چین سال 2021 را صرف مبارزه با تجارت کرد. شی جین پینگ امسال ایمن تر بازی خواهد کرد

این را به تعداد انگشت شماری از مشکلات دیگر در دومین اقتصاد بزرگ جهان اضافه کنید، و خطرات جدی برای دولت چین در سال 2022 وجود دارد.

اگرچه چین از سال 2020 به عنوان تنها اقتصاد بزرگی که در آن سال رشد کرد ظاهر شد، رشد در سال 2021 سریعتر از آنچه انتظار می رفت کاهش یافته است، به دلیل شیوع مکرر کووید-19، اختلالات زنجیره تامین، بحران برق و بحران املاک و مستغلات.

همه آن دردسرها باعث می شود پکن در رویکرد خود نسبت به سیاست تجدید نظر کند. در طی یک نشست اقتصادی کلیدی در اوایل ماه جاری، رهبران ارشد حزب کمونیست چین، “ثبات” را به عنوان اولویت اصلی خود برای سال 2022 اعلام کردند.

لری هو، اقتصاددان ارشد چین در Macquarie Group، در یادداشت تحقیقاتی اخیر گفت: تاکید بر ثبات نشان می دهد که رهبران ارشد به طور فزاینده ای نگران خطر بی ثباتی هستند.

وی افزود: «یک سال تشدید مقررات به اعتماد کسب و کار لطمه زده است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که سیاست گذاران کمی عقب نشینی کنند.»

انتظار می‌رود چین علیرغم چالش‌هایش همچنان در سال 2021 رشد قابل توجهی را ثبت کند. بسیاری از اقتصاددانان رشد تقریباً 7.8 درصدی را بسیار بالاتر از سطح 6 درصدی که مقامات چینی در اوایل امسال به عنوان هدف تعیین کرده بودند، پیش بینی می کنند.

اما سال 2022 داستان متفاوتی است. بسیاری از بانک‌های بزرگ پیش‌بینی رشد خود را بین 4.9 تا 5.5 درصد کاهش داده‌اند که پایین‌ترین نرخ رشد از سال 1990 خواهد بود – سالی که تحریم‌های بین‌المللی پس از کشتار میدان تیان‌آن‌من در سال 1989 به طور جدی فعالیت‌های اقتصادی را مهار کرد.

کریگ سینگلتون، یکی از همکاران چینی در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، یک اندیشکده مستقر در دی سی، می گوید: «تمرکز قبلی دولت چین بر سرکوب های نظارتی و ضد انحصاری به دلیل رشد اقتصادی بسیار بالا چین امکان پذیر شد.

دیگر، زیرا محرک های رشد اقتصاد چین به سرعت در حال تمام شدن هستند.»

مهار کردن، اکنون در حال پایان است

سرکوب بخش خصوصی در اواخر سال 2020 پس از آن که جک ما، بنیانگذار Alibaba – که به راحتی قابل تشخیص ترین نخبگان تجاری چین است – شروع شد. سیستم مالی کشور طی یک سخنرانی جنجالی
عرضه اولیه عمومی برای شرکت فناوری مالی او Ant Group به زودی به حالت تعلیق درآمد. از آن زمان، زندگی نه تنها برای Ant Group بلکه برای تعدادی از شرکت‌های دیگر نیز دشوارتر شده است.
علی بابا (بابا)، تنسنت (TCEHY) و دیگران به دلیل رفتارهای ضدرقابتی مورد بررسی قرار گرفتند. چین همچنین اقداماتی را برای تنبیه شرکت‌ها در خصوص جمع‌آوری داده‌ها و امنیت ملی، از جمله اپلیکیشن سواری Didi، انجام داد. این شرکت مدت کوتاهی پس از انتشار عمومی در وال استریت توسط رگولاتورها چکش خورد و در نهایت اعلام کرد که از فهرست خارج می شود و به هنگ کنگ منتقل می شود.
چین

منطقی پشت موضع سخت پکن در قبال چنین شرکت هایی وجود دارد. از نظر شی، مهار شرکت های خصوصی راه حلی برای رفع نگرانی های دیرینه در مورد حقوق مصرف کننده، حریم خصوصی داده ها، بدهی های اضافی و نابرابری اقتصادی است. به عبارت دیگر، این در مورد رام کردن افراط‌های سرمایه‌داری و پذیرش تاریخ سوسیالیسم کشور است.

اما تعادلی وجود دارد که باید به آن رسید. اکنون که با چشم انداز فرود سخت اقتصادی مواجه است، به نظر می رسد پکن از موضع سختی که در قبال بخش خصوصی اتخاذ کرده بود، عقب نشینی می کند. در اخیر آنها در این نشست، رهبران چین نقش مثبتی را که سرمایه خصوصی در اقتصاد ایفا می‌کند ستایش کردند – تغییر لحن آشکار در مقایسه با نحوه صحبت آنها در سال گذشته.

آنها پس از این نشست در بیانیه ای گفتند: «به ناچار اشکال مختلفی از سرمایه در اقتصاد بازار سوسیالیستی وجود خواهد داشت». سرمایه باید نقش مثبت خود را به عنوان یک عامل تولید ایفا کند، در حالی که نقش منفی آن باید به طور موثر کنترل شود.

به گفته هو از مک‌کواری، این پیام نشان می‌دهد که اوج مقررات پشت سر ماست. او افزود: “کنترل دولتی مهم است، اما حزب همچنین نمی خواهد سرمایه داری را بکشد.”

