چاله های بحران کووید اروپا در برابر واکسینه نشده واکسینه شدند

بروکسل: قرار بود این کریسمس در اروپا باشد، جایی که خانواده و دوستان می توانند بار دیگر جشن های تعطیلات و یکدیگر را در آغوش بگیرند. در عوض، این قاره مرکز جهانی همه‌گیری کووید-19 است، زیرا موارد ابتلا در بسیاری از کشورها به سطوح بی سابقه ای رسیده است.
با افزایش مجدد عفونت ها علیرغم نزدیک به دو سال محدودیت، بحران بهداشتی به طور فزاینده ای شهروندان را در مقابل شهروندان – واکسینه شده در برابر واکسینه نشده – قرار می دهد.
دولت‌هایی که ناامید از محافظت از سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی پربار هستند، قوانینی را وضع می‌کنند که انتخاب افراد واکسینه نشده را محدود می‌کند، به این امید که انجام این کار باعث افزایش نرخ واکسیناسیون شود.
اتریش روز جمعه یک قدم فراتر رفت و واکسیناسیون را از اول فوریه اجباری کرد.
الکساندر شالنبرگ صدراعظم اتریش گفت: “برای مدت طولانی، شاید خیلی طولانی، من و دیگران فکر می کردیم که باید بتوان مردم در اتریش را متقاعد کرد و آنها را متقاعد کرد که داوطلبانه واکسینه شوند.”
او این حرکت را “تنها راه ما برای خروج از این چرخه معیوب امواج ویروسی و بحث های قرنطینه برای همیشه” خواند.
در حالی که اتریش تاکنون در اتحادیه اروپا در اجباری کردن واکسیناسیون به تنهایی ایستاده است، دولت های بیشتری در حال سخت گیری هستند.
از روز دوشنبه، اسلواکی افرادی که واکسینه نشده اند را از همه فروشگاه ها و مراکز خرید ممنوع می کند. آنها همچنین اجازه حضور در هیچ رویداد عمومی یا گردهمایی را نخواهند داشت و فقط برای رفتن به محل کار باید هفته ای دو بار تست بدهند.
نخست وزیر ادوارد هگر هشدار داد: کریسمس مبارک به معنای کریسمس بدون کووید-19 نیست. برای اینکه این اتفاق بیفتد، اسلواکی باید نرخ واکسیناسیون کاملاً متفاوتی داشته باشد.
او این اقدامات را “قفلی برای افراد واکسینه نشده” خواند.
اسلواکی که تنها 45.3 درصد از جمعیت 5.5 میلیونی آن به طور کامل واکسینه شده اند، روز سه شنبه رکورد 8342 مورد جدید ویروس را گزارش کرد.
این تنها کشورهای اروپای مرکزی و شرقی نیستند که از نو رنج می برند. کشورهای ثروتمند در غرب نیز به شدت ضربه می خورند و بار دیگر محدودیت هایی را بر جمعیت خود اعمال می کنند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه گفت: «واقعاً زمان اقدام فرا رسیده است». با نرخ واکسیناسیون 67.5 درصد، کشور او اکنون در حال بررسی واکسیناسیون اجباری برای بسیاری از متخصصان بهداشتی است.
یونان نیز افراد واکسینه نشده را هدف قرار داده است. کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر، اواخر روز پنجشنبه یک سری محدودیت های جدید را برای افراد واکسینه نشده اعلام کرد که آنها را از مکان هایی مانند کافه ها، رستوران ها، سینماها، تئاترها، موزه ها و سالن های ورزشی دور نگه می دارد، حتی اگر آزمایش آنها منفی باشد.
میتسوتاکیس گفت: «این یک اقدام فوری حفاظتی و البته یک اصرار غیرمستقیم برای واکسینه شدن است.
این محدودیت ها کلر دالی، قانونگذار ایرلندی اتحادیه اروپا را که عضو کمیته آزادی های مدنی و عدالت پارلمان اروپا است، خشمگین می کند. او استدلال می کند که ملت ها حقوق فردی را پایمال می کنند.
