چرا شرکت ها به قطارهای طولانی مدت روی می آورند؟

قطار حامل بیش از 32 کانتینر 40 فوتی بود که در هر کدام از کالاهایی مانند بادکنک های مهمانی و قطعات خودرو از شیان به پاریس پر شده بود. این هواپیما از طریق چین، قزاقستان، روسیه، بلاروس، لهستان، آلمان و فرانسه سفر کرده بود و طی پنج هفته و نیم این سفر را انجام داد.

خاویر واندرپپن، مدیر قطارهای باری چین-اروپا در شرکت راه آهن ملی فرانسه SNCF گفت: “پنج سال پیش، روزانه هشت قطار بین چین و اروپا وجود داشت، اکنون 18،20 قطار در روز وجود دارد.”

محموله های ریلی مخصوصاً در بین شرکت هایی که نیاز به جابجایی کالاهای فاسد شدنی یا حساس به زمان دارند و نمی خواهند برای بار هوایی هزینه ای بپردازند، بسیار محبوب است. کانتینرها می توانند از طریق راه آهن بین اروپا و چین در کمتر از 20 روز حرکت کنند، در حالی که سفر از طریق دریا ممکن است تا 70 روز طول بکشد و اختلالات ناشی از بیماری همه گیر وجود دارد. اما راه‌آهن محدودیت‌های خود را دارد: قطارها نمی‌توانند تقریباً به اندازه کشتی‌ها کانتینر حمل کنند، و از آسیب‌های لجستیکی مرتبط با همه‌گیری در امان نیستند.

کارگران ایستگاه والنتون، در فرانسه، در حال تخلیه قطاری هستند که در 14 دسامبر 2021 از شی آن، چین آمده است.

برای مثال، قطاری که CNN Business از چین به فرانسه ردیابی می‌کرد، به دلیل ترافیک روی ریل، بررسی‌های طولانی گمرکی در مرز لهستان و کمبود رانندگان قطار در آلمان ناشی از همه‌گیری، نزدیک به دو هفته تاخیر به پاریس رسید.

با این حال، قطارهای بیشتری در راه است.

خدمات ریلی چین-اروپا که در سال 2011 به عنوان بخشی از برنامه زیرساختی «کمربند و جاده پکن» راه اندازی شد، به سرعت گسترش یافت، زیرا این بیماری همه گیر باعث ویرانی کشتیرانی جهانی شد و ارسال محصولات از طریق دریا را بسیار گران تر کرد.

طبق گزارش رسانه های دولتی چین، رکورد 15000 سفر قطار باری بین چین و اروپا در سال 2021 انجام شد که 82 درصد بیشتر از کل قبل از همه گیری در سال 2019 بود. قطارها 1.46 میلیون کانتینر را حمل می کردند.

بعد از شلوغی تعطیلات چه چیزی برای زنجیره های تامین قرار می گیرد

به گفته Wanderpepen، تعداد قطارهای بین فرانسه و چین بین سال های 2019 تا 2021 دو برابر شده است، حتی اگر فرانسه دیرتر از سایر کشورهای اروپایی وارد بازار شد.

افزایش شدید ترافیک ریلی در حال حاضر باعث ازدحام بیش از حد در مسیرها شده و زیرساخت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، به این معنی که قطارهای بین اروپا و چین تنها جایگزین محدودی برای کشتی‌ها ارائه می‌دهند که بزرگترین آنها بیش از 20000 کانتینر 20 فوتی را حمل می‌کنند.

کانتینرهایی که بین اروپا و چین حرکت می کنند باید دو بار به واگن های ریلی جدید تبدیل شوند، یک بار در مرز چین و قزاقستان و بار دیگر در مرز لهستان و بلاروس، زیرا کشورهای شوروی سابق از گیج ریلی متفاوتی نسبت به چین و اروپا استفاده می کنند.

واندرپپن گفت: «می‌توانیم بگوییم که امروز قطارهای زیادی وجود دارد.

از بحران به فرصت

شبکه گسترده بنادر، کشتی‌های کانتینری و شرکت‌های حمل و نقل باری که کالاها را در سراسر جهان جابجا می‌کنند، دو سال پس از همه‌گیری، به شدت در هم پیچیده هستند و هزینه حمل و نقل به شدت افزایش یافته است.

فلیکس پاپیه، استاد مدیریت زنجیره تامین در مدرسه بازرگانی ESSEC فرانسه، گفت: «ما در بنادر ازدحام داریم؛ کمبود کانتینر داریم زیرا حجم حمل و نقل افزایش یافته است. ما در بخش‌های مختلف دنیا کمبود نیروی لجستیکی داریم.»

