پیشگیری از سرطان دهانه رحم توسط هزاران نفر. این قهرمان CNN در حال ارائه مراقبت های نجات دهنده به مناطق دورافتاده جهان است

او با گروهی از انکولوژیست های پزشکی سفر کرده بود تا یک دستگاه پرتوی جدید را به بیمارستانی در داکار، سنگال بیاورد. زمانی که در آنجا بود، دید که چه تعداد زن بی دلیل توسط یک بیماری قابل پیشگیری و قابل درمان کشته می شوند: سرطان دهانه رحم.

گوردون، انکولوژیست رادیواکتیو و بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی CureCervicalCancer، گفت: “350000 زن در سراسر جهان به دلیل مرگ دردناک و غیرقابل شرافت جان خود را از دست می دهند. و تقریباً 100٪ قابل پیشگیری است.”

در طول سفر خود در سال 2012، این تیم مدتی از کار افتادگی پیش بینی نشده داشت و ترتیبی دادند که غربالگری سرطان دهانه رحم را برای زنان در یک منطقه دورافتاده و سخت در سنگال انجام دهند.

او گفت: «من با اسپکولوم‌های واژینال و انواع لوازم برای غربالگری زنان آمدم.

سرطان دهانه رحم که در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است، در کشورهای دورافتاده و فقیر مانند سنگال که آزمایش پاپ اسمیر به راحتی در دسترس نیست و مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه در دسترس نیست، شایع است.

قهرمان CNN دکتر پاتریشیا گوردون

با استفاده از روشی که گوردون و دیگران آن را “دیدن و درمان” می نامند، غربالگری را می توان بدون نیاز به برق و با چند منبع قابل حمل انجام داد.

گوردون گفت: “شما سرکه را روی دهانه رحم اسپری می کنید – اگر دهانه رحم در یک نور خاص کمی سفید شود، 99٪ (بیماران) از درمان سود خواهند برد.”

گوردون و گروهی از متخصصان پزشکی در اولین صبح غربالگری خود توانستند سلول های پیش سرطانی را در هشت زن تشخیص دهند. با این حال کلینیکی که آنها به آنها مراجعه می کردند دستگاه لازم برای درمان آنها را نداشت.

گوردون شایعه ای شنیده بود مبنی بر اینکه ممکن است یک مرکز بهداشتی متروکه تجهیزات مورد نیاز آنها را داشته باشد. بنابراین، او برای یافتن آن سفری سه ساعته را آغاز کرد.

او گفت: “من خودم را به این کلینیک پر گرد و غبار رساندم، و این تفنگ سرما درمانی و این مخزن CO2 وجود دارد.”

گوردون یک واشر مورد نیاز برای کار با دستگاه خریداری کرد و با کمک برخی از افراد محلی تجهیزات را به کلینیکی که زنان هنوز در آنجا منتظر بودند منتقل کرد. دستگاه کار کرد و زنان در یک روش سریع و ساده در محل تحت درمان قرار گرفتند که سلول های پیش سرطانی را از بین می برد.

این بسیار متفاوت از نحوه کار در دفتر او در بورلی هیلز بود، اما این تجربه برای گوردون باقی ماند، که سابقه خانوادگی سرطان سینه او نیروی محرکه کار او است.

او گفت: «چیزی که برای من بسیار ارزشمند بود این است که در عرض یک روز، بسته به تعداد زنانی که غربال می‌کنیم، می‌توانیم به معنای واقعی کلمه جان 20، 30 نفر را نجات دهیم.» می‌دانستم که می‌خواهم این کار را انجام دهم و ببینم که آیا می‌توانم از آن استفاده کنم یا خیر.»

سپس گوردون با دو پزشک دیگر شریک شد و به اتیوپی سفر کرد. این بار دستگاه های کرایوتراپی را با خود آوردند. نتایج مشابه بود. این گروه با استفاده از تکنیک‌های اساسی «ببین و درمان»، ده‌ها زن را شناسایی و درمان کردند و پرستاران محلی را برای انجام همین کار آموزش دادند.

در پایان آن سفر، تیم یک چمدان پر از لوازم را با پرستاران آموزش دیده گذاشت تا بتوانند آنها را به کلینیک هایی که خدمات کمتری ارائه می دهند، ببرند.

پس از 27 سال، گوردون در سال 2014 مطب خصوصی خود را ترک کرد تا تمام وقت خود را به CureCervicalCancer اختصاص دهد. او حقوق نمی گیرد

او و گروهش از مدل “See & Treat” به همراه آنچه “کلینیک در چمدان” می نامند برای ارائه غربالگری، آموزش و لوازم به کلینیک های سراسر جهان استفاده می کنند. این سازمان از آن زمان تاکنون در 10 کشور از جمله چین، هائیتی، گواتمالا، کنیا، نیجریه، تانزانیا و ویتنام کار کرده است.

در نه سال گذشته، این سازمان غیرانتفاعی همچنین 106 کلینیک پایدار برای غربالگری و درمان زنان در مناطق دورافتاده و محروم ایجاد کرده است.

او گفت: «بیشتر زنانی که ما تحت درمان قرار می‌دهیم، حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت پیاده روی از کلینیک زندگی می‌کنند. “همیشه وقتی آنها به آنجا می رسند شگفت زده می شوم که لبخند بر لبان آنها وجود دارد. آنها از حضور در آنجا خوشحال هستند، آنها بدشان نمی آید که در صف منتظر بمانند.”

این سازمان غیرانتفاعی بیش از 150000 زن را غربالگری کرده و بیش از 8600 زن را تا به امروز تحت درمان قرار داده است.

گوردون گفت: “اینکه 8000 زن زنده و سالم هستند و می توانند خانواده های خود را تامین کنند صادقانه ترین چیزی است که می توانستم در زندگی ام تصور کنم.” “فکر می کنم من خوش شانس ترین دکتری هستم که تا به حال زندگی کرده ام.”

می خواهید درگیر شوید؟ وارسی وب سایت CureCervicalCancer و ببینید چگونه کمک کنید.
برای کمک مالی به CureCervicalCancer از طریق GoFundMe، اینجا کلیک کنید.