پس از 3 ماه پرتنش، فوران آتشفشان اسپانیا ممکن است به پایان برسد

مادرید: ساکنان جزیره اسپانیایی لا پالما روز چهارشنبه به خود جرأت دادند که پس از تقریباً سه ماه انفجارهای روزانه نگران کننده، زمین لرزه ها، رودخانه های سنگ های مذاب و یک توده خاکستر عظیم حاوی گازهای سمی، یک فوران آتشفشانی پایان یافته است.
آتشفشان Cumbre Vieja در جزایر قناری در شمال غربی آفریقا عصر روز دوشنبه خاموش شد و دانشمندان گفتند 36 ساعت یا بیشتر فعالیت ناچیز آن ممکن است نشانه آغاز پایان فوران باشد.
دانشمندان احیای مجدد فعالیت های آتشفشانی را رد نمی کنند، که قبلاً کاهش یافته بود و با نیرویی تازه بازگشته بود، اما می گویند بعید است.
والنتین ترول، کارشناس زمین‌شناسی در دانشگاه اوپسالا سوئد و یکی از نویسندگان مطالعه زمین‌شناسی جزایر قناری، به آسوشیتدپرس گفت: «ما نمی‌توانیم صددرصد مطمئن باشیم، زیرا آتشفشان در هفته‌های گذشته چند حقه بازی کرده است. .
او گفت: «اما بسیاری از پارامترها اکنون فروکش کرده‌اند و من فکر می‌کنم که آتشفشان در حال حاضر واقعاً در حال کاهش است.
دولت جزایر قناری در بیانیه ای اعلام کرد که “فعالیت های آتشفشانی تقریباً به هیچ وجه کاهش یافته است.”
این فوران که از 19 سپتامبر آغاز شد طولانی ترین فوران ثبت شده در لاپالما است و نقطه عطفی برای جزیره نشینان است که بسیاری از آنها از کشاورزی و گردشگری زندگی می کنند. جزایر آتشفشانی قناری به دلیل آب و هوای معتدلشان یک مقصد محبوب برای تعطیلات اروپا هستند.
هیچ جراحت یا مرگ مستقیمی با فوران آتشفشان لاپالما، جایی که حدود 80000 نفر در آن زندگی می کنند، مرتبط نبوده است.
در حالی که زندگی تا حد زیادی در اکثر نقاط جزیره به صورت عادی ادامه داشته است، بخشی از سمت جنوب غربی آن به شدت آسیب دیده است.
دولت اسپانیا متعهد به کمک مالی برای کمک به مردم محلی در بازسازی زندگی خود شده است.
سنگ مذاب آتشینی که از کامبره ویجا به سمت دریا سرازیر می شود، حدود 3000 ساختمان را ویران کرده است. مزارع گدازه های ضخیم و سخت شده، مزارع موز را مدفون کرده، سیستم های آبیاری را ویران کرده و جاده ها را قطع کرده است.
طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط واحد اضطراری آتشفشانی جزایر قناری، PEVOLCAN، گدازه‌های سخت شده حدود 1200 هکتار (حدود 3000 هکتار) را پوشش می‌دهند.
PEVOLCAN گفت، جایی که سنگ مذاب به اقیانوس اطلس ریخته شده است، دلتاهای سنگی بیش از 48 هکتار (120 هکتار) تشکیل شده است.