نقش دلار در تجارت شد، در حالی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که اروپا باید مسیر خود را مستقل از ایالات متحده ایجاد کند.
پس از اظهارات لو، ماکرون بار دیگر بر همبستگی خود با کشورهای مورد بحث تاکید کرد و جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، این اظهارات را “غیرقابل قبول” خواند.
این قسمت در بخشی از تلاش چین برای ایجاد تعادل در دیپلماسی قاطعانه تر و نیاز به طرح قدرت نرم، به ویژه با کاهش اعتبار این کشور را نشان می دهد. نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال گذشته نشان داد که چهار پنجم از پاسخ دهندگان در ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و سوئد نظرات نامطلوبی در مورد چین داشتند.
در حالی که به نظر می رسد چین این مشکل را تشخیص داده و اخیراً به دنبال بازی بهتری بوده است، اما هنوز هم به طور منظم طغیان های دیپلمات ها رخ می دهد. لو در گذشته جنجال‌هایی به راه انداخته و کانادا را به «برتری سفیدپوستان» در حماسه بازداشت یکی از مدیران شرکت فناوری هواوی متهم کرده است.
در عین حال، بعید است که این اپیزود به طور گسترده‌تری به چین در میان به اصطلاح جنوب جهانی آسیب برساند، یک اصطلاح گسترده به کشورهای در حال توسعه در بخش‌هایی از آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین اشاره دارد.
سال گذشته، چین در زمانی که ریاست این اتحادیه را برعهده داشت، گفت‌وگو درباره گسترش بریکس را آغاز کرد که بخشی از تلاش گسترده‌تر برای ارائه جایگزینی برای رهبری ایالات متحده بود. آنیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی در بریکس، گفت که از آن زمان، 19 کشور تمایل خود را برای پیوستن به این اتحادیه، درست قبل از برگزاری نشست سالانه این اتحادیه در آفریقای جنوبی در ماه ژوئن ابراز کردند.
نیل توماس، یکی از همکاران مرکز تحلیل چین در موسسه سیاست جامعه آسیا، گفت که این حادثه ممکن است به سرعت در برخی از کشورهای کوچکتر در اروپا رخ دهد.
او گفت: «بسیاری از رهبران اروپایی احتمالاً عقب‌نشینی پکن از اظهارات سفیر لو را می‌پذیرند و به دنبال منافع اقتصادی و دیپلماتیک خود با چین، به‌ویژه کشورهای کوچک‌تر و فقیرتر اتحادیه اروپا هستند که به ویژه به مبادلات تجاری با این کشور اهمیت می‌دهند.»
به نظر می رسد فشارهای دیپلماتیک اخیر چین در ماه های آینده ادامه یابد. به گفته افرادی که با این طرح ها آشنا هستند، اولاف شولز، صدراعظم آلمان، لی کیانگ، نخست وزیر چین را برای گفت و گو در ماه ژوئن در برلین دعوت کرد. آنها گفتند که شولز قصد دارد پکن را به عنوان یک شریک کلیدی در چالش هایی مانند تلاش های صلح به خدمت بگیرد. چین این سفر را تایید نکرده است.
جدای از بیانیه سفارت که چین را از اظهارات لو دور می کند، واکنش در پکن نیز تیراندازی به مطبوعات بوده است. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در یک نشست منظم، رسانه ها را به تلاش برای ایجاد اختلاف بین چین و کشورهای مربوطه متهم کرد.
اظهارات لو همچنین در میان کاربران شبکه های اجتماعی که برخی از آنها این موضوع را به تایوان مرتبط می کنند، بسیار خوب عمل کرد. چین اخیراً این استدلال را مطرح کرده است که گرفتن تایوان ناقض قوانین بین المللی نیست زیرا این جزیره به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته نشده است.
یکی از کاربران شبکه های اجتماعی چینی در پستی درباره نظرات لو نوشت: «اگر قدرت کافی دارید، می توانید قوانین بین المللی بنویسید. “آیا سیاستمداران غربی به اندازه کافی در مورد تایوان مزخرفات پراکنده نکرده اند؟”