پلیس جزایر سلیمان پس از اعتراضات خشونت آمیز جسد 3 را پیدا کرد

کانبرا: پلیس جزایر سلیمان سه جسد را در یک ساختمان سوخته پیدا کرد و بیش از 100 نفر را در خشونت های این هفته دستگیر کرد که ناشی از نگرانی ها در مورد افزایش ارتباط این کشور اقیانوس آرام با چین بود.
رسانه‌های استرالیایی گزارش دادند که اجساد اواخر روز جمعه پس از فروکش کردن شورش‌ها و اعتراض‌ها پیدا شدند. جزئیات دیگر داده نشد.
پس از پایان قرنطینه 36 ساعته به دستور نخست وزیر مناسه سوگاواره در روز جمعه، مقامات منع آمد و شد را در پایتخت هونیارا وضع کردند.
سوگاواره مداخله بیرونی را عامل تحریک اعتراضاتی که خواستار استعفای او شده بودند، با اشاره به تایوان و ایالات متحده مقصر دانست.
سوگاواره به دلیل تصمیم سال 2019 مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با تایوان به نفع سرزمین اصلی چین، به طور گسترده توسط رهبران پرجمعیت‌ترین جزیره کشور مالایتا مورد انتقاد قرار گرفته است.
پکن ادعا می کند که جزیره خودمختار تایوان بخشی از خاک خود است.
در همین حال، دولت او از کمک میلیون‌ها دلاری که مستقیماً به مالایتا وعده داده شده بود، به جای اینکه از طریق دولت مرکزی در بزرگترین جزیره گواداکانال، جایی که هونیارا در آن قرار دارد، ناراحت شده است. این دو جزیره برای دهه ها رقیب یکدیگر بوده اند.
اندرو یانگ، استاد دانشگاه ملی سان یات سن تایوان و معاون سابق وزیر دفاع، گفت که تلاش های چین برای به رسمیت شناختن دیپلماتیک از جزایر سلیمان بخشی از رقابت برای تسلط منطقه ای با ایالات متحده و متحدش استرالیا است.
جزایر سلیمان با حدود 700000 نفر جمعیت در 1500 کیلومتری شمال شرق استرالیا قرار دارند.
آنها بیشتر به خاطر نبردهای خونینی هستند که در طول جنگ جهانی دوم بین ایالات متحده و ژاپن در آنجا رخ داد.
شورش‌ها و غارت‌هایی که محله چینی‌ها و حوزه‌های مرکز شهر هوینارا را هدف قرار دادند، روز چهارشنبه در پی تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم مالایتا در پایتخت آغاز شد. پلیس به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی شلیک کرد که پارلمان ملی، یک ایستگاه پلیس و بسیاری از ساختمان های دیگر را به آتش کشیدند.
منتقدان همچنین ناآرامی ها را به دلیل شکایت از فقدان خدمات دولتی و پاسخگویی، فساد و مشاغل چینی که به جای افراد محلی به خارجی ها شغل می دهند، می دانند.
از زمان تغییر وفاداری از تایوان به چین در سال 2019، انتظار سرمایه‌گذاری عظیم زیرساختی از سوی پکن وجود داشته است – که به طور محلی در محدوده 500 میلیون دلار شایعه شده است – اما با شیوع همه‌گیری کووید-19 در مدت کوتاهی پس از تغییر، هیچ‌کدام از این سرمایه‌گذاری‌ها انجام نشد. که هنوز محقق شده است.
مالایتا تهدید کرد که در مورد این موضوع یک همه پرسی برای استقلال برگزار خواهد کرد، اما دولت سوگاواره آن را لغو کرد.
هواپیمای حامل پلیس و دیپلمات های استرالیایی برای کمک به پلیس محلی برای بازگرداندن نظم در هونیارا هستند.
طبق یک معاهده دوجانبه با استرالیا، بیش از 50 پلیس استرالیا و 43 پرسنل نیروی دفاعی دیگر نیز به دنبال درخواست سوگاواره مستقر شدند. حضور یک نیروی مستقل، هرچند کم، به نظر می رسید که به فرونشاندن بخشی از خشونت ها کمک کند.
فرهان حق، معاون سخنگوی او گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اعتراضات را “با نگرانی” دنبال می کند.
«(گوترش) خواستار پایان دادن به خشونت و حفاظت از دستاوردهای صلح‌سازی است که به سختی به دست آمده است. حق در روز جمعه در بیانیه ای گفت: او خواستار گفتگو و راه های مسالمت آمیز برای رسیدگی به اختلافات است.