پوتین: بایدن و پوتین در بحبوحه ترس از جنگ مذاکرات خود را درباره اوکراین آغاز کردند

واشنگتن/ مسکو: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، همتای روس او روز سه‌شنبه گفتگوهای مجازی درباره اوکراین و موضوعات دیگر را در بحبوحه نگرانی غربی‌ها مبنی بر اینکه مسکو قصد دارد به همسایه جنوبی خود حمله کند، آغاز کردند.
مقامات آمریکایی پیش از کنفرانس ویدئویی گفتند، بایدن به پوتین خواهد گفت که اگر روسیه و بانک‌هایش به اوکراین حمله کند، ممکن است سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را تا به حال دریافت کنند.
آنها گفتند این تحریم ها که به گفته یک منبع می تواند بزرگترین بانک های روسیه و توانایی مسکو برای تبدیل روبل به دلار و سایر ارزها را هدف قرار دهد، برای منصرف کردن پوتین از استفاده از ده ها هزار نیروی نظامی در نزدیکی مرز اوکراین برای حمله به همسایه جنوبی خود طراحی شده است.
کرملین که پیش از این نشست گفته بود انتظار هیچ پیشرفتی را ندارد، داشتن چنین مقاصدی را رد کرده و گفته است که وضعیت نیروهایش دفاعی است.
اما مسکو نگرانی فزاینده‌ای را از کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، جمهوری شوروی سابق که از زمان سرنگونی یک رئیس‌جمهور طرفدار روسیه در سال 2014 توسط شورش مردمی به سمت غرب متمایل شده، و آنچه که گسترش خزنده ناتو می‌نامد، ابراز کرده است.
مسکو نیز نیات اوکراین را زیر سوال برده و گفته است که ضمانت‌هایی می‌خواهد که کیف برای بازپس‌گیری اراضی از دست رفته در سال 2014 به جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه، از زور استفاده نخواهد کرد، سناریویی که اوکراین آن را رد کرده است.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: “ما به دنبال روابط خوب و قابل پیش بینی با ایالات متحده هستیم. روسیه هرگز قصد حمله به کسی را نداشته است، اما ما نگرانی های خود را داریم و خطوط قرمز خود را داریم.”
پسکوف با دعوت از همه برای حفظ خونسردی گفت که با توجه به آنچه او تشدید فوق العاده تنش ها در اروپا خواند، صحبت کردن پوتین و بایدن حیاتی است.
روبل روسیه در روز سه‌شنبه اندکی کاهش یافت و برخی از تحلیلگران بازار پیش‌بینی کردند که این مذاکرات تنش‌ها را کاهش می‌دهد و برخی دیگر می‌گویند تهدید تحریم‌های آمریکا امیدها برای یافتن زمینه مشترک را از بین می‌برد.
بایدن پیش از اولین گفتگوی مستقیم خود با پوتین از ماه جولای، روز دوشنبه در مورد طرح تحریم ها با متحدان اروپایی گفت و گو کرد و به دنبال یک موضع مشترک قوی در حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین بود.
او با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفتگو کرد.
کاخ سفید گفت، آنها از روسیه خواستند تنش‌ها را کاهش دهد و به دیپلماسی بازگردد و گفتند که تیم‌هایشان در تماس نزدیک، از جمله در مشورت با متحدان ناتو و شرکای اتحادیه اروپا، بر روی یک “رویکرد هماهنگ و جامع” خواهند بود.
یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که تیم بایدن مجموعه‌ای از مجازات‌های اقتصادی را تعیین کرده است که در صورت تهاجم روسیه توسط روسیه اعمال خواهد شد.
یک منبع جداگانه آگاه به این وضعیت گفت که هدف قرار دادن حلقه داخلی پوتین مورد بحث قرار گرفته است اما تصمیمی گرفته نشده است. یک منبع دیگر گفت که تحریم ها علیه بزرگترین بانک های روسیه و جلوگیری از تبدیل روبل به دلار و سایر ارزها نیز در نظر گرفته شده است.
مدیر اجرایی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه حمایت کامل اتحادیه اروپا را به اوکراین پیشنهاد کرد و گفت که اتحادیه تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در نظر خواهد گرفت.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در توییتر نوشت: «ما به هرگونه تجاوز بیشتر با تشدید و گسترش تحریم‌های موجود پاسخ خواهیم داد». ما آماده هستیم تا با هماهنگی شرکای خود، اقدامات محدودکننده بیشتری را انجام دهیم.»