پلیس به سوی معترضان ضد دولتی در بورکینا گاز اشک آور شلیک کرد

اواگادوگو: پلیس بورکینافاسو برای متفرق کردن صدها معترض در تظاهرات غیرمجاز ضد دولتی در پایتخت، گاز اشک آور پرتاب کرد.
پلیس ضد شورش برای جلوگیری از تجمع تظاهرکنندگان برای تظاهرات در میدانی در مرکز اواگادوگو، جایی که پلیس و نیروهای امنیتی قابل توجهی مستقر شده بودند و همه مغازه ها بسته بودند، گاز اشک آور پرتاب کرد.
جمعیت می خواستند علیه شکست رئیس جمهور روچ مارک کریستین کابوره در فرونشاندن خشونت های جهادی که کشور را فرا گرفته تظاهرات کنند، اما مقامات شهر این تجمع را ممنوع کردند.
یکی از معترضان، فابریس ساوادوگو، 28 ساله، گفت که “پس از هفت سال ناکامی در جلوگیری از حملات تروریستی… وقت آن است که از دولت بخواهیم برود.”
او گفت که دولت “ناتوان” “باید اعتراف کند که شکست خورده است.”
اتحادی متشکل از سه گروه به نام ائتلاف 27 نوامبر از مردم خواسته بود تا روز شنبه «در یک فضای مسالمت آمیز برای محکوم کردن ناامنی فزاینده و خواستار خروج» کابوره به خیابان ها بیایند.
اما سایر گروه های جامعه مدنی از اعتراضات فاصله گرفتند و به گفته آنها، “همدستی با کسانی که می خواهند کشور را به سمت هرج و مرج بکشانند” خودداری کردند.
کابوره با خشم فزاینده ای به دلیل شکست در مهار شورش جهادی که از کشور همسایه مالی در آمده است، مواجه بوده است.
گروه‌های مرتبط با القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی از سال 2015 به این کشور محصور در خشکی ساحل مبتلا شده‌اند و حدود 2000 نفر را کشته و 1.4 میلیون نفر را از خانه‌های خود آواره کرده‌اند.
در یک حمله در 14 نوامبر صدها جنگجو به یک کمپ ژاندارمری در ایناتا در شمال کشور یورش بردند و 53 پلیس و چهار نفر دیگر را کشتند.
این بزرگترین تلفات روزانه در میان نیروهای امنیتی در تاریخ شورش بود.