چین درخواست آمریکا برای تحریم کره شمالی در سازمان ملل را به تعویق انداخت

سازمان ملل: یک روز پس از آنکه پیونگ یانگ پیشنهاد کرد ممکن است آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد را از سر بگیرد، دیپلمات‌ها گفتند که چین روز پنجشنبه درخواست آمریکا برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه پنج کره شمالی را به تعویق انداخت.
این اقدام چین در آستانه نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره کره شمالی در اواخر روز پنجشنبه – دومین نشست در دو هفته گذشته – پس از شلیک موشک های هدایت شونده تاکتیکی پیونگ یانگ در روز دوشنبه انجام شد.
این آزمایش چهارمین آزمایش کره شمالی در سال 2022 بود که دو پرتاب قبلی شامل «موشک‌های مافوق صوت» با قابلیت سرعت بالا و مانور پس از بلند شدن، و آزمایش دیگری در جمعه گذشته با استفاده از یک جفت موشک کوتاه‌برد از واگن‌های قطار بود.
ایالات متحده هفته گذشته تحریم های یکجانبه ای را به دلیل پرتاب موشک اعمال کرد. شش شهروند کره شمالی، یک شرکت روسی و یک شرکت روسی را در لیست سیاه قرار داد و آنها را متهم کرد که کالاهایی را برای این برنامه ها از روسیه و چین تهیه می کنند.
سپس پیشنهاد کرد که پنج نفر از این افراد نیز مشمول ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی های سازمان ملل شوند. این درخواست باید با اجماع کمیته تحریم های 15 عضوی شورای امنیت کره شمالی موافقت می شد.
با این حال، چین پیشنهاد آمریکا را در روز پنجشنبه «توقیف» قرار داد که آن را در هاله ای از ابهام قرار داد. دیپلمات ها گفتند که چین به همکاران شورا گفته است که برای مطالعه پیشنهاد تحریم ها به زمان بیشتری نیاز دارد.
از سال 2006، کره شمالی تحت تحریم های سازمان ملل قرار گرفته است که شورای امنیت طی سال ها در تلاش برای هدف قرار دادن بودجه برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک پیونگ یانگ آن را تقویت کرده است.
دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از زمان روی کار آمدن بایدن در ژانویه 2021، به‌طور ناموفق تلاش کرده است تا پیونگ یانگ را در گفتگو برای متقاعد کردن این کشور به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های خود متقاعد کند.
خبرگزاری دولتی KCNA روز پنجشنبه اعلام کرد که کره شمالی دفاع خود را در برابر ایالات متحده تقویت خواهد کرد و «همه فعالیت‌های موقتاً تعلیق شده» را در نظر خواهد گرفت، که اشاره آشکاری به توقف آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد دارد.
ناظران تحریمی در ماه اوت گزارش دادند که کره شمالی در نیمه اول سال 2021 با نقض تحریم های سازمان ملل و با وجود بدتر شدن وضعیت اقتصادی این کشور، به توسعه برنامه های هسته ای و موشکی بالستیک خود ادامه داد.