پنتاگون: هیچ نظامی آمریکایی به خاطر حمله مرگبار کابل مجازات نمی‌شود

واشنگتن: پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد هیچ یک از پرسنل نظامی که در حمله هواپیماهای بدون سرنشین نافرجام در کابل، افغانستان که منجر به کشته شدن 10 غیرنظامی شد، با هیچ نوع مجازاتی مواجه نخواهند شد.
پنتاگون در ماه سپتامبر اذعان کرد که آخرین حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا قبل از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه قبل، اشتباهی غم انگیز بود که غیرنظامیان از جمله هفت کودک را کشت، پس از آنکه در ابتدا گفت که برای جلوگیری از حمله گروه داعش به سربازان ضروری بوده است.
تحقیقات بعدی در سطح بالا در مورد این اپیزود هیچ نقض قانون را نشان نداد، اما از تبرئه کامل افراد درگیر متوقف شد و گفت که چنین تصمیماتی باید به فرماندهان واگذار شود.
لوید آستین، وزیر دفاع، که حرف آخر را در مورد هرگونه اقدام اداری، مانند توبیخ یا تنزل رتبه، به دو فرمانده ارشد واگذار کرده بود، توصیه آنها مبنی بر عدم مجازات کسی را تایید کرد. دو افسر، ژنرال کنت اف. مکنزی جونیور، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش، و ژنرال ریچارد دی. کلارک، رئیس فرماندهی عملیات ویژه، هیچ دلیلی برای مجازات هیچ یک از پرسنل نظامی درگیر در حمله پیدا نکردند. جان اف کربی، سخنگوی ارشد پنتاگون گفت.
کربی به خبرنگاران گفت: «آنچه ما در اینجا دیدیم، خرابی در روند و اجرای رویدادهای رویه‌ای بود، نه نتیجه سهل انگاری، نه نتیجه سوء رفتار، نه نتیجه رهبری ضعیف».
در دو دهه جنگ علیه دشمنان پنهانی مانند القاعده و دولت اسلامی، ارتش ایالات متحده صدها، اگر نگوییم هزاران، غیرنظامی را به طور تصادفی در مناطق جنگی مانند عراق، افغانستان، سوریه و سومالی کشته است. و در حالی که ارتش گهگاه مسئولیت یک حمله هوایی اشتباه یا حمله زمینی که به غیرنظامیان آسیب می رساند را می پذیرد، به ندرت افراد خاصی را مسئول می داند.
برجسته ترین استثنای اخیر در این روند در سال 2016 بود، زمانی که پنتاگون حداقل 12 نفر از پرسنل نظامی را به دلیل نقش آنها در حمله هوایی در اکتبر 2015 به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان که منجر به کشته شدن 42 نفر شد، تنبیه کرد. اما هیچ کدام با اتهامات کیفری مواجه نشدند.
استیون کوون، بنیانگذار و رئیس Nutrition & Education International، سازمان کمک رسانی مستقر در کالیفرنیا که زماری احمدی، راننده یک خودروی سدان سفید تویوتا را به کار گرفته بود، گفت: «این تصمیم تکان دهنده است. ارتش ما چگونه می تواند به اشتباه جان 10 نفر از مردم گرانقدر افغانستان را بگیرد و هیچ کس را به هیچ وجه پاسخگو نگذارد؟