پس از شورش کنگره ایالات متحده، تحقیقات گسترده همچنان در حال افزایش است

واشنگتن: شکار حتی زمانی که دود در 6 ژانویه در حال پاک شدن بود آغاز شد: ده ها مامور فدرال با بررسی پست های رسانه های اجتماعی، تجزیه و تحلیل تعداد زیادی فیلم و نکات ناشناس در حالی که تلاش می کردند بفهمند چه کسی در آن روز در معبد کالیفرنیا چه کرده است، شروع به کار کردند. دموکراسی آمریکایی
لورنزو ویدینو، مدیر برنامه افراط گرایی در دانشگاه جورج واشنگتن، گفت: این تلاش «یکی از بزرگترین تحقیقاتی است که اف بی آی تا کنون انجام داده است».
این تلاش‌های خارق‌العاده در کمتر از یک سال منجر به دستگیری و محاکمه بیش از 725 نفر از حامیان دونالد ترامپ شد که پس از گوش دادن به سخنان رئیس‌جمهور مستعفی که مکرراً آنچه را که انتخابات دزدیده شده محکوم کرد، به عنوان اعضای کنگره به ساختمان کنگره یورش بردند. کنگره آماده بود تا پیروزی جو بایدن را تأیید کند.
این فهرست تقریباً روز به روز افزایش می‌یابد و در نهایت می‌تواند دو برابر شود: در حالی که بازرسان فدرال در ابتدا تخمین می‌زدند که 800 نفر در محاصره کاپیتول شرکت داشتند، اکنون می‌گویند این تعداد به 2000 نفر نزدیک‌تر است.
به گفته ویدینو، که مرکزش داده های دقیقی را در مورد متهمان جمع آوری کرده است، متهمان عمدتاً مردان (87٪) و با میانگین سنی 39 سال هستند – “که معمولاً سن افراط گرایان نیست”.
آنها از سراسر ایالات متحده می آیند، با پروفایل های اجتماعی-اقتصادی متنوع (از جمله وکلا، طراحان منظر، مشاوران املاک). و کسانی که دارای سابقه نظامی هستند یا با ورشکستگی مواجه شده اند به میزان قابل توجهی بیش از حد حضور دارند.
این گروه متنوع شامل راست افراطی‌های افراطی و توطئه‌گرایان، اما همچنین حامیان عادی ترامپ است که با ادعاهای اصرار او مبنی بر دزدیده شدن انتخابات متقاعد شده‌اند.
بیشتر متهمان به هیچ گونه خشونت یا خرابکاری متهم نیستند، بلکه صرفاً به دلیل ورود غیرقانونی به ساختمان متهم هستند. آنها عموماً فقط با اتهامات جنحه ای در ارتباط با تجاوز به قانون یا رفتار بی نظم به دلایل محدود روبرو هستند.
به نظر می‌رسد که دادستان‌ها مشتاق رسیدگی به اعضای گروه در سریع‌ترین زمان ممکن هستند، اغلب از طریق توافقنامه‌هایی که نیاز به محاکمه را ندارند: 165 نفر از متهمان قبلاً به چنین توافقاتی دست یافته‌اند و حدود 50 نفر محکوم شده‌اند.
بسیاری از این احکام نسبتاً سبک بوده اند: یک مرد جوان که اعتراف کرده بود یک آبجو از دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان دزدیده است، به 20 روز زندان محکوم شد تا در آخر هفته ها اجرا شود – که به او اجازه می دهد شغل خود را حفظ کند.
اما جیکوب چانسلی 34 ساله که پس از انتشار تصاویری از او که بدون پیراهن ایستاده و کلاهی از خز شاخدار در داخل کاپیتول در سرتاسر جهان پخش شد، فوراً به شهرت رسید، محکومیت جدی تری به 41 ماه دریافت کرد.
وکیل او الواتکینز می گوید که شکاف مجازات پیام اشتباهی را ارسال می کند. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این دیدگاه برای کسانی که معتقدند زندانی سیاسی هستند درست به نظر نمی رسد.
احکام طولانی‌تری علیه کسانی که متهم به جدی‌ترین جنایات هستند، تازه شروع شده‌اند: تقریباً 225 نفر که متهم به اعمال خشونت‌آمیز، به‌ویژه علیه پلیس کاپیتول هستند.
سنگین ترین حکم تا کنون به رابرت پالمر، مرد 54 ساله فلوریدا، متهم به حمله به پلیس با تخته و کپسول آتش نشانی داده شده است. او به پنج سال حبس محکوم شد.
حدود 40 نفر به توطئه جنایی متهم شده اند که به معنای حمله از پیش سازماندهی شده است.
این اتهام جدی عمدتاً علیه اعضای گروه های راست افراطی مانند پسران مغرور، سوگند داران و سه درصد مطرح شده است.
انتظار می‌رود این متهمان که برخی از آنها ماه‌ها در بازداشت پیشگیرانه به سر می‌برند، به زودی در ماه فوریه با هیئت منصفه محاکمه شوند.
یکی از اعضای Proud Boys، مردی در 30 سالگی نیویورک، موافقت کرده است که در ازای مجازات سبک تر، با دادستان همکاری کند.
تاکنون هیچ کس به فتنه یا شورش متهم نشده است — اتهامات جدی که در ابتدای تحقیقات ذکر شد اما اثبات آنها دشوار است.
ویدینو گفت که دادستان ها “سعی کرده اند تا حد ممکن تخیل داشته باشند” در طرح اتهامات. او خاطرنشان کرد، در ایالات متحده، بازرسان می توانند گروه های افراطی خارجی را تعقیب کنند، اما نه سازمان های آمریکایی که ممکن است ایدئولوژی های رادیکال یا خشونت آمیز داشته باشند.
یک سوال کلیدی باقی می‌ماند: چه کسی در بین افراد کلیدی که آن روز در ساختمان کنگره نبودند، ممکن است حمله را تحریک یا سازماندهی کرده باشد. در حال حاضر، بازرسان این موضوع را به اعضای کنگره واگذار می کنند تا تحقیقات خود را دنبال کنند.
حتی اگر سناتورهای جمهوری خواه ترامپ را از محکومیت در محاکمه استیضاح در فوریه نجات دادند، او هنوز روشن نیست.
مجلس نمایندگان یک کمیته منتخب ایجاد کرد تا نقش رئیس جمهور سابق و مشاورانش را روشن کند. اگر دلایل کافی پیدا کند، هیچ چیز مانع از طرح اتهامات دادستان نخواهد شد.
و این می‌تواند فصل جدیدی را در تحقیقات گسترده باز کند.