چین دستور قرنطینه تا 13 میلیون نفر در شیان را صادر کرد

پکن: چین دستور قرنطینه 13 میلیون نفر در محله‌ها و محل‌های کار در شهر شمالی شیان را به دنبال افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا صادر کرد و همین امر باعث شد که خرید وحشت‌زده تنها چند هفته قبل از میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی در این کشور ایجاد شود.
رسانه های دولتی گزارش دادند که مقامات شهر به همه ساکنان دستور داده اند که در خانه بمانند مگر اینکه دلیل مبرمی برای بیرون رفتن داشته باشند و همه حمل و نقل به و از شهر را به غیر از موارد خاص به حالت تعلیق درآورند.
در این دستور آمده است که هر دو روز یک نفر از هر خانوار مجاز به خرید مایحتاج خانه خواهد بود. این در نیمه شب چهارشنبه اعمال شد، بدون هیچ صحبتی در مورد زمان لغو آن.
پست‌های رسانه‌های اجتماعی خرید وحشت‌زده خواربار و محصولات خانگی را به ثبت رساندند و دولت اعلام کرد که منابع جدید روز پنجشنبه وارد بازار خواهد شد.
شیان روز پنجشنبه 63 مورد دیگر را در 24 ساعت گذشته گزارش کرد که مجموع این شهر را به حداقل 211 مورد در هفته گذشته رساند. شیان مرکز استان شانشی است که به خاطر آثار امپراتوری اش معروف است و همچنین مرکز اصلی صنعت است.
چین همچنین با شیوع قابل توجهی در چندین شهر در استان شرقی ژجیانگ در نزدیکی شانگهای دست و پنجه نرم کرده است، اگرچه اقدامات انزوا در آنجا بیشتر هدف قرار گرفته است.
چین اقدامات کنترلی سختگیرانه‌ای را برای کنترل همه‌گیری اتخاذ کرده است که به دنبال به صفر رساندن انتقال‌های جدید است که منجر به قرنطینه‌های مکرر، پوشش‌های جهانی و آزمایش‌های انبوه می‌شود. در حالی که این سیاست به طور کامل موفقیت آمیز نبوده و منجر به اختلالات گسترده در سفر و تجارت می شود، پکن آن را تا حد زیادی مهار شیوع ویروس می داند.
این اقدامات در روزهای اخیر در آستانه آغاز بازی های المپیک زمستانی پکن در 4 فوریه افزایش یافته است.
محدودیت‌های شیان از سخت‌ترین محدودیت‌ها از زمانی است که چین در سال 2020 قرنطینه شدیدی را برای بیش از 11 میلیون نفر در شهر مرکزی ووهان و اطراف آن اعمال کرد، پس از اینکه ویروس کرونا برای اولین بار در اواخر سال 2019 در آنجا شناسایی شد.
چین از میان 100644 مورد ابتلا به کووید-19، 4636 مورد فوتی را گزارش کرده است.