چین سرانجام در مورد نقض حقوق اویغورها با مسئولیت پذیری روبرو می شود

پکن: پس از سال‌ها مواجهه با عدم پاسخگویی در قبال سرکوب و نقض حقوق بشر در سین کیانگ، چین اکنون با گرمای شدید اقدامات خود مواجه است، زیرا غرب شرکت‌های چینی را که کالاهای خود را از سین کیانگ تهیه می‌کنند تا تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن تحریم می‌کند.
به گفته یک اندیشکده مستقر در کانادا، چین برای مدت طولانی تلاش کرده بود تا با توصیف گزارش های غربی به عنوان “توطئه” و از طریق دستگاه های تبلیغاتی رسمی، روایت مربوط به سین کیانگ را کنترل کند.
انجمن بین المللی حقوق و امنیت (IFFRAS) گزارش داد که در 10 دسامبر، یک دادگاه مستقل مستقر در لندن، “دادگاه اویغور” حکم داد که چین علیه اویغورها و سایر اقلیت های قومی در استان سین کیانگ نسل کشی کرده است.
این نهاد غیردولتی در سال 2020 توسط جفری نیس، وکیل دادگستری بریتانیایی و وکیل بین المللی حقوق بشر، به درخواست فعالان اویغور تأسیس شد.
چین دسترسی خارجی ها و روزنامه نگاران را به استان پرآشوب سین کیانگ، مرکز این سوء استفاده ها، محدود کرد. به گزارش IFFRAS، اما اکنون، شواهد جدیدی از یک منبع چینی، گزارش های غربی از چین را تقویت کرده است.
در 16 دسامبر، دولت بایدن ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه آکادمی علوم پزشکی نظامی چین و 11 موسسه تحقیقاتی آن برای اقدامات در استان سین کیانگ اعمال کرد.
مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که چین اکنون یک سیستم نظارتی با فناوری پیشرفته در سراسر منطقه راه اندازی کرده است که از تشخیص چهره بیومتریک استفاده می کند و نمونه های DNA را از همه ساکنان سین کیانگ جمع آوری کرده است.
این تحریم ها در پی اقدام دیگری از سوی ایالات متحده برای ارسال سیگنالی قوی به چین صورت می گیرد. در 14 دسامبر، در یک سازش نادر دو حزبی، سنای ایالات متحده به اتفاق آرا لایحه ای به نام “قانون حمایت از کار اجباری اویغورها” را تصویب کرد که تمام واردات از سین کیانگ را ممنوع می کند، مگر اینکه دولت ایالات متحده با “شواهد روشن و قانع کننده” تشخیص دهد که آنها ساخته نشده اند. با کار اجباری، طبق گفته اتاق فکر.
اقدامات ایالات متحده در پس زمینه کمپین رو به رشد برای تحریم بازی های المپیک زمستانی پکن 2022 انجام می شود. پنج کشور دیگر به همراه ایالات متحده قبلاً در اعتراض به نقض حقوق بشر چین، تحریم دیپلماتیک این بازی ها را اعلام کرده اند. کشورهای بیشتری احتمالاً به این کمپین ملحق خواهند شد.