چرا هیچکس راه حل سریعی برای تورم ندارد – حتی جو بایدن یا جروم پاول

اما علت تورم تنها در هیچ اقدام یا عدم اقدام دولت نیست. و اصلاح آن – یعنی بازگرداندن تورم فعلی 7 درصد به سطح راحت تر 2 درصد – به همین ترتیب فراتر از توان هر قانونگذار، بانک مرکزی یا اقتصاددان است.

البته چیزهایی بدتر از پرداخت هزینه های بالاتر نیز وجود دارد.

با تقاضای قوی مصرف‌کننده، قیمت کالاها و خدماتی که در طول همه‌گیری افزایش یافته‌اند، بعید است به سطح قبل از همه‌گیری کاهش پیدا کنند، مگر اینکه یک رکود دردناک یا دور جدیدی از سفارش‌های خانه‌نشینی ناشی از افزایش قیمت‌ها رخ دهد. پاندمی. هر یک از این موارد منجر به از دست دادن مشاغل می شود که ترمز تقاضای مصرف کننده را به هم می زند، اما هر دو بدتر از افزایش قیمتی هستند که آنها را معکوس می کنند.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز آنالیتیکس گفت: «به مردم حق انتخاب بین از دست دادن شغل خود یا پرداخت بیشتر در پمپ را بدهید، مردم قیمت بنزین بالاتری خواهند گرفت. “شما می توانید اقتصاد را بکشید تا تقاضا را کاهش دهید، اما در نهایت با یک اقتصاد مرده مواجه می شوید. چندان منطقی نیست.”

رئیس جمهور جو بایدن در تلاش است تا جایی که می تواند قیمت ها را رام کند. اما این مراحل عمدتاً باندهای چسبنده هستند و محدودیت‌های قدرت دولت را برای تنظیم قیمت‌های تعیین‌شده توسط نیروهای بازار نشان می‌دهند. و بایدن این هفته اعتراف کرد که آخرین قرائت تورم “نشان می دهد که ما هنوز کار بیشتری برای انجام دادن داریم، با افزایش قیمت ها هنوز خیلی بالا و بودجه خانواده ها را فشرده می کند.”
زندی گفت: “گزینه ها بسیار محدود هستند.” “چیزهایی در حاشیه وجود دارد، آزادسازی نفت از ذخایر نفتی، فک کردن بسته بندی های گوشت بر روی قیمت ها. اما آنها تاثیر زیادی بر تورم نخواهند داشت.”

با توجه به فقدان گام‌هایی که دولت می‌تواند برای رفع مشکل رو به رشد خانواده‌های آمریکایی بردارد، قیمت‌های بالا مشکل مهمی برای بایدن ایجاد می‌کند.

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید این هفته به سی‌ان‌ان گفت: «من توپ کریستالی ندارم که بگویم دقیقاً چه زمانی به اوج خود می‌رسد». اما من می توانم به شما بگویم که ما تمام کارهایی را که باید انجام دهیم تا قیمت ها را کنترل کنیم، انجام می دهیم.

نقش فدرال رزرو

تعدیل تورم به طور سنتی در اختیار فدرال رزرو است که وظیفه دوگانه ای برای ارتقای اشتغال و ثبات قیمت ها دارد.

وقتی همه‌گیری شیوع پیدا کرد، فدرال رزرو با کاهش نرخ‌های بهره تقریباً به صفر و پمپاژ ده‌ها میلیارد دلار در هر ماه از طریق برنامه خرید اوراق قرضه، از آرماگدون مالی جلوگیری کرد.
این به افزایش ارزش دارایی ها از جمله سهام و خانه کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین و قیمت‌های بالای مسکن نیز منجر به رونق تامین مالی مجدد شد که میلیاردها دلار دیگر را به دست مصرف‌کنندگان گذاشت.

اما بانک مرکزی نمی تواند دقیقاً سوئیچ را به سمت راست کردن اقتصاد جهانی بازگرداند. فدرال رزرو از ابزارهایی استفاده می کند که در اختیار دارد تا قیمت ها را کاهش دهد – یعنی اقدامات محرک اضطراری دوران همه گیر را به عقب برگرداند و به این سیگنال هشدار دهد که قصد دارد نرخ های بهره را افزایش دهد تا حجم پولی که در اقتصاد جریان دارد را محدود کند.