دالی گفت: «در تعداد زیادی از موارد، کشورهای عضو افراد را از توانایی رفتن به سر کار محروم می‌کنند» و محدودیت‌های اتریش در مورد افراد واکسینه نشده را که قبل از تصمیم روز جمعه برای اعمال یک قرنطینه کامل «سناریویی ترسناک» بود، خواند.
حتی در ایرلند، جایی که 75.9 درصد از جمعیت آن به طور کامل واکسینه شده اند، او واکنش شدیدی را در برابر افراد نگهدارنده احساس می کند.
او گفت: «تقریباً نوعی سخنان تنفرآمیز علیه افراد واکسینه نشده وجود دارد.
جهان سابقه واکسن اجباری در بسیاری از کشورها برای بیماری هایی مانند آبله و فلج اطفال را داشته است. با این حال، علیرغم اینکه تعداد تلفات جهانی کووید-19 از 5 میلیون نفر فراتر رفته است، علیرغم شواهد پزشکی فراوان مبنی بر اینکه واکسن ها به شدت در برابر مرگ یا بیماری جدی ناشی از کووید-19 محافظت می کنند و سرعت گسترش همه گیری را کند می کنند، مخالفت با واکسیناسیون در بین بخش هایی از جمعیت سرسختانه است.
حدود 10000 نفر با سر دادن شعار «آزادی، آزادی» این هفته در پراگ تجمع کردند تا به محدودیت‌های دولت چک علیه افراد واکسینه نشده اعتراض کنند.
پروفسور پل دی گراوه از دانشکده اقتصاد لندن می گوید: «هیچ آزادی فردی مطلق مطلق نیست». او برای اندیشکده لیبرالس نوشت: «آزادی واکسینه نشدن باید محدود شود تا آزادی دیگران برای برخورداری از سلامتی تضمین شود».
این اصل اکنون دوستان را از یکدیگر دور می کند و خانواده ها را در کشورهای اروپایی از هم جدا می کند.
Birgitte Schoenmakers، پزشک عمومی و استاد دانشگاه لوون، تقریباً هر روز آن را می بیند.
او گفت: «این به نبرد بین مردم تبدیل شده است.
او درگیری‌های سیاسی را می‌بیند که توسط افرادی که عمداً تئوری‌های توطئه را منتشر می‌کنند، اما همچنین داستان‌های شدید انسانی را به راه انداخته‌اند. یکی از بیماران او به دلیل ترس از واکسینه شدن در خانه پدر و مادرش قفل شده است.
Schoemakers می‌گویند که در حالی که مقامات مدت‌ها در مورد ایده واکسیناسیون اجباری نگران بودند، نوع دلتای بسیار عفونی در حال تغییر ذهنیت است.
او گفت: «چرخش بر روی این فوق العاده دشوار است.
عفونت‌های شدید و اقداماتی برای مهار آن‌ها در حال ترکیب برای دومین فصل متوالی تیره تعطیلات در اروپا است.
لوون قبلاً بازار کریسمس خود را لغو کرده است، در حالی که در نزدیکی بروکسل یک درخت کریسمس 60 فوتی در مرکز میدان خیره کننده Grand Place شهر گذاشته شد، اما تصمیم در مورد اینکه آیا بازار جشن پایتخت بلژیک می تواند برگزار شود به توسعه آن بستگی دارد. افزایش ویروس
Paul Vierendeels، که درخت را اهدا کرد، امیدوار است که به شباهت یک کریسمس سنتی بازگردد.
“ما خوشحالیم که می بینیم آنها تلاش می کنند تا درخت را بچینند و آن را تزئین کنند. این یک شروع است.» پس از تقریبا دو سال سخت، فکر می‌کنم این اتفاق خوبی است که برخی چیزها، عادی‌تر در زندگی، دوباره در حال وقوع هستند.»