پنگ شوآی بالاخره در انظار عمومی ظاهر شد. چرا جهان متقاعد نشده که او واقعاً امن است؟

از عصر جمعه، جریان ثابتی از عکس‌ها و ویدئوهایی که ادعا می‌کردند پنگ خندان را نشان می‌دهد که در حال زندگی خود در پکن است در توییتر منتشر شده است – همه توسط افرادی که برای رسانه‌های تحت کنترل دولت چین و سیستم ورزشی دولتی کار می‌کنند، در یک پلتفرم مسدود شده منتشر شده است. در چین.
این فشار تبلیغاتی آشکار روز یکشنبه با یک تماس ویدیویی بین پنگ و توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) دنبال شد، که طی آن این قهرمان سه المپیک تاکید کرد که “امن و خوب است، در خانه خود در پکن زندگی می‌کند” و “می‌خواهد”. بر اساس بیانیه کمیته بین المللی المپیک، به حریم خصوصی او احترام گذاشته شود.
انبوه ویدئوهای “اثبات زندگی” در بحبوحه طوفان نگرانی جهانی برای پنگ رخ داد که بیش از دو هفته پس از انتشار در رسانه های اجتماعی برای متهم کردن معاون سابق نخست وزیر ژانگ گائولی به وادار کردن او به رابطه جنسی در خانه اش، از انظار عمومی ناپدید شد. – یک اتهام انفجاری و حساس سیاسی که باعث سانسور عمومی در چین شد.

در حالی که حضور مجدد پنگ ممکن است برخی از بدترین ترس ها در مورد امنیت و رفاه فوری او را کاهش دهد، اما نتوانسته است نگرانی های گسترده تر در مورد آزادی های او و درخواست های فزاینده برای تحقیقات کامل در مورد اتهامات تجاوز جنسی او را فرو نشاند.

سخنگوی انجمن تنیس زنان (WTA) به سی ان ان گفت: دیدن پنگ شوای در ویدیوهای اخیر خوب بود، اما آنها نگرانی WTA در مورد رفاه و توانایی او در برقراری ارتباط بدون سانسور یا اجبار را کاهش نمی دهند یا به آن توجه نمی کنند. در بیانیه ای پس از تماس پنگ با IOC.

مدافعان حقوق بشر که مدتهاست کمپین های خاموش پکن را دنبال می کنند نیز متقاعد نشده اند.

مایا وانگ، پژوهشگر ارشد چین در دیده بان حقوق بشر (HRW) گفت: «آنچه ما در اینجا داریم اساساً روایتی است که توسط دولت کنترل می شود: فقط دولت و رسانه های وابسته به آن محتوای داستان پنگ را تولید و توزیع می کنند.

او گفت: “در حالی که ممکن است حال پنگ خوب باشد، تاریخچه دولت چین مردم را ناپدید می کند و سپس از آنها فیلم می گیرد تا ثابت کند که آنها آسیبی ندیده اند، در واقع برعکس، باید ما را نگران امنیت پنگ کند.” اضافه.

به نظر می‌رسد که این کلیپ‌های ویدیویی به‌طور خاص – در عین حال خام – ساخته شده‌اند تا نشان دهند که پنگ «آزاد» است و یک زندگی «عادی» دارد.

در فیلمی که روز شنبه منتشر شد، پنگ برای صرف شام با افرادی که روزنامه نگاران رسانه دولتی آن را “مربی و دوستانش” توصیف کرده اند، دیده می شود. در این کلیپ‌ها اشاره‌ای عمدی و مکرر به تاریخ‌ها داشت، در حالی که پنگ به مردی که در کنارش صحبت می‌کرد سر تکان می‌داد و چیزی نمی‌گفت.

در هیچ یک از ویدئوها حتی مبهم ترین اشاره ای به اتهامات تجاوز جنسی پنگ علیه ژانگ وجود نداشت. در عوض، آنها بر لبخندها و روحیه خوب ظاهری او تمرکز کردند – که مبلغان رسانه دولتی مشتاق برجسته کردن آن بودند.

رئیس WTA می گوید ویدیوی جدید از ستاره تنیس چینی پنگ شوآی 'ناکافی'  برای اطمینان از امنیت او
“آیا هر دختری می تواند چنین لبخند آفتابی را تحت فشار ایجاد کند؟” هو شیجین، سردبیر روزنامه دولتی گلوبال تایمز، در پاسخ به این سوال توییت یکشنبه، همراه با کلیپی از پنگ خندان که در حال امضای توپ‌های تنیس با اندازه بزرگ برای کودکان در یک مسابقه تنیس نوجوانان در پکن است.

