چین دیپلمات کانادایی را در بدتر شدن روابط دوجانبه اخراج کرد

پکن: چین روز سه‌شنبه یک دیپلمات کانادایی در شانگهای را پس از اینکه اتاوا به یک دیپلمات چینی مستقر در تورنتو گفت که کشور را ترک کند، یک دیپلمات کانادایی را در شانگهای اخراج کرد و روابط دوجانبه تنش‌آمیز را در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد نفوذ چین در کانادا تشدید کرد.
کانادا روز دوشنبه یک دیپلمات چینی را اخراج کرد ژائو وی پس از اینکه یک گزارش اطلاعاتی او را متهم کرد که قصد دارد یک قانونگذار کانادایی منتقد رفتار چین با اقلیت مسلمان اویغور را هدف قرار دهد.
ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا روز دوشنبه گفت: ما هیچ گونه مداخله خارجی را تحمل نخواهیم کرد.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، چین در واکنش به “اقدامات غیرمنطقی کانادا” به جنیفر لین لالوند، کنسول کنسولگری کانادا در شانگهای، گفت که تا 13 می چین را ترک کند.
وزارت خارجه چین افزود: چین حق پاسخگویی بیشتر را برای خود محفوظ می دارد.
تنش های دیپلماتیک از زمان بازداشت مدیر فن آوری هواوی بالا گرفته است منگ وانژو در سال 2018 و پس از آن پکن دو کانادایی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد. هر سه در سال 2021 آزاد شدند.
سال گذشته، پکن ممنوعیت سه ساله واردات کلزا، بزرگترین محصول کانادا، از شرکت های تجاری ریچاردسون اینترنشنال و ویترا را لغو کرد. این محدودیت‌ها پس از دستگیری منگ صورت گرفت، اما چین نگرانی‌هایی درباره آفات ذکر کرد. چین همچنین یکی از واردکنندگان عمده پتاس و گندم کانادا است.
آژانس جاسوسی سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) در سال 2021 گزارشی در مورد نفوذ چین در کانادا تهیه کرد که حاوی اطلاعاتی درباره تهدیدات احتمالی برای مایکل چونگ، عضو محافظه کار پارلمان و خانواده اش بود.
جزئیات گزارش CSIS در اول ماه مه زمانی که روزنامه کانادایی گلوب اند میل گزارش داد که چین به دنبال اطلاعاتی در مورد چونگ و خانواده اش در چین است تا احتمالاً “نمونه ای از او بسازد” و دیگران را از گرفتن دولت ضد چین باز دارد، آشکار شد. موقعیت
چونگ پس از اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: «نباید دو سال طول می کشید تا دولت این تصمیم را بگیرد.
چین گفته است که هرگز در امور داخلی کانادا مداخله نکرده و هیچ علاقه ای به این کار ندارد. سرکنسولگری چین در تورنتو گفت که گزارش در مورد چونگ “هیچ مبنای واقعی ندارد و کاملا بی اساس است.”
گلوب به نقل از یک منبع امنیت ملی که نامش فاش نشده است، گفت که ژائو در جمع آوری اطلاعات در مورد چونگ، که در سال 2021 از طرح موفقیت آمیزی حمایت کرد که رفتار چین با نسل کشی اقلیت مسلمان اویغور خود را اعلام کرد، دست داشت.
چونگ گفت که از اطلاع یافتن از تهدید احتمالی خانواده اش در هنگ کنگ از یک روزنامه “عمیقاً ناامید شده” و انتقاد کرد. ترودودولت برای انفعال او از زمان گزارش گلوب بارها خواستار اخراج ژائو شد.
ترودو گفت که از گزارش اطلاعاتی این روزنامه مطلع شده است و روز چهارشنبه سازمان جاسوسی را متهم کرد که آن را در آن زمان به او منتقل نکرده است.
اکنون به آژانس دستور داده شده است که فوراً اطلاعات مربوط به تهدیدها را به اعضای پارلمان و خانواده های آنها منتقل کند.
رسانه‌های کانادایی گزارش‌های متعددی را به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس منتشر کرده‌اند که مدعی طرح‌هایی از سوی دولت چین برای مداخله در دو انتخابات اخیر کانادا هستند. پکن این اتهامات را رد کرده است.
ترودو قبلاً گفته بود که چین تلاش کرده است در رای‌های 2019 و 2021 دخالت کند، اما این تلاش‌ها نتیجه را تغییر نداد. او یک بازپرس ویژه مستقل را برای بررسی این اتهامات تعیین کرده است.