پنگ شوآی: WTA به دلیل نگرانی تنیسور، مسابقات در چین را به حالت تعلیق درآورد.

در بیانیه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، استیو سایمون، رئیس و مدیر عامل WTA، گفت که این تصمیم بر اساس پاسخ “غیرقابل قبول” مقامات چینی در رسوایی #MeToo، از جمله عجله برای سانسور ادعاهای پنگ و نادیده گرفتن درخواست ها برای تحقیقات کامل و شفاف است.

سیمون گفت: “با وجدان خوب، نمی دانم چگونه می توانم از ورزشکارانمان بخواهم در آنجا مسابقه دهند، در حالی که پنگ شوآی اجازه ندارد آزادانه ارتباط برقرار کند و ظاهراً تحت فشار قرار گرفته است تا با ادعای خود در مورد تجاوز جنسی مخالفت کند.”

با توجه به وضعیت فعلی، من همچنین به شدت نگران خطراتی هستم که همه بازیکنان و کارکنان ما ممکن است در صورت برگزاری رویدادهایی در چین در سال 2022 با آن مواجه شوند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین ستاره‌های ورزش چین، پنگ، معاون نخست‌وزیر سابق چین را سه سال پیش در پستی که از تاریخ 2 نوامبر در شبکه‌های اجتماعی حذف شده بود، علناً متهم کرد که او را سه سال پیش در خانه‌اش مجبور به رابطه جنسی کرده است.

پنگ بلافاصله توسط سانسور عمومی خفه شد و برای بیش از دو هفته از دید عموم ناپدید شد، و باعث شد که دنیای تنیس زنان در مورد محل اختفای او – و همچنین تحقیقات کامل در مورد اتهامات او علیه ژانگ، پاسخ دهد.

در میان اعتراضات روزافزون جهانی، افرادی که برای رسانه‌های تحت کنترل دولت چین و سیستم ورزش دولتی کار می‌کردند تعدادی عکس و فیلم «اثبات زندگی» از پنگ منتشر کردند.

“متاسفانه، رهبری در چین به هیچ وجه معتبر به این موضوع بسیار جدی توجه نکرده است. در حالی که ما اکنون می دانیم پنگ کجاست، من تردید جدی دارم که او آزاد، امن است و در معرض سانسور، اجبار و ارعاب نیست.” سیمون گفت.

“هیچ یک از اینها قابل قبول نیست و نمی تواند قابل قبول باشد. اگر افراد قدرتمند بتوانند صدای زنان را سرکوب کنند و اتهامات تجاوز جنسی را زیر فرش بکشند، آنگاه مبنایی که WTA بر آن پایه گذاری شد – برابری برای زنان – آسیب خواهد دید. من نمی‌خواهم و نمی‌توانم اجازه بدهم این اتفاق برای WTA و بازیکنانش بیفتد.”

پنگ شوآی در طول مسابقه دور اول انفرادی زنان در مسابقات آزاد استرالیا در سال 2020 به هیبینو نائو سرویس می‌دهد.
اعلام WTA تهدیدی را که سیمون در 18 نوامبر انجام داد، زمانی که به CNN گفت حاضر است صدها میلیون دلار از تجارت خود را در چین از دست بدهد، در صورتی که پنگ به طور کامل توضیح داده نشود و ادعاهای او به درستی بررسی نشود، خوب می کند.

سیمون در مصاحبه ای با CNN گفت: “من فقط می توانم طیف وسیعی از احساسات و احساسات را تصور کنم که احتمالاً در حال حاضر از پنگ می گذرد. ​​ما امیدواریم که او احساس کند که هیچ یک از اینها تقصیر او نیست، ما به او بسیار افتخار می کنیم.” چهارشنبه، به دنبال جدیدترین بیانیه WTA.

او گفت: “اما این چیزی است که ما نمی‌توانیم از آن دور شویم. اگر از آن دور شویم، اساساً به دنیا می‌گوییم که رسیدگی نکردن به تجاوز جنسی با احترام و جدیتی که لازم است، اشکالی ندارد.” “این چیزی است که ما به سادگی نمی توانیم اجازه دهیم اتفاق بیفتد، و این جایی نیست که ما به عنوان یک سازمان از آن دفاع می کنیم.”

تصمیم WTA برای خروج از چین روز چهارشنبه مورد تشویق برخی از بزرگ‌ترین نام‌های تنیس زنان قرار گرفت، که بسیاری از آنها قبلاً با استفاده از هشتگ #WhereIsPengShuai در توییتر نگرانی‌های خود را در مورد امنیت و مکان پنگ ابراز کرده بودند.

تالار مشاهیر بین المللی تنیس بیلی جین کینگ تصمیم WTA را “به دلیل اتخاذ موضع قوی در دفاع از حقوق بشر در چین و سراسر جهان” ستود.

ژان در بیانیه ای گفت: WTA انتخاب کرده است که در سمت راست تاریخ در دفاع از حقوق بازیکنان ما قرار گیرد و افزود: این دلیل دیگری است که تنیس زنان در ورزش زنان پیشرو است.

مارتینا ناوراتیلوا، برنده 18 گرند اسلم، همچنین به سکوت آشکار کمیته بین المللی المپیک (IOC) قبل از بازی های المپیک زمستانی پکن در سال آینده اشاره کرد.

