پس لرزه های ژاپن پس از زلزله که یک کشته برجای گذاشت و خانه ها را ویران کرد

توکیو: پس لرزه هایی ژاپن را یک روز پس از یک زلزله قدرتمند لرزاند زمين لرزه حداقل یک نفر کشته شد و مقامات در حال ارزیابی خسارات روز شنبه ناشی از لرزش چند ساختمان بودند.
قدر 6.5 ریشتر زلزله به گفته آژانس هواشناسی ژاپن، اواسط بعد از ظهر روز جمعه در عمق 12 کیلومتری (هفت مایلی) منطقه مرکزی ایشیکاوا را مورد حمله قرار داد.
این آژانس گفت که حدود 55 پس لرزه، که برخی از آنها قوی بود، تا صبح روز شنبه رخ داده است، زیرا هشدار داده است که باران شدید می تواند باعث رانش زمین در منطقه شود.
آژانس مدیریت بلایای ژاپن روز شنبه اعلام کرد دست کم 23 نفر زخمی شده اند.
یکی از مقامات سوزو در استان ایشیکاوا، شهری که به شدت آسیب دیده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «کارمندان ما در حال بررسی خسارات ناشی از زلزله هستند.
او گفت که دو نفر که در داخل ساختمان های تخریب شده گیر افتاده بودند نجات یافتند و حدود 50 نفر به مراکز تخلیه مستقر در مدارس و شهرداری منتقل شدند.
تصاویر تلویزیونی یک مغازه خواربارفروشی را نشان می دهد که پر از بطری های شراب شکسته و سایر محصولاتی است که از قفسه ها افتاده بودند.
برخی از ساکنان پس از تخریب جزئی خانه های چوبی خود در حال پاکسازی آوار در زیر باران دیده شدند.
مردی به پخش‌کننده عمومی NHK گفت: «من از یک نجار خواستم تا خانه را تعمیر کند و اکنون خانه با یک برزنت آبی پوشیده شده است تا از آب باران محافظت کند.
این زمین لرزه در مقیاس لرزه نگاری ژاپنی شیندو، شش بالاتر را به ثبت رساند که حداکثر به هفت می رسد.
زمین لرزه ها در ژاپن رایج هستند، ژاپنی که بر روی «حلقه آتش» اقیانوس آرام قرار دارد، کمانی از فعالیت لرزه ای شدید که در جنوب شرق آسیا و در سراسر حوضه اقیانوس آرام امتداد دارد.
این کشور دارای مقررات سختگیرانه ساختمانی است تا اطمینان حاصل شود که ساختمان ها می توانند در برابر زلزله های قوی مقاومت کنند و به طور معمول تمرین های اضطراری را برای آماده شدن برای یک تکان بزرگ برگزار می کند.
زمین لرزه ای به بزرگی 6.9 ریشتر در سال 2007 دهکده ماهیگیری در همان منطقه را لرزاند و صدها نفر را مجروح و به بیش از 200 ساختمان در شبه جزیره نوتو آسیب رساند – منطقه ای دیدنی در ساحل دریای ژاپن.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر، که از سفر به چهار کشور آفریقایی و سنگاپور بازگشته بود، روز جمعه گفت: «تسلیت صمیمانه خود را به فردی که درگذشت و همدردی خود را با آسیب دیدگان این فاجعه ابراز می کنم».
کیشیدا به خبرنگاران گفت: «دولت همزمان با برقراری ارتباط نزدیک با (مقامات) در صحنه، اقدامات خود را با احساس فوریت ادامه خواهد داد.
ژاپن با خاطره زمین لرزه عظیم 9 ریشتری زیر دریا در مارس 2011 در شمال شرق این کشور که باعث سونامی شد و حدود 18500 کشته یا مفقود برجای گذاشت، تسخیر شده است.