پنگ شوآی: WTA به شدت نگران ستاره تنیس چینی است

در یک بیانیه ایمیلی در روز شنبه، WTA می‌گوید که استیو سایمون، مدیر عامل شرکت، تلاش کرده است از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف، از جمله دو ایمیل، با پنگ ارتباط برقرار کند که مشخص بود پاسخ‌های او تحت تأثیر دیگران قرار گرفته است.

بنابراین، سیمون “تصمیم گرفته است تا زمانی که راضی نشود که پاسخ‌های او متعلق به خودش است و نه سانسورچی‌ها، دوباره از طریق ایمیل با او در ارتباط نیست.”

در پایان بیانیه آمده است: WTA همچنان نگران توانایی او برای برقراری ارتباط آزادانه، آشکار و مستقیم است.

یکی از شناخته‌شده‌ترین ستاره‌های ورزش چین، «پنگ» علناً معاون نخست‌وزیر سابق ژانگ گائولی را متهم کرد که او را مجبور به رابطه جنسی در خانه‌اش کرده است.
پس از این اتهام، پنگ از دید عموم ناپدید شد و باعث شد چندین تنیس باز با استفاده از هشتگ #WhereIsPengShuai در رسانه های اجتماعی ابراز نگرانی کنند.

در 21 نوامبر، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس این کمیته، توماس باخ، یک مکالمه تصویری 30 دقیقه‌ای با پنگ المپیکی سه‌بار داشته و یک مقام ورزشی چینی و یک مقام IOC به آن ملحق شده‌اند.

در بیانیه آمده است که در طی تماس، به نظر می رسد که پنگ “خوب” و “آرام” است و گفته است که “مایل است به حریم خصوصی او احترام گذاشته شود.” IOC توضیح نداد که چگونه تماس تصویری با پنگ سازماندهی شده است.

با این حال، دیده بان حقوق بشر (HRW) از نقش IOC در همکاری با مقامات چینی برای ظهور پنگ شوایی انتقاد کرده است.

«این کاملاً متفاوت است که توماس باخ را در عکسی با زنی به نام پنگ شوآی، تحت فشار شدید ببینیم، می‌توانیم به طور منطقی از موارد دیگر فرض کنیم که ادعاهای او مبنی بر تجاوز جنسی را پشت سر بگذاریم، به جای اینکه تصور کنیم همه چیز را انجام می‌دهد. سوفی ریچاردسون، مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر در چین، در 23 نوامبر گفت: قدرت او و سازمان برای فراخوانی و اطمینان از حمایت و تحقیقات و پیگرد قانونی که ممکن است ضمانت شود، به او داده می شود.

عکسی که IOC در دسترس قرار داده است، توماس باخ، رئیس سازمان را نشان می دهد که در 21 نوامبر با پنگ شوآی تماس تصویری برقرار می کند.

“هیچ کس نتوانست ارتباط برقرار کند”

دیک پاوند، عضو قدیمی IOC، این هفته به کریستین امانپور از CNN گفت که از واکنش به تماس ویدیویی بین پنگ و باخ “متحیر” شده است.

اساساً افراد زیادی در سرتاسر جهان به دنبال این بودند که ببینند چه اتفاقی برای پنگ شوآی افتاده است و هیچ کس نتوانست ارتباط برقرار کند.

«فقط IOC توانست این کار را انجام دهد، و گفت‌وگویی با توماس باخ، که یک المپیکی مسن‌تر است، و دو عضو زن جوان‌تر IOC انجام شد.

آنها او را در سلامتی و روحیه خوب یافتند و هیچ مدرکی دال بر حبس یا چیزی شبیه آن ندیدند.

پاوند افزود که ضبطی از این تماس ویدیویی را ندیده است، اما “به سادگی به قضاوت ترکیبی سه عضو IOC که در تماس بودند تکیه می کند.”

ژانگ از زمان بازنشستگی خود در سال 2018، خود را پایین نگه داشته و از زندگی عمومی محو شده است و هیچ اطلاعات عمومی مربوط به مکان فعلی او وجود ندارد.

ژانگ قبل از بازنشستگی به عنوان معاون نخست وزیر، رئیس یک گروه کاری دولت چین برای بازی های پکن بود. او در این نقش از سالن‌ها بازدید کرد، از ورزشکاران بازدید کرد، از نشان‌های رسمی رونمایی کرد و جلساتی را برای هماهنگی کار آماده‌سازی برگزار کرد.

ژانگ پیش از این با باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک که با پنگ تماس ویدیویی برقرار کرده بود، ملاقات کرد و در سال 2016 از این دو در حال دست دادن با هم در پایتخت چین عکس گرفته شد.