“این یک موضع شجاعانه از سوی استیو سایمون و WTA است که در آن ما اصل را بالاتر از دلار قرار می دهیم و از زنان در همه جا و به ویژه برای پنگ شوایی دفاع می کنیم. حالا – شما چه می گویید @IOC ؟!؟ #IOC – تا اینجا من به سختی می شنوم شما!!!” ناوراتیلووا در بیانیه ای که در فضای مجازی منتشر شد، گفت.

ژانگ گائولی کیست؟  مردی که در مرکز ادعای #MeToo ستاره تنیس چینی پنگ شوآی قرار دارد.

در 21 نوامبر، کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس آن، توماس باخ، یک مکالمه تصویری 30 دقیقه‌ای با پنگ المپیکی سه‌بار، در کنار یک مقام ورزشی چینی و یک نماینده دیگر IOC برقرار کرد.

در این بیانیه آمده است که در طی تماس، به نظر می‌رسد که پنگ “خوب کار می‌کند” و “آرام” است و گفته است “مایل است به حریم خصوصی او احترام گذاشته شود.” IOC توضیحی درباره نحوه سازماندهی تماس ویدیویی با پنگ نداد و ویدیو را در دسترس عموم قرار نداده است.

دیک پاوند، عضو قدیمی کمیته بین المللی المپیک، گفت که “نتیجه گیری متفق القول” توسط کسانی که با پنگ تماس داشتند این است که او خوب است، و افزود که وی از واکنش بین المللی به این تماس “متحیر” شده است.

مقامات چینی اتهامات پنگ علیه ژانگ – که از زمان بازنشستگی اش در سال 2018 از زندگی عمومی محو شده است – را تایید نکرده اند و هیچ نشانه ای وجود ندارد که تحقیقات در این باره در حال انجام باشد. هنوز مشخص نیست که آیا پنگ ادعاهای خود را به پلیس گزارش کرده است یا خیر.

اواخر ماه گذشته، وزارت امور خارجه چین گفت که دولت امیدوار است «گمان‌زنی‌های بدخواهانه» در مورد رفاه و محل اقامت پنگ متوقف شود و افزود که پرونده او نباید سیاسی شود.

مقامات چینی به تصمیم WTA برای خروج از چین واکنشی نشان نداده اند. بیانیه WTA در حساب رسمی خود در Weibo، نسخه چینی به شدت سانسور شده توییتر منتشر نشده است.

حساب WTA – که بیش از 400000 دنبال کننده دارد – هنوز در Weibo فعال است، اما از نتایج جستجو مسدود شده است، اگرچه برخی از پست ها همچنان قابل دسترسی هستند.

برخی از کاربران Weibo از تصمیم WTA در نظرات زیر پست های قدیمی این انجمن در ساعات اولیه روز پنجشنبه حمایت کردند، اما به زودی سانسور شدند.

پنگ شوآی، ستاره تنیس چینی بالاخره در انظار عمومی ظاهر شد.  اما اینجاست که چرا نگرانی ها از بین نمی روند

در توییتر، که در سرزمین اصلی چین مسدود شده است، هو شیجین، سردبیر روزنامه ملی گرای دولتی گلوبال تایمز، WTA را به استفاده از پنگ برای حمله به چین متهم کرد.

WTA در حال وادار کردن پنگ شوآی به حمایت از حمله غرب به سیستم چین است. هو توییت کرد.

محبوبیت تنیس در چین در چند دهه گذشته به سرعت افزایش یافته است و چندین بازیکن چینی به رنکینگ جهانی راه پیدا کردند. به ویژه بازی زنان بازار بزرگی است، تا حدی به لطف موفقیت لی نا، ستاره تنیس چینی، که در سال 2011 با قهرمانی در مسابقات آزاد فرانسه، اولین قهرمان تنیس گرند اسلم آسیا شد و پس از آن دومین عنوان اصلی در اوپن استرالیا 2014.

در سال های اخیر، WTA فشار زیادی به چین وارد کرده است. در سال 2019، فینال WTA از سنگاپور به شهر شنژن در جنوب چین منتقل شد و وارد یک قرارداد طولانی ده ساله شد.

سیمون در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در سال 2018، توافق با مقامات شنژن را که بنا بر گزارش ها شامل ساخت یک استادیوم جدید چند میلیون دلاری تنیس می شود، به عنوان یک “فرصت بزرگ” برای تنیس زنان در چین توصیف کرد.

سیمون: «وقتی تعهد به جایزه و تعهدات به WTA را در نظر می گیرید، و ساختار استادیوم و عناصر مستغلات را در نظر می گیرید، بیش از یک میلیارد دلار تعهد آنها به فینال WTA و WTA است. نقل شده بود.

در دو سال گذشته هیچ رویداد WTA در چین به دلیل همه گیری ویروس کرونا برگزار نشده است.

WTA هنوز تقویم رویدادهای 2022 را منتشر نکرده است، اما به طور متوسط ​​تور تنیس حرفه ای هر سال حدود 10 تورنمنت در چین برگزار می کند، از جمله فینال های پایان فصل WTA.