هو در توییتر خود نوشت: “کسانی که گمان می کنند پنگ شوآی تحت فشار است، چقدر باید در داخل آنها تاریک باشند. باید نمایش های سیاسی اجباری زیادی در کشورهایشان وجود داشته باشد.”

گلوبال تایمز، مانند سایر رسانه های تحت کنترل دولت در چین، هیچ اشاره ای به ناپدید شدن ظاهری پنگ و همچنین اتهامات او علیه ژانگ نکرده است. هو همچنین در توییتر مراقب بود که دلیل اینکه پنگ در کانون توجه قرار گرفته است را ذکر نکند و فقط به صورت مایل به آن اشاره کرد. “چیزی که مردم در مورد آن صحبت کردند.”

مقامات چینی اتهامات پنگ علیه ژانگ را تایید نکرده‌اند و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تحقیقات در این زمینه در حال انجام باشد. هنوز مشخص نیست که آیا پنگ ادعاهای خود را به پلیس گزارش کرده است یا خیر.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری تکرار کرد که اتهام پنگ یک موضوع دیپلماتیک نیست و از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

ژانگ از زمان بازنشستگی خود در سال 2018، خود را پایین نگه داشته و از زندگی عمومی محو شده است و هیچ اطلاعات عمومی مربوط به مکان فعلی او وجود ندارد.

شک و تردید در مورد رفاه پنگ به ویژه در میان فعالان چینی که از نزدیک مشاهده کرده اند که چگونه دولت همتایان خود را ساکت و مجبور کرده است، زیاد است.

لو پین، یک فمینیست برجسته چینی که اکنون در نیویورک مستقر است، ادعا کرد: “واقعیت این است که آنها کنترل زیادی بر پنگ شوآی دارند – تا جایی که برای وادار کردن او به همکاری و تبدیل شدن به یک بازیگر کافی است.”

او با اشاره به مجموعه ای از اعترافات اجباری که از تلویزیون دولتی پخش شدمانند وکلای حقوق بشر چینی و کتابفروشان هنگ کنگ.
تنیس زنان دولت چین را به چالش می کشد - و هیچ نشانه ای از عقب نشینی نشان نمی دهد

مقامات چینی تاکنون تصمیم گرفته‌اند که پنگ را در تلویزیون دولتی نشان ندهند، شاید آگاه باشند که حضور او – حتی فقط در پلت‌فرم‌های انگلیسی‌زبانش – در تضاد با تلاش‌های جاری برای سانسور همه بحث‌ها پیرامون اتهامات اصلی او خواهد بود و در نتیجه باعث تولید بیشتر می‌شود. سوالات در داخل چین تا پاسخ.

در عوض، پنگ در یک تماس ویدیویی 30 دقیقه‌ای با مقامات کمیته بین‌المللی المپیک، همراه با یک مقام ورزشی چینی که قبلاً به عنوان دبیر حزب کمونیست مرکز مدیریت تنیس اداره کل ورزش فعالیت می‌کرد، همراهی کرد. از چین

این مصاحبه توسط رسانه های دولتی چین گزارش نشده است. اما IOC در وب سایت خود بیانیه و عکسی از این فراخوان منتشر کرد. ویدیوی کامل را منتشر نکرد، و همچنین شرایط پیرامون این جلسه مجازی، از جمله نحوه ترتیب آن را توضیح نداد.

و به نظر می رسد که مقامات IOC از جلسه – حداقل به طور علنی – به این نتیجه رسیده اند که پنگ خوب است.

اما ترهو، رئیس کمیسیون ورزشکاران IOC، که همراه با لی لینگوی، مسئول ورزش چین به این تماس ویدیویی پیوست، گفت: «از اینکه دیدم پنگ شوآی خوب کار می‌کند، راحت شدم، که نگرانی اصلی ما بود.

با نتیجه گیری سریع در مورد وضعیت فعلی پنگ و پرهیز از هرگونه اشاره ای به اتهامات تجاوز جنسی او که کل بحث را برانگیخت، تحلیلگران می گویند که کمیته بین المللی المپیک اعتبار خود را به خطر می اندازد – و به طور بالقوه خطر شریک شدن در فشارهای تبلیغاتی پکن را تهدید می کند.

وانگ از سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: فراخوان IOC به سختی نگرانی های ما را در مورد رفاه یا ایمنی پنگ کاهش می دهد.

در واقع، این سوال پیش می‌آید که چرا به نظر می‌رسد کمیته بین‌المللی المپیک در آنچه اساساً یک روایت تحت کنترل دولت است، مشارکت می‌کند، زیرا تنها دولت و رسانه‌های وابسته به آن اجازه دارند داستان پنگ را بیان کنند.»