پیشنهاد CNN Hero از برنج، الهام بخش مردم بالی برای جمع آوری تن پلاستیک برای بازیافت شد

بیش از نیمی از درآمد اقتصادی بالی ناشی از گردشگری است که صدها هزار نفر از مردم بالی را در این صنعت استخدام می کند.

بسیاری از آنها به روستاهای خود نقل مکان کردند. و با بازگشت مردم بیشتر به روستاها، زباله های بیشتری انباشته شد. با این همه بیکار، آنها نیز گرسنه بودند.

ماد جانور یاسا، صاحب یک رستوران وگان در شهر اوبود، گفت: «به خودم گفتم، باید کاری در این مورد انجام دهم.

یاسا گفت که می‌خواهد راهی برای کمک به مردم جامعه خود در طول همه‌گیری بیابد و در عین حال به مشکل جاری آلودگی پلاستیک نیز رسیدگی کند.

او گفت: “من باید فکر کنم، درون چالش یک فرصت وجود دارد.”

بنابراین، او برنامه ای را آغاز کرد که در آن روستاییان محلی می توانستند پلاستیک را با برنج مبادله کنند – یک سیستم مبادله ای که به نفع محیط زیست و توانمندسازی مردم محلی است. ساکنان می توانند زباله های پلاستیکی را که جمع آوری کرده اند در ازای یک غذای اصلی جمع آوری کنند.

در ماه مه 2020، او میزبان اولین تبادل در روستای محل تولد و بزرگ شدنش بود. این یک موفقیت بود و این مفهوم به سرعت به روستاهای دیگر در سراسر بالی گسترش یافت. غیرانتفاعی او، بورس پلاستیک، متولد شد.
قهرمان CNN جانور یاسا را ​​ساخته است

یاسا می گوید: «با خودم فکر کردم اگر در روستای من کار کند، در جاهای دیگر هم جواب می دهد. “من متوجه شدم که این چیز بزرگتر از آن چیزی است که تا به حال تصور می کردم.”

این برنامه گروه های محلی محلی به نام Banjars را گرد هم می آورد که پلاستیک را از خانه ها، خیابان ها، رودخانه ها، سواحل و مناطق اطراف خود جمع آوری می کنند.

روستاها یک بار در ماه رویدادهای تبادل اجتماعی برگزار می کنند که در آن ساکنان می توانند پلاستیک را برای تجارت برنج بیاورند. یاسا می گوید که این سازمان تا کنون به تغذیه هزاران خانواده کمک کرده و نزدیک به 300 تن پلاستیک را برای بازیافت جمع آوری کرده است.

یاسا گفت: “نوجوان ها با لبخند می آیند. افراد مسن آنجا هستند. بچه های جوان با مادرانشان می آیند. این چیزی است که من را نگه می دارد تا همه آنها را در این مورد هیجان زده ببینم.” آنها احساس ناتوانی می کردند و این به آنها امید می دهد.»

CNN: این بیماری همه گیر از چه راه هایی بر معیشت مردم در بالی تأثیر گذاشت؟

ساخته جانور یاسا: وقتی همه‌گیری شیوع پیدا کرد، اقتصاد در بالی تعطیل شد. بسیاری از مشاغل تعطیل شدند – رستوران ها، هتل ها، شرکت های مسافرتی. ما خیلی به گردشگری متکی هستیم. بنابراین، من می بینم که مردم شغل خود را از دست می دهند. اخراج های گسترده ای وجود داشت.

وقتی همه این مشاغل تعطیل شدند و بسیاری از این کارگران کاری برای انجام دادن نداشتند، بسیاری از آنها به روستای خود بازگشتند. آنها به سرزمین بازگشتند. اما مردم هیچ درآمدی نداشتند. بنابراین، واقعاً اولین چیزی که مردم به آن نیاز دارند، غذا است. من دیدم که مردم روستای من شروع به نگرانی در مورد نحوه قرار دادن غذا روی میز کردند. مردم واقعاً، واقعاً در حال مبارزه بودند، به خصوص شش ماه پس از همه گیری. و این به من مربوط شد.

CNN: برخی از جنبه های خاص فرهنگ بالی که تلاش های شما را هدایت می کند چیست؟

زنده: مردم از سرتاسر جهان می آیند تا اینجا زندگی کنند، زیرا آنها به شیوه ای جامع که ما در اینجا در بالی زندگی می کنیم، کشیده شده اند. من در روستای کوچکی در اینجا به دنیا آمدم و بزرگ شدم. خوبی بالی این است که ارتباط انسان با انسان واقعا قوی است. اگر بیشتر از نیازم پول داشته باشم، می توانم به همسایگانم کمک کنم.

ما خرد سنتی زیادی داریم که زندگی ما را در اینجا هدایت می کند. یکی تری هیتا کارانا نام دارد که سه راه رسیدن به سعادت است: کرامت. ارتباط انسان با انسان که سعادت محسوب می شود; و ارتباط انسان با محیط زیست

CNN: برنامه شما چگونه کار می کند؟

زنده: روستاییان برنج را با توجه به نوع پلاستیکی که می آورند و مقداری که می آورند دریافت می کنند. هر دسته ارزش متفاوتی دارد. ما با شرکتی کار می کنیم که این پلاستیک را جمع آوری می کند و برای بازیافت مناسب به جاوا می فرستد، زیرا هنوز کارخانه بازیافت در بالی نداریم. برنج را از کشاورزان می خریم. بنابراین، ما واقعاً این اقتصاد دایره ای را ایجاد می کنیم، از کشاورزان حمایت می کنیم و سپس محیط زیست را پاکسازی می کنیم و به مردم آن جامعه غذا می دهیم.

مردم با آن سرگرم می شوند. و حالا بعد از یک سال (از این مدت) برداشتن پلاستیک جذاب است. این کار جالبی است. مردم فقط وارد آن می شوند. اکنون با 200 روستا کار می کنیم. هدف من واقعاً گسترش این جنبش است.

CNN: چگونه برخی از این خرد فرهنگی به موفقیت تبادل پلاستیک کمک کرده اند؟

زنده: مردم بالی در طبیعت زندگی می کنند. به طور سنتی، ما معتقدیم که طبیعت روح دارد. مردم به محیط زیست اهمیت می دهند. اما آلودگی پلاستیکی در بالی به دلیل عدم آموزش و تمرین است.

ما در حال تلاش برای تغییر رفتار هستیم. تنها راهی که می توانید انجام دهید آموزش است. اینطوری عادات مردم را تغییر می دهید. روش من نشان دادن نمونه ای از طریق عمل به آنهاست. ما به مردم آموزش می دهیم که چگونه پلاستیک را جدا کنند. و همچنین به مردم در مورد خطرات پلاستیک آموزش می دهیم. اگر وارد محیط زیست شود، آب، اقیانوس را آلوده می کند و این برای محیط زیست خوب نیست.

مردم اینجا به روشی واقعاً بسیار خوب گرد هم می آیند. بنابراین هنگامی که مردم در مورد چگونگی دفع صحیح پلاستیک آموزش ببینند، می خواهند کمک کنند و تغییر ایجاد کنند.

می خواهید درگیر شوید؟ وارسی وب سایت بورس پلاستیک و ببینید چگونه کمک کنید.
برای کمک مالی به اکسچنج پلاستیک از طریق GoFundMe، اینجا کلیک کنید.

تصحیح: نسخه قبلی این عنوان و داستان به اشتباه وزن پلاستیک جمع آوری شده برای بازیافت را بیان کرده است. 300 تن بود.