تمرکز زیاد روی مشاغل

از آنجایی که سیاست گذاران چینی تلاش می کنند تا اقتصاد را در سال 2022 به ثبات برسانند، چند عامل کلیدی در ذهن خواهند داشت.

بر اساس بیانیه ای که پس از نشست این ماه منتشر شد، پایین نگه داشتن بیکاری، دوباره به عنوان مهمترین بخش از مجموعه مواردی که پکن می خواهد روی آن تمرکز کند، فهرست شد.. (سایر اهداف شامل حفظ امنیت غذایی و انرژی و تثبیت زنجیره تامین است.)

تاکید بر ایجاد شغل در حالی است که چشم انداز اشتغال در چین بدتر می شود. شرکت‌های فناوری آموزشی هزاران کارمند خود را پس از محدود کردن تدریس خصوصی توسط دولت در ماه ژوئیه اخراج کردند. سایر شرکت های فناوری نیز بنا به گزارش ها قصد دارند کارکنان خود را به دلیل سرکوب مشاغل خود کاهش دهند.

بحران املاک و مستغلات نیز عاملی است. توسعه‌دهندگان دارایی‌های دارای محدودیت نقدی، مانند شرکت بزرگ اورگراند، مشاغل خود را رها کرده و دارایی‌های خود را تخلیه کرده‌اند تا سرپا بمانند.

اورگراند نمی تواند بدهی های خود را بپردازد.  چین در حال تلاش برای مهار این اثرات است

نرخ بیکاری با ثبات بدنام که هر ماه توسط دولت منتشر می شود، در سال جاری ثابت مانده است و تنها بین 4.9٪ و 5.5٪ در نوسان است. اما تماس‌های مکرر رهبران ارشد در مناسبت‌های مختلف برای تقویت اشتغال نشان می‌دهد که ممکن است مشکلی بزرگ‌تر از آنچه که داده‌ها نشان می‌دهند وجود داشته باشد.

جورج مگنوس، یکی از همکاران مرکز چین در دانشگاه آکسفورد و اقتصاددان ارشد سابق UBS می‌گوید: «من فکر می‌کنم اشتغال اکنون حساسیت بیشتری نسبت به تولید ناخالص داخلی دارد.

در حالی که مجموعه ای از چالش ها، از جمله شیوع کووید و بحران املاک و مستغلات در حال کشیده شدن به اشتغال هستند، مگنوس گفت که سرکوب کسب و کار یک عامل قابل توجه است. بر اساس آمارهای دولتی، بخش خصوصی 80 درصد از اشتغال را تشکیل می دهد.

سینگلتون خاطرنشان کرد که حزب “بر روی بیکاری متمرکز شده بود، زیرا می ترسید که اخراج های دسته جمعی به طور بالقوه موقعیت حزب را به خطر بیندازد.”

بازی شی برای قدرت، راه سختی را برای او پیش رو خواهد داشت

در خط مقدم ذهن شی تقریباً مطمئناً میل به نگه داشتن کشور به طور پیوسته در آستانه سومین دوره تاریخی ریاست جمهوری است.

انتظار می رود رهبر چین در بیستمین کنگره حزب سال آینده سلطنت خود را تمدید کند و موقعیت خود را به عنوان قدرتمندترین رهبر این کشور از زمان مائوتسه تونگ تثبیت کند.

الکس کاپری، پژوهشگر بنیاد هینریچ، گفت: «پیام «ثبات» شی جین‌پینگ با هدف تشکیلات سیاسی در چین است که علاوه بر بخش تجاری، باید بار اصلی یک بازی قدرت تاریخی را نیز جذب کند.

شی چندین گام برداشته است تا نشان دهد که بیشتر بر مسائل داخلی متمرکز است تا جاه طلبی های بزرگ بین المللی. رهبر چین از زمان شروع همه‌گیری این کشور کشور را ترک نکرده است و گام‌های چشمگیری برای ایمن کردن مرزهای کشورش و قفل کردن کل مناطق برای جلوگیری از حتی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا برداشته است – رویکرد «کووید صفر» که توسط بسیاری از افراد کنار گذاشته شده است. جهان.

چین در حالی که با گسترده‌ترین شیوع از زمان ووهان مبارزه می‌کند، کووید صفر را دو برابر می‌کند

اما کاپری خاطرنشان کرد که شی باید دنیای خارج را تا حدی در نظر بگیرد. او گفت که پیام ثبات شی جین‌پینگ همچنین برای کاهش نگرانی‌های فزاینده در وال استریت و سایر مراکز مالی و شرکت‌ها است که چین بسیار بیشتر از آن‌چه برای سرمایه‌گذاری، فناوری و تجارت به اعتراف آن اهمیت می‌دهد، متکی است.

این یک اقدام متعادل کننده نامطمئن است – و یکی از شی باید در سال آینده به دقت در مورد آن فکر کند.

مگنوس گفت: چین مانند سایر کشورها خواهان آینده‌ای مبتنی بر سطوح بالای نوآوری و بهره‌وری است، اما از نظر سیاسی به ایجاد شرایطی می‌پردازد که هر دو را مختل می‌کند.

“چالش کلیدی برای چین این است که با ریاست شی جینپینگ برای یک دهه، آیا اصلاح مسیر ممکن است؟” سینگلتون گفت. و متأسفانه، سابقه تاریخی وجود دارد که قدرت مطلق معمولاً منجر به نگرش عمل‌گرایانه‌تر و انعطاف‌پذیرتر نمی‌شود».