بر اساس داده های نظرسنجی اکتبر منتشر شده توسط موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی این کشور، تولید 45 درصد از شرکت های فرانسوی به دلیل مشکلات عرضه محدود شده است. این بالاترین سطح از زمانی است که این موسسه در سال 1991 انتشار چنین داده هایی را آغاز کرد.

نمای هوایی از Valenton، فرانسه، ایستگاه بار، مقصد سفر قطار 6000 مایلی از Xi'an، چین.

حمل و نقل کالا از طریق دریا بسیار گران شده است. بر اساس گزارش Drewry Shipping مستقر در لندن، از 6 ژانویه، میانگین هزینه حمل و نقل یک کانتینر حمل و نقل استاندارد 40 فوتی در هشت مسیر اصلی، 9408 دلار بود، که پنج برابر آن چیزی است که درست قبل از شیوع بیماری همه گیر در اوایل سال 2020 بود.

برای مقایسه، طبق گفته Wanderpepen، انتقال یک کانتینر از چین به پاریس از طریق راه آهن حدود 8000 دلار هزینه دارد. از طرف دیگر، به لطف یارانه های دولت چین که با هدف تشویق شرکت های اروپایی برای استفاده از قطار برای صادرات به چین، به حدود 2000 دلار می رسد.

این باعث جذابیت قطارها شده است.

سازنده مبلمان لوکس فرانسوی Ligne Roset یکی از شرکت هایی است که پشت سر افزایش تقاضا قرار دارد.

از ابتدای همه‌گیری، نیکلاس مازویر، رئیس بخش حمل‌ونقل این شرکت، با افزایش قیمت‌ها و محدودیت فضای حمل و نقل برای تحویل مبل و صندلی به مشتریان در سراسر جهان مبارزه کرده است.

ایکیا در سال 2022 قیمت ها را 9 درصد افزایش می دهد

او گفت: اولین بار است که چنین موقعیتی را تجربه می کنم.

هنگام تحویل به مشتریان در چین، بازاری که تقریباً 20 درصد از تجارت جهانی Ligne Roset را تشکیل می‌دهد، ریل برای Mazuir که استفاده از آن را در سال 2020 آغاز کرد، نجات بخش بود.

او گفت: «همه مشتریان چینی ما از ما انتظار دارند که به سرعت تحویل دهیم.» او گفت: «راه‌حل‌های راه‌آهن یک مزیت واقعی ارائه می‌کنند، حتی اگر تعداد آنها بسیار کمتر باشد. [trains]. این یک مزیت واقعی از نظر زمانی است.”

از کارخانه Ligne Roset در خارج از لیون، Mazuir می تواند محصولات را با یک قطار باری به چین ارسال کند، که معمولاً تنها چهار تا پنج هفته طول می کشد تا به مقصد برسد.

در صورت حمل و نقل دریایی، شرکت باید ابتدا کانتینرها را در فاصله 200 مایلی جنوب تا سواحل مدیترانه حمل کند. اگر کشتی‌های باری از بندر نزدیک مارسی بگذرند، تا یک ماه تاخیر امکان‌پذیر است، رویدادی که در طول همه‌گیری به طور فزاینده‌ای رایج است.

Mazuir گفت: “ای کاش راه حلی قابل مقایسه برای بازار ایالات متحده وجود داشت.”

قطاری با 50 کانتینر در 9 سپتامبر 2021 از بندر خشکی بین‌المللی شیجیاژوانگ چین به بندر مالاسزوویچ در لهستان حرکت می‌کند.

“قطارها برگشتند”

با ورود این بیماری همه گیر به سال سوم خود و افزایش سریع موارد به دلیل نوع Omicron، کارشناسان می گویند که استرس زنجیره تامین برای مدتی ادامه خواهد داشت.

به گفته Papier، بخش حمل و نقل هنوز نیاز به بازسازی شبکه های خود دارد، از جمله استخدام کارگران بندر و رانندگان کامیون، که بسیاری از آنها در طول قرنطینه شغل خود را تغییر دادند.

وی گفت: “من فکر می کنم که از نظر سطح تراکم کلی، از نظر هزینه های حمل و نقل، ما همیشه در سطح بالاتری از … قبل از بحران خواهیم ماند.”

این می تواند به معنای نقش بزرگ تری برای قطارها باشد. راه آهن تنها 5 درصد از کل بازار حمل و نقل بین اروپا و چین را تشکیل می دهد. اما طبق گفته Wanderpepen، این میزان ممکن است تا سال 2030 دو برابر شود.

مدیر راه آهن با تماشای کالاهای تخلیه شده از شیان برای تحویل به مشاغل فرانسوی، خوشحال شد.

وی گفت: اکنون مشتری این راه حل را می داند و این راه حل را حفظ خواهد کرد، حتی اگر وضعیت مشکلات با لجستیک همه گیر در جهان به حالت عادی برگردد. “قطارها برگشتند.”