چین از مذاکرات بدهی سریلانکا به دلیل نگرانی از تاخیرها کنار گذاشته شد

سریلانکا و وام دهندگان بزرگ رسماً مذاکراتی را برای بازسازی بدهی این کشور بدون چین – بزرگترین وام دهنده دوجانبه آن – آغاز کردند که نشانه ای از ناامیدی فزاینده از رویکرد پکن در قبال مشکلات بدهی در کشورهای در حال توسعه است.
روسای دارایی هند، ژاپن و باشگاه اعتباردهندگان مستقل پاریس، عصر پنجشنبه در واشنگتن با صندوق بین‌المللی پول به مناسبت آغاز بازسازی، جلسه توجیهی مشترکی برگزار کردند.

افراد آشنا به این موضوع گفتند که این رویداد با هدف تزریق حرکتی جدید به مذاکرات بدهی سریلانکا در بن بست بین چین و سایر وام دهندگان بر سر بهترین روش برای مقابله با مشکلات بدهی این کشور جزیره ای برگزار شد. آنها از معرفی شدن خودداری کردند زیرا گفتگوها خصوصی است.
کنجی اوکامورا، معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت: «سری‌لانکا همچنان در یک بحران عمیق بدهی قرار دارد و برای اینکه سری‌لانکا هر چه سریع‌تر از بحران خود خارج شود، به سرعت حل و فصل بدهی‌ها نیاز است.» ما امیدواریم همه طلبکاران رسمی دوجانبه بتوانند در آن شرکت کنند و مذاکرات به سرعت پیشرفت کند.»
سایر مقامات در این نشست همچنین بدون ذکر نام چین، خواستار مشارکت همه طلبکاران شدند. اوکامورا افزود که آنها قصد دارند تا با اولین بررسی برنامه صندوق بین المللی پول، بازنگری بدهی را تکمیل کنند. انتظار می رود این بررسی در حدود سپتامبر، بر اساس هنجارهای صندوق، انجام شود.
آغاز این مذاکرات یک روز پس از آن صورت می گیرد که چین در طی میزگردی که توسط صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای تعیین دستورالعمل های گسترده تر برای کاهش بدهی به کشورهای کم درآمد برگزار شد، موافقت کرد برخی از خواسته های خود را کاهش دهد. قرار است این بحث ها در ماه های آینده ادامه یابد و مسائل مهمی هنوز حل نشده باشد.
ادامه این مذاکرات گسترده تر، نگرانی در مورد نقش چین در مذاکرات کشورهایی مانند سریلانکا و زامبیا است که به دلیل پیشرفت کند در حل مشکلات بدهی خود با فشارهای اقتصادی فزاینده ای روبرو هستند.
مشارکت چین
هم سریلانکا و هم طلبکاران آن گفته اند که مایلند چین در بحث های بازسازی شرکت کند. اما افرادی که با این مذاکرات آشنا هستند گفتند که مشتاق هستند که پکن اجازه ندهند مذاکرات بیشتر را متوقف کند.
یکی از افراد آشنا گفت که سریلانکا متعهد شده است که درباره یک قرارداد بدهی جداگانه با چین مذاکره نکند، که برای سایر طلبکاران نگران کننده بوده است. آنها گفتند که حرکت روز پنجشنبه همچنین برای اطمینان از این بود که پکن هیچ نقش رهبری در مذاکرات راهنمایی کمیته طلبکاران ندارد.
شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن، روز پنجشنبه گفت که چین به مذاکرات دعوت شده است اما به دلیل مشارکت این کشور پاسخی نداده است. وزیر دارایی کوچک سریلانکا همچنین گفت که همه طلبکاران برای پیوستن به طرح جدید دعوت شده اند. سفارت چین در واشنگتن بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
سوزوکی گفت چارچوب مذاکرات سریلانکا توسط ژاپن، هند و فرانسه به عنوان نمایندگان سنتی باشگاه پاریس کشورهای ثروتمند طلبکار مذاکره شده است. وی اظهار امیدواری کرد که مذاکرات سریلانکا به الگویی برای مذاکره با سایر کشورها تبدیل شود.
سوزوکی به خبرنگاران گفت: «ما از چین بسیار می خواهیم در مذاکرات شرکت کند. چین یک طلبکار بزرگ است. گفت‌وگوها باید بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده پس از مذاکرات با استفاده از داده‌های شفاف بدهی صورت گیرد.»
