پوتین: مذاکرات بایدن و پوتین: آنچه روسیه خواسته است

دهلی نو: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه یک گفت‌وگوی مجازی دو ساعته برگزار کردند که بیشتر بر روی تقویت نظامی روسیه در مرزهای اوکراین متمرکز بود.
در حالی که ایالات متحده نسبت به عواقب اقتصادی در صورت حمله روسیه به همسایه خود اوکراین هشدار داده است، این کشور خواستار تضمین های امنیتی الزام آور قانونی شده است و هرگونه گسترش ناتو به شرق را رد می کند.
دو خواسته کلیدی روسیه
کرملین اعلام کرد که پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان این مذاکرات، درخواستی برای تضمین های امنیتی الزام آور قانونی که گسترش ناتو را رد می کند، به بایدن ارائه کرد.
کرملین در بیانیه‌ای گفت، پوتین گفت که ناتو پتانسیل نظامی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه تقویت می‌کند و «تلاش‌های خطرناکی برای تسخیر خاک اوکراین انجام می‌دهد».
کرملین گفت: «بنابراین، روسیه به طور جدی علاقه مند به دستیابی به تضمین‌های قابل اعتماد و قانونی است که گسترش ناتو به شرق و استقرار سامانه‌های تسلیحاتی تهاجمی در کشورهای مجاور روسیه را رد می‌کند».

مقامات آمریکایی گفتند، با این حال، رئیس جمهور بایدن روز سه شنبه هیچ تعهدی به پوتین در مورد هرگونه درخواست برای کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه یا ممانعت از پیوستن اوکراین به ناتو نداد.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده (NSA) گفت که رئیس جمهور «هیچ تعهد یا امتیازی نداده است».

کرملین گفت، پیشنهاد دیگری که پوتین در جریان تماس ویدیویی با بایدن ارائه کرد این بود که هم مسکو و هم واشنگتن همه محدودیت‌ها را برای کارکنان سفارت لغو کنند.
کرملین پس از این تماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرف روسی پیشنهاد لغو تمامی محدودیت‌های انباشته شده بر عملکرد نمایندگی‌های دیپلماتیک را ارائه کرد که می‌تواند به عادی‌سازی سایر جنبه‌های روابط دوجانبه نیز کمک کند».
موضوعات دیگر مورد بحث قرار گرفت
مسائلی وجود داشت که هر دو رهبر در مورد آنها مانند ایران و امنیت سایبری همسو بودند.
کرملین گفت پوتین و بایدن هر دو از همکاری امنیت سایبری ابراز رضایت کردند و متعهد شدند که به آن ادامه دهند.
در همین حال، سالیوان، آژانس امنیت ملی بایدن، پس از پایان مذاکرات، ضمن ارائه توضیحاتی به رسانه ها، گفت که روسای جمهور گفتگوهای خوبی در مورد ایران داشتند.
گفتنی است، خود آمریکا روز سه شنبه به غیر از سوریه و اوگاندا، چندین فرد و نهاد از ایران را به اتهام ارتباط با نقض جدی حقوق بشر و اقدامات سرکوبگرانه تحریم کرد.