پوتین: ولادیمیر پوتین از روابط “الگو” روسیه و چین در تماس شی جینپینگ استقبال کرد

مسکو: رئیس جمهور ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در تماسی با شی جین پینگ، رهبر چین، از روابط “الگو” روسیه با چین استقبال کرد و تایید کرد که در المپیک پکن شرکت خواهد کرد، زیرا هر دو کشور با انتقاد فزاینده ای از سوی غرب مواجه هستند.
این تماس ویدیویی چند روز پس از آن صورت گرفت که وزرای خارجه گروه 7 در مورد حمله مسکو علیه اوکراین و سرکوب های پکن در هنگ کنگ و سین کیانگ صحبت کردند.
این مذاکرات همچنین پس از آن صورت گرفت که روسیه و چین به طور مشخص از نشست دموکراسی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته کنار گذاشته شدند.
پوتین پس از اینکه گفت در بازی‌ها شرکت خواهد کرد و شی را “دوست عزیز” خود خواند، در یک پخش تلویزیونی از گفتگو گفت: “در فوریه ما بالاخره می‌توانیم شخصاً در پکن ملاقات کنیم.”
خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا، شین‌هوا گفت: «روابط چین و روسیه در برابر انواع آزمون‌های سخت مقاومت کرده است و پویایی و سرزندگی جدیدی را نشان می‌دهد».
وی همچنین «نیروهای بین‌المللی» را متهم کرد که به نام دموکراسی و حقوق بشر در چین و روسیه دخالت می‌کنند و بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، قوانین بین‌المللی را «پایمال» می‌کنند.
در این بیانیه آمده است: چین و روسیه باید اقدامات مشترک بیشتری را برای حفاظت مؤثرتر از امنیت و منافع هر دو طرف توسعه دهند.
ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و استرالیا نمایندگان سیاسی خود را به دلیل سوء استفاده چین از اویغورها و دیگر اقلیت های عمدتا مسلمان در سین کیانگ به المپیک نمی فرستند.
پکن و مسکو تحریم دیپلماتیک را محکوم کردند و پوتین روز چهارشنبه گفت که هر دو رهبر مخالف “هر گونه تلاش برای سیاسی کردن ورزش و جنبش المپیک” هستند، انتقادی که روسیه بارها به غرب وارد کرده است.
مشخص شد که روسیه در بازی‌های زمستانی 2014 سوچی از برنامه دوپینگ مورد حمایت دولت استفاده کرده و پس از آن از مسابقات بین‌المللی محروم شد.
ورزشکاران روس مجازند به عنوان بی طرف – بدون پرچم یا سرود روسیه – در صورت اثبات پاک بودن سابقه دوپینگ خود در مسابقه شرکت کنند.
مقامات روسی از جمله پوتین از حضور در مسابقات بین‌المللی منع می‌شوند مگر اینکه توسط رئیس کشور میزبان دعوت شوند. شی از پوتین برای حضور در این مراسم دعوت کرده است.
چین و روسیه هر دو شاهد وخامت روابط خود با کشورهای غربی در سال‌های اخیر بوده‌اند و به دنبال طرح یک جبهه متحدتر بوده‌اند.
روز چهارشنبه، پوتین به شی جینپینگ گفت که “الگوی جدیدی از همکاری بین کشورهای ما شکل گرفته است” که شامل “تصمیم برای تبدیل مرز مشترک ما به کمربند صلح ابدی و حسن همجواری” است.
رهبر روسیه گفت: من این روابط را الگوی واقعی برای همکاری بین دولتی در قرن بیست و یکم می دانم.
پس از این تماس، یوری اوشاکوف، مشاور ارشد سیاست خارجی کرملین گفت که گفتگو بین “دو کشور بزرگ دوست” 90 دقیقه به طول انجامیده و “بسیار مثبت” بوده است.
او به خبرنگاران گفت: «هر دو اظهار داشتند که روابط به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.
ایالات متحده و متحدانش برای هفته‌ها روسیه را به برنامه‌ریزی برای حمله به همسایه سابق شوروی خود اوکراین متهم کرده‌اند و نسبت به تحریم‌های هماهنگ گسترده در صورت حمله پوتین هشدار داده‌اند.
ده ها هزار نیروی روسی در نزدیکی اوکراین مستقر هستند، جایی که غرب کرملین را از سال 2014 به حمایت از جدایی طلبان طرفدار مسکو متهم کرده است.
روسیه این اتهامات را رد کرده و غرب را به ایجاد تنش متهم می کند.
پوتین روز سه شنبه در تماس با رهبران فرانسه و فنلاند گفت که می خواهد مذاکرات امنیتی با ایالات متحده و ناتو بدون تاخیر آغاز شود.
خواسته های روسیه شامل توقف گسترش ناتو به شرق و استقرار تسلیحات در کشورهای همسایه از جمله اوکراین بود.
روابط چین با چندین متحد غربی در سال‌های اخیر بر سر بسیاری از مسائل – از تجارت و امنیت گرفته تا سوابق حقوق بشری پکن و قول به تصرف تایوان – که ادعا می‌کند- دچار بحران شده است.
چین، یک دولت تک حزبی مستبد، با خشم به کنار گذاشته شدن از نشست بایدن پاسخ داد و دموکراسی ایالات متحده را «سلاح کشتار جمعی» نامید.
دیپلمات‌های پکن در خارج از کشور و رسانه‌های تحت کنترل دولتی آن، یک جریان تبلیغاتی را در انتقاد از دموکراسی غربی به‌عنوان فاسد و شکست‌خورده به راه انداختند.
در عوض، آنها “دموکراسی مردمی تمام فرآیند” را تبلیغ کردند، با هدف تقویت مشروعیت برای حزب کمونیست حاکم، که در دوران شی جینپینگ به طور فزاینده ای اقتدارگرا شده است.