پنگ شوآی: دیک پاوند، عضو کمیته بین‌المللی المپیک، از واکنش به تماس ویدیویی یک تنیس‌باز متحیر شده است.

این تماس ویدیویی پس از آن صورت می‌گیرد که پنگ، یکی از شناخته‌شده‌ترین ستاره‌های ورزش چین، ژانگ گائولی، معاون نخست‌وزیر سابق چین را به اجبار به انجام رابطه جنسی در خانه‌اش متهم کرد، بر اساس اسکرین شات‌هایی از یک پست رسانه‌های اجتماعی که از تاریخ 2 نوامبر حذف شده است.
پس از این اتهام، پنگ از انظار عمومی ناپدید شد و باعث شد چندین تنیس باز با استفاده از هشتگ #WhereIsPengShuai در رسانه های اجتماعی ابراز نگرانی کنند.

IOC این ویدئو را در دسترس عموم قرار نداده است و توضیحی در مورد نحوه سازماندهی این فراخوان نداده است. در عوض تصویری از تماس و بیانیه‌ای منتشر کرد که می‌گوید پنگ “امن و خوب است، در خانه‌اش در پکن زندگی می‌کند، اما مایل است در این زمان به حریم خصوصی او احترام گذاشته شود.”

اوایل این هفته، سوفی ریچاردسون، مدیر دیده‌بان حقوق بشر چین، نقش IOC در همکاری با مقامات چینی برای ظهور پنگ را محکوم کرد، در حالی که استیو سیمون، رئیس انجمن تنیس زنان (WTA)، گفت که مداخله کمیته بین‌المللی المپیک برای رفع نگرانی‌ها درباره پنگ کافی نیست. ایمنی

پاوند در پاسخ به این انتقاد به کریستین امانپور از CNN گفت: «باید بگویم که واقعاً از این ارزیابی از آن متحیر هستم.

اساساً افراد زیادی در سرتاسر جهان به دنبال این بودند که ببینند چه اتفاقی برای پنگ شوآی افتاده است و هیچ کس نتوانست ارتباط برقرار کند.

“فقط IOC توانست این کار را انجام دهد، و گفتگوی ویدئویی با توماس باخ، که یک المپیکی مسن‌تر است، و دو عضو زن جوان‌تر IOC انجام شد. هیچ‌کس ویدیو را منتشر نکرد زیرا حدس می‌زنم که این جنبه خصوصی بود.

آنها او را در سلامتی و روحیه خوب یافتند و هیچ مدرکی دال بر حبس یا چیزی شبیه آن ندیدند.

پنگ از زمان اتهام اجبار جنسی مستقیماً در انظار عمومی دیده نشده است.

پاوند افزود که ضبطی از این تماس ویدیویی را ندیده است، اما “به سادگی به قضاوت ترکیبی سه عضو IOC که در تماس بودند تکیه می کند.”

در این تماس یک مقام ورزشی چینی که قبلاً به عنوان دبیر حزب کمونیست مرکز مدیریت تنیس چین خدمت می کرد، به پنگ پیوست.

پاوند همچنین وجود هرگونه تضاد منافع احتمالی بین IOC و دولت چین را با برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی پکن که در فوریه آغاز می‌شود، رد کرد.

پاوند گفت: ما واقعاً با دولت چین ارتباطی نداریم.

“ما در مورد تقسیم بندی سازمان المپیک بسیار مراقب هستیم. این ها بازی های دولتی نیستند. این ها بازی های IOC هستند و یک کمیته سازماندهی وجود دارد که مسئول آن است.”

WTA و سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات کامل شده اند به اتهامات او در مورد تجاوز جنسی

بر اساس اسکرین شات هایی از یک پست رسانه اجتماعی که از تاریخ 2 نوامبر حذف شده است، پنگ علناً ژانگ گائولی، معاون سابق نخست وزیر چین را متهم کرد که او را مجبور به رابطه جنسی در خانه اش کرده است.

پاوند درباره پست حذف شده پنگ در شبکه های اجتماعی گفت: «اولین کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید او با این پست چه کاری را انجام می داد.

“این فقط برای گفتن داستانش بود یا می خواست تحقیق شود و [drop] اگر او بتواند اجبار را برقرار کند، عواقب آن را خواهد داشت؟»

آخر هفته گذشته، چندین نفر از افراد مرتبط با رسانه های دولتی و سیستم ورزشی چین عکس ها و ویدیوهایی را در توییتر منتشر کردند که می گویند پنگ را برای شام در روز شنبه و در یک رویداد تنیس برای نوجوانان در پکن در روز یکشنبه نشان می دهد.

در سرتاسر ویدیوها پنگ خیلی کم حرف می‌زند اما در حال لبخند زدن دیده می‌شود. سی‌ان‌ان نمی‌تواند به‌طور مستقل کلیپ‌های ویدیویی را تأیید کند یا زمان فیلم‌برداری آن‌ها را تأیید کند.

در این عکس از رسانه دولتی چین، گفته می شود که پنگ در یک رویداد تنیس برای نوجوانان در پکن در روز یکشنبه دیده می شود.  CNN نمی تواند به طور مستقل صحت یا تاریخ عکسبرداری این تصویر را تأیید کند.
روز سه‌شنبه، وزارت امور خارجه چین گفت که دولت امیدوار است «گمان‌زنی‌های بدخواهانه» در مورد رفاه و محل اختفای پنگ متوقف شود و افزود که پرونده او نباید سیاسی شود.

مقامات چینی اتهامات پنگ علیه ژانگ را تایید نکرده‌اند و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تحقیقات در این زمینه در حال انجام باشد. هنوز مشخص نیست که آیا پنگ ادعاهای خود را به پلیس گزارش کرده است یا خیر.

ژانگ گائولی کیست؟  مردی در مرکز ادعای #MeToo ستاره تنیس چینی پنگ شوآی

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری تکرار کرد که اتهام پنگ یک موضوع دیپلماتیک نیست و از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد. سی ان ان با دفتر اطلاعات شورای دولتی چین تماس گرفته است که تحقیقات مطبوعاتی برای دولت مرکزی را انجام می دهد.

ژانگ از زمان بازنشستگی خود در سال 2018، خود را پایین نگه داشته و از زندگی عمومی محو شده است، و هیچ اطلاعات عمومی در مورد مکان فعلی او وجود ندارد.

ژانگ قبل از بازنشستگی به عنوان معاون نخست وزیر، رئیس گروه کاری دولت چین برای بازی های پکن بود. او در این نقش از سایت های ساخت و ساز سالن بازدید کرد، از ورزشکاران بازدید کرد، از نشان های رسمی رونمایی کرد، و جلساتی را برای هماهنگی کار آماده سازی برگزار کرد.

ژانگ حداقل در یک مورد با باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک که با پنگ تماس ویدیویی برقرار کرده بود، ملاقات کرده بود و این دو با هم در پایتخت چین در سال 2016 عکس گرفتند.