چگونه اروپا 5G را بدون آسیب رساندن به هوانوردی راه اندازی کرد

اما مانند همیشه در اروپا، جایی که آخرین نسل از شبکه های تلفن همراه پرسرعت بدون هیچ مشکلی راه اندازی می شود، کار معمول است.

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان بیزینس گفت: «داده‌های فنی دریافت‌شده از تولیدکنندگان اتحادیه اروپا در حال حاضر هیچ مدرک قطعی برای نگرانی‌های ایمنی فوری ارائه نمی‌دهد».

رگولاتوری که بر هوانوردی غیرنظامی در 31 کشور اروپایی نظارت دارد، افزود: «در حال حاضر، EASA از هیچ گونه حادثه حین خدمت ناشی از تداخل 5G مطلع نیست.

داستان در بریتانیا نیز تقریباً مشابه است، جایی که سازمان هواپیمایی کشوری روز سه‌شنبه اعلامیه‌ای ایمنی صادر کرد که در آن گفت: «هیچ مورد تأیید شده‌ای وجود ندارد که تداخل 5G منجر به اختلال در عملکرد سیستم هواپیما یا رفتار غیرمنتظره شود».

فقدان هشدار در اروپا کاملاً در تضاد با ایالات متحده است، جایی که خطوط هوایی در مورد عواقب فاجعه بار برای هوانوردی و اقتصاد در صورت گسترش خدمات تلفن همراه فوق سریع 5G بدون پادمان های اضافی هشدار داده اند. خطوط هوایی ایالات متحده و رگولاتورهای هوانوردی هشدار داده‌اند که آنتن‌های سلولی 5G در نزدیکی فرودگاه‌ها می‌توانند خوانش‌ها را از ارتفاع سنج‌های راداری که به خلبانان می‌گوید چقدر از زمین فاصله دارند، مخدوش کنند.

“هر گونه شکست یا وقفه در [radar altimeters] انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) و فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های خلبانان خطوط هوایی (IFALPA) در سال 2020 اعلام کردند که می‌تواند منجر به حوادثی با پیامدهای فاجعه‌بار شود که به طور بالقوه منجر به تلفات متعدد می‌شود.

چرا یک مشکل بالقوه در ایالات متحده وجود دارد، اما اروپا نه؟ به جزئیات فنی برمی گردد.

شرکت های تلفن همراه در ایالات متحده در حال ارائه خدمات 5G در طیفی از امواج رادیویی با فرکانس های بین 3.7 تا 3.98 گیگاهرتز هستند. این شرکت ها در سال 2021 به دولت ایالات متحده 81 میلیارد دلار برای حق استفاده از این فرکانس ها، معروف به C-Band، پرداخت کردند. اما در اروپا، خدمات 5G از طیف کندتر 3.4 تا 3.8 گیگاهرتز استفاده می کنند.

صنعت هوانوردی نگران است که سرویس 5G ایالات متحده به طیف استفاده شده توسط ارتفاع سنج های راداری که بین 4.2 تا 4.4 گیگاهرتز است بسیار نزدیک است. به گفته صنعت، اروپا با خطر مشابهی روبرو نیست، زیرا بین طیف استفاده شده توسط ارتفاع سنج های راداری و 5G بافر بسیار بزرگتری وجود دارد.

IATA و IFALPA می‌گویند: «اگر کاهش مناسبی وجود نداشته باشد، این خطر دارای پتانسیل تأثیرات گسترده‌ای بر عملیات هوانوردی در ایالات متحده و همچنین در سایر مناطقی است که شبکه 5G در کنار باند فرکانسی 4.2 تا 4.4 گیگاهرتز اجرا می‌شود.» در بیانیه خود گفتند.

کاری که فرانسه انجام داد

به گفته اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) تفاوت های دیگری در نحوه راه اندازی 5G وجود دارد. برخی از کشورها از سطوح توان کمتری استفاده می‌کنند و قرار دادن آنتن‌های 5G را در نزدیکی فرودگاه‌ها محدود می‌کنند و برای محدود کردن تداخل احتمالی با هواپیما، باید به سمت پایین متمایل شوند.

