پکن: آمریکا بازی‌های المپیک زمستانی را علیه «نقض حقوق بشر» چین بایکوت دیپلماتیک اعلام کرد.

واشنگتن: کاخ سفید روز دوشنبه تایید کرد که ایالات متحده در اعتراض به نقض حقوق بشر چین، بازی‌های المپیک زمستانی آتی در پکن را تحریم دیپلماتیک خواهد کرد – اقدامی که چین متعهد شده است با “اقدامات متقابل قاطعانه” از آن استقبال کند.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در جریان نشست روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «نمایندگی دیپلماتیک یا رسمی ایالات متحده با این بازی‌ها در مواجهه با نقض فاحش حقوق بشر و جنایات فاحش حقوق بشر چین در سین‌کیانگ رفتار خواهد کرد و ما به سادگی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.» خلاصه سازی.
وی گفت که ورزشکاران آمریکایی به رقابت‌های خود ادامه می‌دهند و از حمایت کامل ما برخوردار خواهند شد، اما افزود: ما در هیاهوی بازی‌ها مشارکت نخواهیم کرد.
ساکی افزود: “ما یک تعهد اساسی به ارتقای حقوق بشر داریم. و ما به شدت در موقعیت خود احساس می کنیم و به اقدامات برای پیشبرد حقوق بشر در چین و فراتر از آن ادامه خواهیم داد.”
بایدن این هفته میزبان اجلاس سران دموکراسی در کاخ سفید، گردهمایی مجازی رهبران و کارشناسان جامعه مدنی از بیش از 100 کشور است که قرار است پنجشنبه و جمعه برگزار شود. دولت گفته است که بایدن قصد دارد از این نشست “برای اعلام تعهدات، اصلاحات و ابتکارات فردی و جمعی برای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر در داخل و خارج از کشور” استفاده کند.
رئیس کمیته روابط خارجی سنا، رابرت منندز، DN.J.، چنین تحریم دیپلماتیکی را “گامی ضروری برای نشان دادن تعهد تزلزل ناپذیر ما به حقوق بشر در مواجهه با سوء استفاده های غیرمعقولانه دولت چین” خواند.
وی از دیگر متحدان و شرکای که در ارزش‌های ما سهیم هستند خواست تا در این تحریم دیپلماتیک با ایالات متحده بپیوندند.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، سیاستمداران آمریکایی را متهم کرد که بر سر موضوع عدم اعزام مقامات بلندپایه برای شرکت در رویدادهایی که چین امیدوار است توسعه اقتصادی و توانایی های فناوری خود را به نمایش بگذارد، سربلند هستند.
ژائو در گفت‌وگو با خبرنگاران در یک نشست خبری روزانه گفت که چنین اقدامی یک “تحریک سیاسی آشکار” خواهد بود، اما جزئیاتی در مورد اینکه چین چگونه ممکن است انتقام‌جویی کند، ارائه نکرد.
مدافعان حقوق بشر و قانونگذاران در ایالات متحده که از تحریم حمایت می کنند می گویند که این یک اقدام ضروری است. آنها سابقه ضعیف چین در زمینه حقوق بشر را توجیه می کنند و می گویند چین از این بازی ها برای سفید کردن رفتار بد خود با فعالان حقوق مدنی، مخالفان سیاسی و اقلیت های قومی استفاده می کند.
ژائو در یک نشست روزانه به خبرنگاران گفت: «سیاستمداران آمریکایی بدون دعوت، به اصطلاح تحریم‌های دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن را که صرفاً آرزویی و بزرگ‌نمایی است، تبلیغ می‌کنند.» اگر طرف آمریکایی به دنبال راه خود باشد، چین اقدامات متقابل محکمی انجام خواهد داد.
اعزام هیئت های عالی رتبه به هر المپیک از دیرباز در میان ایالات متحده و سایر کشورهای پیشرو یک سنت بوده است. رئیس جمهور وقت جورج دبلیو بوش در افتتاحیه بازی های المپیک تابستانی 2008 پکن شرکت کرد. بانوی اول، جیل بایدن، تیم آمریکایی را به بازی‌های المپیک تابستانی در توکیو امسال هدایت کرد و آقای دوم داگ امهوف، هیئتی را به بازی‌های پارالمپیک هدایت کرد.
احتمال تحریم دیپلماتیک در حالی است که ایالات متحده تلاش می کند روابط متلاطم با پکن را تثبیت کند، حتی در شرایطی که رویکرد سختگیرانه ای نسبت به تجارت و درگیری ها بر سر اقدامات چین در مورد تایوان، حقوق بشر، هنگ کنگ و دریای چین جنوبی دارد.
پکن به تمام انتقادات ایالات متحده پاسخ سختی داده است و آنها را به عنوان مداخله در امور داخلی خود محکوم کرده و سیاستمداران آمریکایی را که آنها را ضد چین می‌داند، ممنوعیت صدور روادید می‌کند.
مشخص نبود که ایالات متحده چه کسی را ممکن است برای این بازی ها به پکن بفرستد و به نظر می رسد اظهارات ژائو نشان می دهد که چین هیچ دعوت نامه ای ارائه نکرده است.
استرالیا که روابطش با چین به دلیل طیفی از اختلافات دچار اختلال شده است، احتمال تحریم دیپلماتیک را نیز افزایش داده است.