چین در حال پیوستن به ایالات متحده و سایر کشورها در بهره برداری از ذخایر نفتی اضطراری است

کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که ایالات متحده حدود 50 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد خواهد کرد و چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و بریتانیا در این اقدام هماهنگ شرکت خواهند کرد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که به نمایندگی از اقتصادهای پیشرو جهان بر عرضه جهانی نفت نظارت می‌کند، از زمان تأسیس این آژانس، سه عرضه سهام هماهنگ شده وجود داشته است: قبل از جنگ خلیج‌فارس در سال 1991، پس از آنکه طوفان‌های کاترینا و ریتا به تأسیسات نفتی آسیب رساندند. خلیج مکزیک در سال 2005 و در پاسخ به اختلال در عرضه ناشی از جنگ در لیبی در سال 2011.

آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما می‌دانیم که افزایش قیمت نفت باری را بر دوش مصرف‌کنندگان وارد می‌کند و بر فشارهای تورمی در دوره‌ای که بهبود اقتصادی ناهموار است و با طیفی از خطرات مواجه است، افزوده است». آژانس مستقر در پاریس در ابتکار عمل تحت رهبری ایالات متحده دخالتی نداشت.

تلاش هماهنگ برای کاهش قیمت‌ها به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای نادیده گرفتن درخواست‌ها برای تسریع روند بازگرداندن کاهش عرضه در اوج همه‌گیری است.

کلید جزئیات مداخله در بازار نامشخص است، از جمله مبالغ دقیقی که برخی از کشورهای بزرگ به آن کمک خواهند کرد، اما آنچه ما تاکنون در مورد آنچه دیگر کشورها انجام می دهند می دانیم:

چین

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: چین با توجه به شرایط و نیازها، آزادسازی ذخایر نفت خام دولتی را ترتیب می دهد و سایر اقدامات لازم را برای حفظ ثبات بازار نفت انجام می دهد.

وی افزود: چین از دیرباز به ثبات بازار بین المللی نفت اهمیت زیادی داده است و ما آماده هستیم تا ارتباط خود را با طرف های مربوطه برای حفظ تعادل بازار و ثبات بلندمدت حفظ کنیم.

دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین واردکننده نفت روز جمعه به سی ان ان گفت که در حال کار بر روی انتشار استراتژیک نفت است. سخنگوی اداره ملی غذا و ذخایر استراتژیک چین تأیید کرد که چین قبلاً مقدار نامعلومی نفت منتشر کرده است تا هزینه‌های صنعت را تحت کنترل داشته باشد.

چین اطلاعات زیادی در مورد ذخایر نفت خود منتشر نمی کند، اما در سال 2017 اعلام کرد که 9 پایگاه ذخیره بزرگ در سراسر کشور با ظرفیت مجموع 37.7 میلیون تن ایجاد کرده است.

ژاپن

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه تایید کرد که ژاپن نفت را از ذخایر دولتی خود آزاد خواهد کرد.

وی به خبرنگاران گفت: «ما با ایالات متحده برای ایجاد ثبات در بازار بین‌المللی نفت همکاری کرده‌ایم» و افزود که این کشور این حرکت را به گونه‌ای انجام خواهد داد که با قوانین ذخیره‌سازی نفت مغایرت نداشته باشد.

کیشیدا گفت تثبیت قیمت نفت خام برای کمک به بهبود اقتصاد از همه‌گیری ویروس کرونا بسیار مهم است. وی گفت: جزئیات بیشتر در مورد زمان و میزان نفت متعاقبا اعلام خواهد شد.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، ژاپن تا ژوئن 2020 دارای 388 میلیون بشکه کل ذخایر نفت خام استراتژیک بود. به گفته این سازمان، حدود 76 درصد از این سهام دولتی و حدود 24 درصد آن تجاری هستند.

چشم انداز ایالات متحده و دیگر مصرف کنندگان بزرگ انرژی، آزاد کردن بشکه های اضطراری به کاهش قیمت نفت، حداقل در کوتاه مدت، کمک کرده است. پس از رسیدن به بشکه ای 85 دلار در اواخر اکتبر، قیمت نفت آمریکا حدود 10 درصد کاهش یافته است. این به نوبه خود به جلوگیری از افزایش قیمت بنزین کمک کرده است.

هندوستان

هند موافقت کرده است که 5 میلیون بشکه نفت آزاد کند که در توافق با پنج کشور دیگر زمان بندی شود.

دولت هند بلافاصله پس از اعلام کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: هند بارها از تعدیل مصنوعی عرضه نفت زیر سطح تقاضا توسط کشورهای تولیدکننده نفت ابراز نگرانی کرده است که منجر به افزایش قیمت‌ها و پیامدهای منفی ناشی از آن شده است.

این گزارش می‌گوید که چندین دولت ایالتی هند قبلاً «گام‌های دشوار» را برای کاهش مالیات‌های محلی بر سوخت برداشته‌اند.

علیرغم بار مالی بالای دولت، [they] به منظور امداد رسانی به شهروندان گرفته شده است.»

اختصاصی: دموکرات های مجلس نمایندگان از بایدن می خواهند صادرات نفت را ممنوع کند و از ذخایر اضطراری استفاده کند

کره جنوبی

دولت کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که میزان و زمان انتشار ذخایر نفتی این کشور از طریق مشورت با سایر کشورها تصمیم گیری خواهد شد، اما گفت که انتظار می رود در سطحی “مشابه موارد همکاری بین المللی قبلی” باشد.

در طول بحران لیبی در سال 2011، زمانی که جنگ داخلی باعث اختلال در عرضه جهانی نفت شد و 1.8 میلیون بشکه در روز را خارج کرد، کره جنوبی نزدیک به 3.5 میلیون بشکه یا حدود 4 درصد از ذخایر نفت این کشور را آزاد کرد.

دولت کره جنوبی پس از در نظر گرفتن نیاز به همکاری بین المللی برای افزایش شدید اخیر قیمت بین المللی نفت، اهمیت [South Korea]در بیانیه وزارت امور خارجه این کشور آمده است: اتحاد آمریکا و مشارکت کشورهای بزرگ.

انگلستان

دولت بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا ذخایر نفتی تا سقف ۱.۵ میلیون بشکه را «داوطلبانه» آزاد کنند، چیزی که آن را «گامی معقول و سنجیده برای حمایت از بازارهای جهانی در زمان خروج از همه‌گیری» خواند.

سخنگوی دولت گفت: «همانطور که قبلاً گفته‌ایم، ما از نزدیک با شرکای بین‌المللی‌مان همکاری خواهیم کرد تا آنچه را که می‌توانیم برای حمایت از اقتصاد جهانی از طریق انتقال پس از همه‌گیری انجام دهیم.»

– دفتر سی‌ان‌ان در پکن، مانوینا سوری، ایمیکو جوزوکا، جونکو اوگورا و یونجونگ سئو در این گزارش مشارکت داشتند.