چون دو هوان، دیکتاتور سابق ارتش کره جنوبی در 90 سالگی درگذشت

سئول: دستیار مطبوعاتی سابق وی گفت، چون دو هوان، رئیس جمهور سابق کره جنوبی، که حکومت مشت آهنین او بر این کشور پس از کودتای نظامی سال 1979 باعث اعتراضات گسترده دموکراسی شد، روز سه شنبه در سن 90 سالگی درگذشت.
مین چانگ کی، سخنگوی سابق مطبوعاتی او به خبرنگاران گفت که چون مبتلا به مولتیپل میلوما، سرطان خون بود که رو به بهبود بود و وضعیت سلامتی او اخیراً بدتر شده بود. او صبح زود در خانه اش در سئول درگذشت و جسدش برای تشییع جنازه به بیمارستان منتقل خواهد شد.
چون فرمانده سابق ارتش، قتل عام تظاهرکنندگان طرفدار دموکراسی را در ارتش گوانگجو در سال 1980 رهبری کرد، جنایتی که بعداً به خاطر آن محکوم شد و حکم اعدام او کاهش یافت.
مرگ او حدود یک ماه پس از آن اتفاق افتاد که یکی دیگر از رئیس‌جمهوران سابق و رفیق کودتای او رو تائه وو، که نقشی حیاتی اما بحث برانگیز در گذار آشفته کشور به دموکراسی داشت، در سن 88 سالگی درگذشت.
چون در طول محاکمه اواسط دهه 1990، از کودتا برای نجات کشور از بحران سیاسی دفاع کرد و اعزام نیرو به گوانگجو را رد کرد.
چون در دادگاه گفت: “مطمئنم که اگر همین وضعیت پیش بیاید، همین اقدام را انجام خواهم داد.”
چون در 6 مارس 1931 در Yulgok-myeon، یک شهر کشاورزی فقیر در شهرستان هاپچئون در جنوب شرقی، در زمان حکومت ژاپن بر کره به دنیا آمد.
او مستقیماً از دبیرستان به ارتش ملحق شد و تا زمانی که در سال 1979 به عنوان فرمانده منصوب شد، به ارتش پیوست. چون در آن سال مسئولیت تحقیقات ترور رئیس جمهور پارک چونگ هی را بر عهده گرفت، از متحدان اصلی نظامی خواستار شد و کنترل را به دست آورد. سازمان های اطلاعاتی کره جنوبی سرلوحه کودتای 12 دسامبر هستند.
“در مقابل قدرتمندترین سازمان های تحت ریاست پارک چونگ هی، من را شگفت زده کرد که چگونه به راحتی (چون) کنترل آنها را به دست آورد و با چه مهارتی از شرایط استفاده کرد. در یک لحظه به نظر می رسید که او به یک غول تبدیل شده است. پارک جون کوانگ، زیردست چون در جریان کودتا، بعداً به روزنامه‌نگار چو گاب‌جه گفت.
حکومت هشت ساله چون در کاخ آبی ریاست جمهوری با خشونت و سرکوب سیاسی مشخص شد. با این حال، با شکوفایی اقتصادی رو به رشد نیز مشخص شد.
چون در بحبوحه یک جنبش دموکراتیک سراسری تحت رهبری دانشجویان در سال 1987 که خواستار یک سیستم انتخاباتی مستقیم بود، از سمت خود استعفا داد.
وی در سال 1995 به اتهام شورش، خیانت در امانت متهم شد و پس از امتناع از حضور در دادسرا و فرار به زادگاهش دستگیر شد.
در جریانی که رسانه‌های محلی آن را «محاکمه قرن» نامیدند، او و کودتاچی و رئیس‌جمهور جانشین «رو تائه وو» به اتهام شورش، خیانت و رشوه‌گیری مجرم شناخته شدند. در حکم خود، قضات گفتند که به قدرت رسیدن چون “از طریق ابزارهای غیرقانونی که خسارات عظیمی به مردم وارد کرده بود” صورت گرفت.
بر اساس شهادت بازماندگان، افسران سابق ارتش و بازرسان، هزاران دانشجو در گوانگجو کشته شده اند.
رو به حبس طولانی مدت محکوم شد در حالی که چون به اعدام محکوم شد. با این حال، دادگاه عالی سئول به دلیل به رسمیت شناختن نقش چون در توسعه سریع اقتصادی اقتصاد “ببر” آسیایی و انتقال مسالمت آمیز ریاست جمهوری به روه در سال 1988، آن را کاهش داد.
هر دوی این افراد در سال 1997 توسط رئیس جمهور کیم یانگ سام، در اقدامی برای ترویج “وحدت ملی” عفو و از زندان آزاد شدند.
چون چندین بار در کانون توجه قرار گرفت. او در سال 2003 با ادعای مجموع دارایی های 291000 وون (245 دلار) پول نقد، دو سگ و برخی لوازم خانگی – در حالی که حدود 220.5 میلیارد وون به عنوان جریمه بدهکار بود، باعث خشم ملی شد. بعدها مشخص شد که چهار فرزند و سایر بستگان او دارای زمین های بزرگ در سئول و ویلاهای مجلل در ایالات متحده هستند.
خانواده چون در سال 2013 متعهد شدند که بخش اعظم بدهی او را بپردازند، اما جریمه های پرداخت نشده او همچنان تا دسامبر 2020 حدود 100 میلیارد وون بود.
در سال 2020، چون در خاطراتش در سال 2017 به یک فعال دموکراسی فقید و کشیش کاتولیک بدنام کرد، مجرم شناخته شد و به هشت ماه حبس تعلیقی محکوم شد. دادستان ها درخواست تجدید نظر کرده اند و چون هفته آینده با محاکمه روبرو شده بود.