پس از کولاک، کامیون داران سیک در گرداب سیاسی در کانادا گرفتار شدند

واشنگتن: اگر مرگ در کولاک خانواده ای از پاتل های گجراتی – که بر صنعت متل سازی در ایالات متحده مسلط هستند – هنگام عبور غیرقانونی از مرز کانادا و ایالات متحده در هفته گذشته خبرساز شد، آخر هفته سیک ها را در کانون توجه قرار داده است. نیروی محرکه در تجارت حمل و نقل در آمریکای شمالی هستند.
در میان تردیدهای عمیق در جامعه، هزاران راننده سیک به کاروان حماسی متشکل از ده‌ها هزار کامیون‌دار به طول حدود 40 مایل پیوسته‌اند که در سراسر کانادا از ونکوور به پایتخت اتاوا رانندگی می‌کنند تا به دستورات واکسن و محدودیت‌های مرتبط با کووید اعتراض کنند. .
این موضوع به یک سردرد سیاسی بزرگ برای جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا تبدیل شده است، که در ابتدا اعتراض را رد کرد و قرار بود در آخر هفته در اتاوا تظاهرات کند، به عنوان “اقلیتی کوچک از مردم… که دیدگاه های غیرقابل قبولی دارند و نماینده نیستند.” نظرات کانادایی‌هایی که برای یکدیگر بوده‌اند.” اما روز جمعه، کامیون‌داران با آمریکایی‌های برجسته مخالف اجرای قانون، از جمله مجری رادیویی جو روگان و ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان از تسلا، که از چیزی که «کاروان آزادی» نامیده می‌شود، مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.
ماسک روز جمعه در توییتی نوشت: «کامیون‌داران کانادایی حکومت می‌کنند» و افزود: «اگر مردم را به اندازه کافی بترسانید، خواستار حذف آزادی خواهند شد. این راه استبداد است». روگان گفت که کانادایی ها “در شورش” هستند، حتی زمانی که جمهوری خواهان بنیادگرا در ایالات متحده حمایت خود را از این راهپیمایی، یکی از بزرگترین تجمعات در تاریخ کانادا، اعلام کردند و گفتند که کامیون داران مخالف واقعی در کانادا هستند.
سیک ها درصد قابل توجهی از کامیون داران در ایالات متحده و کانادا را تشکیل می دهند و تخمین زده می شود که 150000 و 200000 پرسنل تا 40 درصد از تجارت را بر عهده دارند. بسیاری از آنها بخشی از زنجیره تامین ایالات متحده و کانادا هستند و گفته می شود که از دستورات واکسن و سایر پروتکل های کووید رنج می برند.
با این حال، تردیدهایی در جامعه وجود دارد که اعتراضات توسط کامیونداران سفیدپوست رادیکال که از نظر سیاسی مخالف ترودو هستند، به دلایلی غیر از دستورات واکسن ربوده شده است. این اختلاف زمانی به منصه ظهور رسید که جاگمیت سینگ، رهبر حزب دموکراتیک جدید، متحد ترودو، اعتراضات را محکوم کرد و گفت که برخی از افراد پشت سر آن “اطلاعات نادرست” را با “نظرات تحریک آمیز، تفرقه افکنانه و نفرت انگیز” ارائه می کنند.
با این حال، برادر شوهر سینگ، جودویر سینگ دهلیوال، گزارش شده است که 13000 دلار برای این اعتراض کمک کرده است. “[I] … در مورد این کمک با او مخالفت کرد و به او گفت. من با این کاروان و با لفاظی‌های خطرناک و تفرقه‌انگیز که از آن می‌بینیم مخالف هستم.» یک گوردوارا در اتاوا نیز گفت که پس از اینکه به کامیون‌داران گفته شد می‌توانند در آنجا پناه بگیرند، درهای خود را می‌بندد.
کامیون داران در ایالات متحده و کانادا می توانند بیش از 100,000 دلار رانندگی با دکل های سنگین و در شرایط خطرناک به دست آورند، پولی که تعداد زیادی از مهاجران سیک را جذب می کند تا این شغل را شروع کنند و در نهایت به سمت تجارت کار می روند. نقش آن‌ها در زنجیره تامین در ماه‌های اخیر به‌ویژه به دلیل کمبود در دوران کووید مورد توجه قرار گرفته است، و به نظر می‌رسد کامیون‌داران تصمیم گرفته‌اند از این لحظه برای اعمال شرایط بهتر و پروتکل‌های بین‌مرزی آسان‌تر استفاده کنند.
طبق اعلام اتحادیه کامیون‌های کانادا، حدود 32000 نفر از 160000 کامیون‌دار کانادایی و آمریکایی به دلیل دستورات واکسن که توسط دولت ترودو وضع شده است، ممکن است مجبور شوند از جاده‌ها خارج شوند.
یک سیک که از کاروان آزادی حمایت می کند، عکسی از کامیون داران سیک شرکت کننده در تظاهرات را در توییتر منتشر می کند.