افزایش نرخ بهره باید گرما را از قیمت ها دور کند، اما این تغییرات احتمالاً تدریجی خواهد بود. بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو در طول سال سه یا چهار بار نرخ بهره را افزایش دهد و تا پایان سال 2021 به حدود 1 درصد برسد. این رویکرد بسیار ملایم‌تری نسبت به فدرال رزرو در اوایل دهه 1980 است، زمانی که بانک مرکزی نرخ‌ها را 22.4 افزایش داد. ٪ برای مبارزه با تورم – کمک به جرقه زدن دو رکود دردناک پشت سر هم.

عامل کووید

برخی از قیمت‌ها با افزایش تولید، به دلیل افزایش قیمت‌ها و عادی‌سازی زنجیره تامین، شروع به کاهش کرده‌اند.

قیمت گاز و سایر انرژی ها در ماه دسامبر نسبت به نوامبر کاهش یافت. قیمت گوشت در خواربارفروشی نیز در حال کاهش است. از آنجایی که مشکلات زنجیره تامین و کمبود نیروی کار شروع به حل شدن می کنند، احتمال کاهش بیشتر در قیمت های بی ثبات مواد غذایی و انرژی وجود دارد.

زندی گفت: تنها راه حل فشارهای تورمی کنترل همه گیر است.

در حالی که سیاستمداران اغلب در مورد اینکه چه کسی در افزایش قیمت ها مقصر است، اتهامات را مبادله می کنند، اکثر اقتصاددانان به دلایل متعددی اشاره می کنند.دروغ به طور مستقیم یا غیرمستقیم با بیماری همه گیر مرتبط است. و بنابراین کار زیادی برای مقابله با این فشارهای قیمتی نمی توان انجام داد.

دورهای متعدد اقدامات امدادی دولت، که تریلیون ها دلار را به دست مصرف کنندگان رساند، تقاضای بیشتری برای کالاها ایجاد کرد – تقاضایی که بسیاری از تولیدکنندگان قادر به برآورده کردن آن نبودند. تقاضای قوی به علاوه عرضه محدود، تعریف Econ 101 از آنچه منجر به قیمت‌های بالاتر می‌شود، است.

اکثر اقدامات امدادی کووید که هزینه های دولت را افزایش داد با حمایت گسترده دو حزبی تصویب شد. و بیشتر این پول در حال حاضر به دست مصرف کنندگان رفته است، با پول کمی که هنوز در خط لوله باقی مانده است. یعنی چیزی برای دولت بایدن برای کاهش تقاضا و فشار قیمت ها تعطیل شود.

این بیماری همه گیر همچنین باعث تغییر در هزینه ها شد. مردم به‌جای سفر یا بیرون رفتن برای غذا خوردن یا سرگرمی، برای کالاها خرج می‌کنند و این موضوع زنجیره تأمین را بیشتر تحت فشار قرار داده است.

هزینه های انرژی – یک میله برق آسای سیاسی کلاسیک آمریکایی – نیز به طور قابل توجهی بالاتر از یک سال پیش است، حتی با کاهش ماه دسامبر. اما بسیاری از این افزایش قیمت ها توسط اوپک و سایر کشورهای تولیدکننده نفت دیکته می شود. علاوه بر این، ایالات متحده اکنون ظرفیت کمتری در پالایش نفت دارد زیرا چندین پالایشگاه به طور دائم در طول همه‌گیری بسته شدند و بخش نفت ایالات متحده پس از کاهش قیمت‌های نفت خام در طول رکود همه‌گیر، تحت تأثیر ورشکستگی‌های گسترده قرار گرفت.

در همان زمان، بیماری همه گیر بازار کار را متحول کرد و برخی را به طور کامل از نیروی کار بیرون راند.
اقتصاددانان می گویند که کمبود کارگر باعث افزایش دستمزدها می شود که می تواند باعث افزایش تقاضا و افزایش بیشتر قیمت ها شود. با این حال، دستمزدها تا کنون مطابق با تورم نبوده است.

– مت ایگان از CNN در این گزارش مشارکت داشت