چین می گوید آمریکا باید بهای بایکوت دیپلماتیک المپیک را بپردازد. NZ برای رد شدن از Covid

پکن: چین روز سه‌شنبه، تنها چند هفته پس از مذاکرات با هدف کاهش روابط متشنج بین دو طرف، گفت که ایالات متحده باید برای تحریم دیپلماتیک خود در بازی‌های المپیک زمستانی در پکن “بهایی” بپردازد.
کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد مقامات دولت آمریکا بازی‌های المپیک زمستانی را به دلیل “جنایت‌های حقوق بشری چین” تحریم خواهند کرد، اگرچه ورزشکاران آمریکایی آزاد بودند تا برای رقابت به آنجا سفر کنند.
تحریم ایالات متحده که ماه ها توسط برخی از اعضای کنگره و گروه های مدافع حقوق تشویق می شد، علیرغم تلاش برای تثبیت روابط، با دیدار ویدئویی ماه گذشته بین جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین انجام شد.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه شنبه در یک نشست خبری منظم در پکن، شهر میزبان بازی های المپیک تابستانی 2008، گفت که چین با تحریم مخالفت می کند و “اقدامات متقابل قاطعانه” اتخاذ خواهد کرد.
وی بدون اشاره به جزئیات گفت: «ایالات متحده بهای اقدامات اشتباه خود را خواهد پرداخت. بیایید همه منتظر بمانیم و ببینیم.
ایالات متحده قرار است میزبان بازی های المپیک تابستانی 2028 در لس آنجلس باشد و در حال آماده سازی پیشنهادی برای میزبانی المپیک زمستانی 2030 در سالت لیک سیتی است.
ژائو در پاسخ به این سوال که آیا چین تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک در ایالات متحده را در نظر می‌گیرد، گفت تحریم ایالات متحده به بنیان و فضای تبادل ورزشی و همکاری در بازی‌ها آسیب وارد کرده است، که او آن را به «بلند کردن سنگ برای درهم شکستن» تشبیه کرد. پای خود».
او از ایالات متحده خواست که سیاست را از ورزش دور نگه دارد و گفت این تحریم برخلاف اصول المپیک است.
رسانه ها و دانشمندان چینی از تصمیم آمریکا انتقاد کردند.
وانگ ون، استاد دانشگاه رنمین در پکن، به رویترز گفت: «این کار از سوی ایالات متحده احمقانه و احمقانه است.
خبرگزاری دولتی شین هوا در تفسیری گفت: «برای سیاستمداران آمریکایی که (به بازی‌ها) دعوت نشده بودند تا بگویند در حال تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن هستند، این فقط «ارائه عشق متقابل» است.
بسیاری از کاربران اینترنت چینی به اخبار تحریم آمریکا با عبارات “رستگاری خوب” واکنش نشان دادند.
کاربری که خود را «زیبایی تالس» می‌خواند، به صورت آنلاین اظهار داشت: «لطفا نیایید، نوع ویروس کووید را اینجا نیاورید».
دولت بایدن آنچه را که واشنگتن نسل کشی علیه مسلمانان اقلیت در منطقه دورترین غرب چین در سین کیانگ می نامد، به عنوان دلیل تحریم خود اعلام کرد.
چین تمام موارد نقض حقوق را رد می کند.
کشورهای دیگر بلاتکلیف هستند
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه با اشاره به این که «نمایندگی دیپلماتیک یا رسمی ایالات متحده با این بازی‌ها مثل همیشه رفتار خواهد کرد، در مواجهه با نقض فاحش حقوق بشر و جنایات جمهوری خلق چین در سین کیانگ، و ما به سادگی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم». به جمهوری خلق چین
ساکی در یک نشست خبری افزود: ورزشکاران تیم ایالات متحده از حمایت کامل ما برخوردارند. در حالی که از خانه آنها را تشویق می کنیم، 100% پشت سر آنها خواهیم بود.”
جورج دبلیو بوش آخرین رئیس جمهور ایالات متحده بود که به عنوان میزبان در سالت لیک سیتی در سال 2004 در مراسم افتتاحیه بازی ها شرکت کرد. معاون رئیس جمهور مایک پنس در بازی های زمستانی 2018 در تفرجگاه کره جنوبی پیونگ چانگ شرکت کرد.
مشخص نیست که آیا کشورهای دیگر به ایالات متحده ملحق خواهند شد یا خیر، اگرچه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته بود که با متحدان در مورد “رویکرد مشترک” مشورت شده است.
وزارت خارجه کانادا گفت که «به شدت از گزارش‌های نگران‌کننده نقض حقوق بشر در چین نگران است» و به بحث در مورد این موضوع با شرکا و متحدان خود ادامه می‌دهد.
استرالیا، بریتانیا و ژاپن گفته اند که همچنان در حال بررسی مواضع خود هستند.
گرانت رابرتسون، معاون نخست‌وزیر نیوزیلند، گفت که این کشور مقامات دولتی را اعزام نخواهد کرد اما این تصمیم عمدتاً بر اساس نگرانی‌های کووید-19 است و قبل از تحریم ایالات متحده است.
هفته گذشته، استفانو سانینو، رئیس سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا، گفت که تحریم‌ها موضوع تک تک کشورهای عضو است، نه سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تنها رهبر یک کشور بزرگ است که دعوت نامه را پذیرفته است.
گروه های حقوق بشر از این اقدام استقبال کردند، اما گفتند که واشنگتن می تواند اقدامات بیشتری برای پاسخگویی چین انجام دهد.
با این حال، برخی از تحلیلگران سیاسی گفتند که تحریم کمتر تهدیدی برای بازی‌ها بود و بیشتر جنبه ظاهری داشت که پکن با تهدید به انتقام‌جویی به آن دامن زد.
لیزا دلپی نیروتی، استاد مدیریت ورزشی در دانشکده بازرگانی دانشگاه جورج واشنگتن، می‌گوید: «اگر چه رسد به این موضوع، یک داستان غیرقابل‌قصه بود.
ما معمولاً هیئت بزرگ دولتی را به هر حال اعزام نمی کنیم، به خصوص در زمان کووید.»
نیل پیلسون، رئیس سابق CBS Sports که بر قراردادهای حقوق پخش المپیک نظارت داشته است، گفت که تحریم دیپلماتیک حامیان مالی شرکت های المپیک را در “موقعیت ناخوشایندی” قرار می دهد، اما باعث نگرانی کمتری نسبت به ممنوعیت کامل ورزشکاران می شود.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به خبرنگاران گفت که دولت اعمال بخش خصوصی را دیکته نخواهد کرد، اما گفت که شرکت ها باید از رویدادهای سین کیانگ “کاملا آگاه” باشند.
سخنگوی NBCUniversal متعلق به Comcast گفت که بازی ها را طبق برنامه پخش خواهد کرد.