چین دستور تعلیق برخی از پروازهای آمریکا را پس از موارد ابتلا به کووید-19 صادر کرد

واشنگتن/پکن: تنظیم کننده هوانوردی چین دستور لغو بیش از 60 پرواز برنامه ریزی شده از ایالات متحده در هفته های اخیر را صادر کرده است، زیرا آزمایش کووید-19 بسیاری از مسافران پس از ورود به چین مثبت شده است.
اداره هوانوردی غیرنظامی چین (CAAC) طبق قوانین همه‌گیر کووید-19، 22 پرواز برنامه‌ریزی شده خطوط هوایی مسافربری ایالات متحده برای شانگهای را لغو کرده است: 10 پرواز توسط خطوط هوایی دلتا، 6 پرواز از خطوط هوایی یونایتد و شش پرواز امریکن ایرلاین.
دلتا اعلام کرد که پروازهای دیترویت به شانگهای را جمعه گذشته و برای 14 ژانویه به دلیل قانون چینی که «تمام شرکت‌های هواپیمایی آسیب‌دیده را ملزم می‌کند» که نتایج آزمایش کووید-19 مسافران آنها مثبت است، «خدمات ورودی در برخی از پروازهای چین را لغو کنند» لغو کرد.
CAAC روز سه‌شنبه اعلام کرد که دو پرواز دیگر دلتا از دیترویت به شانگهای و شش پرواز دیگر دلتا از سیاتل به شانگهای را از هفته آینده لغو می‌کند و کل کنسل‌ها را برای این شرکت به 10 پرواز می‌رساند.
رگولاتور همچنین 42 پرواز دیگر به مقصد ایالات متحده را که توسط شرکت های هواپیمایی چینی انجام می شد، پس از مثبت شدن آزمایشات کووید-19 لغو کرد.
بر اساس آمار رویترز از تعلیق پروازها برای سال جدید، اکثر این پروازهای لغو شده توسط سه شرکت بزرگ هواپیمایی چین انجام می شود.
ایالات متحده با افزایش عفونت های ناشی از نوع بسیار مسری Omicron مواجه است و در روز دوشنبه 132646 نفر به دلیل کووید در بیمارستان بستری شدند که از رکورد 132051 نفر که در ژانویه 2021 ثبت شده بود فراتر رفت. میانگین هفت روزه موارد جدید در 10 مورد اخیر دو برابر شده است. روز تا 704000.
یونایتد گفت که مجبور شده است پروازهای سانفرانسیسکو به شانگهای را که برای 15، 19، 22 و 26 ژانویه برنامه ریزی شده بود لغو کند. این شرکت هواپیمایی مستقر در شیکاگو چهار بار در هفته از سانفرانسیسکو به شانگهای پرواز می کند.
وزارت حمل و نقل ایالات متحده (USDOT) در اواخر روز دوشنبه بلافاصله اظهار نظر نکرد.
خدمات هوایی آمریکا و چین
از زمان همه‌گیری کووید-19، چین و ایالات متحده بر سر خدمات هوایی با هم درگیر شده‌اند.
در ماه اوت، USDOT چهار پرواز از شرکت‌های هواپیمایی چینی را به 40 درصد ظرفیت مسافر برای چهار هفته محدود کرد، زیرا پکن محدودیت‌های یکسانی را برای چهار پرواز هواپیمایی یونایتد اعمال کرد.
چین در ماه اوت به یونایتد گفت که در حال اعمال محدودیت برای برخی از پروازها است، زیرا ادعا کرد که آزمایش کووید-19 در 21 ژوئیه 5 مسافری که از سانفرانسیسکو به شانگهای سفر کرده‌اند مثبت بوده است.
USDOT در ماه آگوست گفت که سیاست چین “مقصرات ناروا را متوجه شرکت‌هایی در رابطه با مسافرانی می‌کند که پس از ورودشان به چین برای کووید-19 مثبت آزمایش می‌شوند.”
این وزارتخانه گفت که حاملان “هیچ وسیله ای برای تایید مستقل نتایج آزمایشات مثبت ادعا شده توسط مقامات چینی ندارند.”
یک توافق طولانی مدت هوایی ایالات متحده و چین به این کشورها اجازه می دهد تا بیش از 100 پرواز هفتگی بین دو کشور انجام دهند، اما تنها بخشی از آنها در حال حاضر انجام می شوند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در ژانویه 2020 تقریباً همه شهروندان غیر آمریکایی را که در 14 روز گذشته در چین بوده اند، از سفر به ایالات متحده منع کرد.
رئیس جمهور جو بایدن در ماه نوامبر محدودیت های سفر چین را برای مسافران هوایی خارجی که کاملاً واکسینه شده بودند، لغو کرد.