چگونه افشای اطلاعات نظامی امسال می تواند به امنیت ایالات متحده آسیب برساند

واشنگتن: بزرگ، گران قیمت و کاملا محرمانه بود.
در اوایل دهه 1970، سیا یک کشتی غول پیکر به نام Hughes Glomar Explorer را ساخت تا یک زیردریایی غرق شده شوروی را از کف اقیانوس آرام بلند کند، طبق تاریخچه ای که سازمان اطلاعات ایالات متحده از طبقه بندی خارج شده بود.
اما داستان سرپوشیده سیا – که کشتی توسط هاوارد هیوز برای استخراج گره‌های منگنز از اعماق اقیانوس ساخته شد – با داستان لس‌آنجلس تایمز در فوریه 1975 آشکار شد و در نهایت آژانس را مجبور به ترک پروژه کرد.
حضور دادگاه در روز چهارشنبه توسط جک تکسیرایکی از اعضای 21 ساله گارد ملی هوایی ایالات متحده که متهم به ارسال سوابق اطلاعاتی نظامی فوق محرمانه به صورت آنلاین است، سؤالاتی را در مورد اینکه آیا درز اطلاعات به امنیت ایالات متحده آسیب می زند در مواردی که واضح تر از Hughes Glomar Explorer است، احیا کرده است.
با توجه به اینکه ارزیابی‌های داخلی به خودی خود مخفی نگه داشته می‌شوند، اثبات اینکه یک درز، چه یک نقطه داده یا یک مجموعه اسناد، به دولت ایالات متحده آسیب رسانده است، دشوار است، اما تحلیلگران رازداری دولت گفتند که آسیب می‌تواند چشمگیر باشد.
گفت: «پتانسیل … برای آسیب بزرگ وجود دارد، زیرا بسیاری از با ارزش ترین روش های اطلاعاتی کاملاً شکننده هستند استیون پسگود فدراسیون دانشمندان آمریکایی
وی با اشاره به انجام اقداماتی برای جلوگیری از جاسوسی یا سوء استفاده از یک کانال برای ارائه اطلاعات نادرست، افزود: زمانی که وجود آنها مشخص شد، می توان از آنها فرار یا جعل کرد و بنابراین ارزش اطلاعاتی آنها می تواند از بین برود.
وی افزود: «افراد ممکن است در معرض خطر جدی زندان یا مرگ قرار بگیرند.
چهار نوع آسیب
علامت زیدیک وکیل امنیت ملی مستقر در واشنگتن، چهار نوع آسیب احتمالی را تشریح کرد.
اینها شامل افشای خود اطلاعات (مانند مکان سربازان) است. منبع یا روش جمع آوری (که می تواند فرد یا جریان اطلاعات را به خطر بیندازد). واقعیت صرف منافع ایالات متحده (که ممکن است به دشمنان کمک کند تا نقاط ماشه ای ایالات متحده را شناسایی و از آنها بهره برداری کنند). و افشای عمومی (که می تواند باعث شرمساری یا تحریک سایر کشورها از جمله متحدان شود).
اغلب پیامدهای دیپلماتیک وجود دارد.
رئیس‌جمهور مکزیک روز سه‌شنبه پس از گزارش واشنگتن پست درباره تنش‌های آشکار بین ارتش و نیروی دریایی مکزیک، پنتاگون را به جاسوسی متهم کرد و گفت که برای محافظت از امنیت ملی، طبقه‌بندی اطلاعات نیروهای مسلح را آغاز خواهد کرد.
انتشار اسناد دیپلماتیک و نظامی ایالات متحده در ویکی لیکس از سال 2010 باعث شد تا دو سفیر ایالات متحده وظایف خود را از دست بدهند.
در سال 2011، سفیر ایالات متحده در مکزیک پس از انتقاد وی از مقامات مکزیکی به دلیل عدم هماهنگی علیه رهبران کارتل های مواد مخدر و اخراج سفیر ایالات متحده در مکزیک از سمت خود استعفا داد.
ارزیابی کامل خسارت ناشی از نشت برای افراد خارجی عملاً غیرممکن است زیرا ارزیابی های داخلی خود برای جلوگیری از افشای بیشتر طبقه بندی می شوند.
زید گفت: «ارزیابی خسارت احتمالاً اطلاعات محرمانه بیشتری را نشان می‌دهد»، مانند مدت زمانی که یک منبع اطلاعات ارائه می‌کرد و اینکه آیا آنچه که منتقل شده است، مثلاً در مورد استقرار نظامی، ممکن است باعث شکست در میدان نبرد شده باشد. یکی دیگر از عوامل پیچیده این است که مقامات می‌توانند گل آلود کردن آب با به حداقل رساندن اهمیت نشت یا نمایش آن، شاید به دنبال منافع روابط عمومی با تظاهر به اینکه هیچ آسیبی وارد نشده است یا ایجاد یک مورد قوی تر برای مجازات افشاگران.
در مورد Hughes Glomar Explorer که با هزینه ای بالغ بر صدها میلیون دلار ساخته شد و تنها بخشی از زیردریایی شوروی را بازیابی کرد، پس از دمیدن پوشش آن برای سیا هیچ فایده ای نداشت.
این کشتی در نهایت برای حفاری نفت در آب های عمیق مورد استفاده خصوصی قرار گرفت و در سال 2015 قرار شد از رده خارج شود.