در فرانسه – توسط اپراتورهای مخابراتی مانند AT&T (تی) و Verizon (VZ) به عنوان مثالی از 5G و هوانوردی که به طور یکپارچه با هم کار می کنند – طبق یادداشت فنی آژانس فرکانس ملی فرانسه، ارتفاع آنتن 5G و قدرت سیگنال آن تعیین می کند که چقدر به باند فرودگاه و مسیر پرواز یک هواپیما نزدیک است. (ANFR).

اریک فورنیه، مدیر برنامه ریزی طیف و امور بین الملل آژانس، به سی ان ان گفت که آنتن های اطراف 17 فرودگاه اصلی فرانسه نیز باید از مسیرهای پروازی خارج شوند تا خطر تداخل به حداقل برسد.

فورنیه گفت: «در ابتدا اقداماتی را انجام دادیم که کاملاً محافظتی بود زیرا اطلاعات کمی در مورد واقعیت مشکل داشتیم.

مقام هوانوردی غیرنظامی فرانسه روز چهارشنبه به CNN گفت: “هیچ رویدادی مبنی بر تداخل فناوری 5G با ارتفاع سنج هواپیما توسط اپراتورهای فرانسوی ثبت نشده است.”

FAA به قدری نگران تداخل احتمالی با ارتفاع سنج ها است که در ماه دسامبر دستوری فوری صادر کرد که خلبانان را از استفاده از ارتفاع سنج هایی که ممکن است در اطراف فرودگاه هایی که شرایط دید کم آنها را ایجاب می کند تحت تأثیر قرار دهند منع کند. این قانون می تواند هواپیماها را از رسیدن به برخی از فرودگاه ها در شرایط خاص باز دارد، زیرا خلبانان نمی توانند تنها با استفاده از ابزار به زمین بنشینند.

دعوای سیاسی بر سر 5G می تواند سفر هوایی را مختل کند: آنچه باید بدانید

EASA نگرانی‌های FAA را در ماه دسامبر تأیید کرد و خاطرنشان کرد که آنها “به موقعیت‌های خاص عملیات در حریم هوایی ایالات متحده می‌پردازند.” رگولاتور اروپایی توصیه کرده است که شرکت‌های هواپیمایی در طول آموزش، خدمه پرواز را در معرض سناریوهای ارتفاع سنج رادیویی غیرقابل اعتماد قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که خدمه از «تخریب بالقوه در عملکرد ارتفاع‌سنج‌های رادیویی نصب‌شده» آگاه هستند.

در ایالات متحده، اختلاف نظر در مورد خطر ناشی از 5G به یک اختلاف عمومی تلخ تبدیل شده است که تنظیم کننده های فدرال و همچنین شرکت های هواپیمایی و مخابراتی را درگیر می کند. شرکت های هواپیمایی بزرگ از جمله بریتیش ایرویز، لوفت هانزا (DLAKY) و امارات پروازهای خود به ایالات متحده را به دلیل این موضوع لغو کرده اند.
ما از قدرت آنتن ها در ایالات متحده اطلاع نداشتیم [has] در مقایسه با آنچه در جاهای دیگر می گذرد دو برابر شده است. تیم کلارک، رئیس امارات، روز چهارشنبه به CNN Business گفت: ما نمی‌دانستیم که خود آنتن در یک موقعیت عمودی قرار گرفته است تا کمی مایل.

وی افزود: «بنابراین، ما اواخر شب گذشته تصمیم گرفتیم تا تمام خدمات خود را تا زمان شفاف‌سازی به حالت تعلیق درآوریم.»

AT&T که مالک شرکت مادر CNN است و Verizon هر دو روز سه‌شنبه اعلام کردند که فعال‌سازی 5G را در برخی از برج‌های اطراف فرودگاه‌های خاص به تاخیر می‌اندازند. عرضه فناوری بی سیم در نزدیکی فرودگاه های اصلی برای چهارشنبه برنامه ریزی شده بود.

مگان کترر، سخنگوی AT&T گفت: «ما از ناتوانی FAA در انجام کاری که تقریباً 40 کشور انجام داده‌اند، یعنی استقرار ایمن فناوری 5G بدون ایجاد اختلال در خدمات هوایی، ناامید شده‌ایم و از آن می‌خواهیم این کار را به موقع انجام دهد.»

– کریس لیاکوس در ارائه گزارش مشارکت کرد.