پنگ شوآی: ITF نمی‌خواهد یک میلیارد نفر را با تعلیق مسابقات چین مجازات کند

اتحادیه تنیس زنان (WTA) در واکنش به سکوت پکن در مورد اتهامات تجاوز جنسی پنگ شوآی، تنیسور چینی، تمامی مسابقات در چین از جمله هنگ کنگ را به حالت تعلیق درآورد. ITF – که رویدادهای گرند اسلم، مسابقات تیمی سالانه مردان، زنان و تیم‌های مختلط را سازمان‌دهی می‌کند و تورنمنت‌های بزرگ را تحریم می‌کند – با درخواست‌هایی برای انجام همین کار مواجه شده است.

یکی از شناخته‌شده‌ترین ستاره‌های ورزشی چین، پنگ در پستی که از تاریخ 2 نوامبر در شبکه‌های اجتماعی حذف شده بود، علناً یک مقام ارشد سابق حزب کمونیست، معاون نخست‌وزیر، ژانگ گائولی را متهم کرد که او را سه سال پیش در خانه‌اش مجبور به رابطه جنسی کرده است.

پنگ بلافاصله توسط سانسور عمومی خفه شد و برای بیش از دو هفته از دید عموم ناپدید شد.

دیوید هاگرتی، رئیس ITF به بی‌بی‌سی اسپورت گفت که هیئت حاکمه «ایستاده است[s] در حمایت از همه حقوق زنان، و افزود که ITF “به کار خود در پشت صحنه و مستقیماً برای حل این موضوع ادامه می دهد.”

وی گفت: اما باید به خاطر داشته باشید که ITF نهاد حاکم بر ورزش در سراسر جهان است و یکی از مواردی که ما مسئول آن هستیم توسعه مردمی است.

وی افزود: «ما نمی‌خواهیم یک میلیارد نفر را مجازات کنیم، بنابراین به برگزاری رویدادهای خردسالان خود در کشور و رویدادهای ارشدمان که فعلاً در آنجا هستند، ادامه می‌دهیم».

هفته گذشته، ITF بیانیه کوتاهی منتشر کرد که در آن خاطرنشان کرد: “نگرانی اصلی ما سلامت پنگ شوآی است” و گفت که اتهامات ستاره تنیس “باید رسیدگی شود.”

CNN برای اظهار نظر بیشتر با ITF تماس گرفته است.

چه کسی با پنگ شوآی صحبت کرده است؟

استیو سایمون، رئیس و مدیر عامل WTA هفته گذشته گفت که در حالی که WTA اکنون می‌داند پنگ کجاست، او “تردید جدی دارد که او آزاد، ایمن است و تحت سانسور، اجبار و ارعاب نیست.”

کمیته بین المللی المپیک (IOC) می گوید که دو تماس با پنگ برگزار کرده است.

به گفته سازمان المپیک، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در روز 21 نوامبر یک مکالمه تصویری 30 دقیقه‌ای با پنگ، المپیکی سه‌بار، در کنار یک مقام ورزشی چینی و یک نماینده دیگر IOC برقرار کرد.

پنگ در حال بازی بک هند در طول مسابقات آزاد استرالیا 2020.

هفته گذشته، IOC دومین تماس خود را با پنگ برگزار کرد و گفت که ستاره تنیس چینی با توجه به “وضعیت دشوار” که در آن قرار دارد، “دوباره” تایید کرد که سالم و خوب است.

روز پنجشنبه، سخنگوی WTA به CNN گفت که ایمیل جدیدی از پنگ دریافت کرده است — سومین ایمیلی که می گوید از او دریافت کرده است.

شن شیوی، گزارشگر وابسته به رسانه دولتی چین، با استناد به یک “منبع تایید شده” در پستی در توییتر روز پنجشنبه گفت که ایمیل Shuai “شکه او را از تصمیم ناعادلانه WTA برای تعلیق همه مسابقات در چین ابراز می کند.”

سخنگوی WTA در واکنش به این ایمیل اخیر گفت که این سازمان بر تصمیم خود مبنی بر تعلیق مسابقات در کشور می ایستد.

دیک پاوند، عضو قدیمی IOC اخیراً به کریستین امانپور از CNN گفت که از واکنش به تماس ویدیویی بین پنگ و باخ در ماه نوامبر “متحیر” شده است.

او گفت: «اساساً افراد زیادی در سراسر جهان به دنبال این بودند که ببینند چه اتفاقی برای پنگ شوآی افتاده است و هیچ کس نتوانست ارتباط برقرار کند.

«فقط IOC توانست این کار را انجام دهد، و گفت‌وگویی با توماس باخ، که یک المپیکی مسن‌تر است، و دو عضو زن جوان‌تر IOC انجام شد.

آنها او را در سلامتی و روحیه خوب یافتند و هیچ مدرکی دال بر حبس یا چیزی شبیه آن ندیدند.

پاوند افزود که ضبطی از این تماس ویدیویی را ندیده است، اما “به سادگی به قضاوت ترکیبی سه عضو IOC که در تماس بودند تکیه می کند.”

مقامات چینی اتهامات پنگ علیه ژانگ را نپذیرفته اند و هیچ نشانه ای وجود ندارد که تحقیقات در این زمینه در حال انجام باشد.

ژانگ از زمان بازنشستگی خود در سال 2018، خود را پایین نگه داشته و از زندگی عمومی محو شده است، و هیچ اطلاعات عمومی در مورد مکان فعلی او وجود ندارد.

ژانگ قبل از بازنشستگی به عنوان معاون نخست وزیر، رئیس یک گروه کاری دولت چین برای بازی های پکن بود. او در این نقش، مکان ها را بازرسی کرد، از ورزشکاران بازدید کرد، از نشان های رسمی رونمایی کرد و جلساتی را برای هماهنگی کار آماده سازی برگزار کرد.

ژانگ پیش از این حداقل در یک مناسبت با باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ملاقات کرده بود و در سال 2016 در پایتخت چین از این دو عکس گرفته شد.

هنوز مشخص نیست که آیا پنگ ادعاهای خود را به پلیس گزارش کرده است یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری دوم دسامبر در پاسخ به سوالی در مورد خروج WTA گفت: “چین همیشه با هر اقدامی که ورزش را سیاسی می کند مخالف بوده است.”

بن چرچ از CNN و الکس کلوسوک گزارش دادند.