سوزوکی روز قبل گفت که ناعادلانه خواهد بود اگر برخی از کشورها مذاکرات دوجانبه داشته باشند و منافعی را قبل از دیگران کسب کنند.
سفارت چین در کلمبو در توئیت‌های جداگانه‌ای اعلام کرد که مقامات چینی در نشست‌هایی در واشنگتن گفته‌اند که همچنان متعهد به کمک به سریلانکا برای رسیدگی به مشکلات بدهی‌اش هستند، هرچند نگفته‌اند که این کشور به فشار جدید خواهد پیوست.
به دنبال حمایت بود
ناندال ویراسینگه، رئیس بانک مرکزی سریلانکا خواستار حل و فصل زودهنگام مذاکرات بازسازی شد.
ویراسینگه در مصاحبه ای گفت: «به نفع چین و سریلانکا است که هر دو این فرآیند را به زودی تکمیل کنند و ما می توانیم به بازپرداخت تعهدات مضطرب خود بازگردیم». ما باید مطمئن شویم که این کار را در اسرع وقت انجام خواهیم داد.»
بر اساس داده های صندوق بین المللی پول، اعضای باشگاه پاریس از جمله ژاپن 4.8 میلیارد دلار یا بیش از 10 درصد از بدهی خارجی سریلانکا را تشکیل می دهند. این مقدار کمی بالاتر از چین است که 4.5 میلیارد دلار است، در حالی که هند 1.8 میلیارد دلار بدهکار است.
دیوید لووینگر می‌گوید: «با توجه به رابطه بین ژاپن، هند، باشگاه پاریس و چین – و اینکه هیچ‌کدام از آنها به اندازه‌ای در بازی حضور ندارند – شانس اینکه چین به گروهی تحت رهبری آنها بپیوندد، چیزی بین ضعیف و بدون هیچ‌کدام بود.» ، یک تحلیلگر مستقل در TCW Group Inc. و هماهنگ کننده ارشد سابق وزارت خزانه داری ایالات متحده در امور چین. او گفت که «بعید است که پکن از طلبکاران کوچکتر دیکته کند» و افزود که «احتمالاً راه خود را در برخورد با سریلانکا طی خواهد کرد».
صندوق بین المللی پول در 20 مارس کمک مالی 3 میلیارد دلاری به سریلانکا را تصویب کرد و خواستار حل و فصل سریع مذاکرات بازسازی بدهی شد.
مشکلات بدهی بازارهای نوظهور و همکاری بین طلبکاران، موضوع اصلی نشست این هفته صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن بوده است. بیشتر تمرکز بر نقش چین بوده است که در سال های اخیر به بزرگترین طلبکار مستقل جهان تبدیل شده است.
مورد آزمایشی
تلاش های نجات سریلانکا نمونه آزمایشی از تمایل چین برای همکاری با سایر طلبکاران در ارائه تسهیلات بدهی بوده است.
در ماه فوریه، طلبکاران باشگاه پاریس، و همچنین مجارستان و عربستان سعودی، از چین خواستند تا به تلاش بین المللی برای کاهش بدهی به سریلانکا بپیوندد. درخواست برای حمایت مالی از دومین اقتصاد بزرگ جهان در بحبوحه ترس از اینکه موقعیت یکجانبه چین ممکن است نجات سریلانکا را مانند آنچه در زامبیا رخ داد، به تاخیر بیاندازد و حتی پیچیده کند، صورت گرفت.
شکاف بین پکن و باشگاه پاریس و همچنین موسسات چندجانبه، تلاش‌ها برای کاهش بار بدهی‌های اقتصادهای در حال توسعه را که در تلاش برای بهبودی پس از همه‌گیری و بازپرداخت وام‌ها هستند، به تعویق انداخته است، حتی در شرایطی که دلار آمریکا قوی‌تر و نرخ‌های بهره بالاتر هزینه‌های خدمات بدهی را افزایش می‌دهد. چین گفته است که از وام دهندگان چندجانبه می خواهد که بدهی خود را نیز کاهش دهند.
سریلانکا ماه گذشته با موافقت با گنجاندن اوراق قرضه به ارز محلی در برنامه، گامی کلیدی در جهت جلب همکاری دارندگان اوراق قرضه خارجی خود برای بازسازی 84 میلیارد دلار بدهی برداشت.
این تمرین که شامل اوراق خزانه کوتاه‌مدت بانک مرکزی کشور و همچنین برخی از اوراق خزانه بلندمدت به صورت داوطلبانه می‌شود، به منظور کاهش بار بر دوش طلبکاران تجاری خارجی است.