چین همچنان جایزه نهایی است که بانک های غربی نمی توانند در برابر آن مقاومت کنند

اواخر ماه گذشته، HSBC (HBCYF) از رگولاتورهای چینی مجوز دریافت کرد تا کنترل کامل سرمایه گذاری مشترک بیمه عمر خود را که در سال 2009 با مشارکت برابر با یک شرکت چینی بر اساس قوانینی که در سال 2020 لغو شدند، ایجاد شد. بانک گفت که این حرکت بر آن تاکید دارد “تعهد به گسترش تجارت در چین.”
به گزارش رویترز که به نقل از یک منبع ناشناس، این غول بانکی بریتانیایی همچنین به دنبال سهام بیشتری در HSBC Qianhai، سرمایه گذاری مشترک اوراق بهادار خود در چین است. HSBC از اظهار نظر در مورد CNN Business خودداری کرد.

الکس کاپری، پژوهشگر بنیاد هینریچ، گفت: «اندازه مطلق بازار سهام و اوراق قرضه چین که عملاً استفاده نشده است برای مؤسسات مالی بزرگ جهان غیرقابل مقاومت است، به ویژه از آنجایی که پکن بالاخره به آنها اجازه می دهد تا صندوق های مشترک با مالکیت کامل را اداره کنند.

چین دومین بازار بزرگ جهان برای سهام و اوراق قرضه است. اما این تا حد زیادی توسط خارجی ها استفاده نشده است سرمایه گذاران: طبق داده های بورس و بانک مرکزی، دارایی های بین المللی حدود 5 درصد از بازار سهام 14 تریلیون دلاری و کمتر از 4 درصد از بازار اوراق قرضه خشکی 17 تریلیون دلاری را تشکیل می دهند.

سال گذشته بعد از آن شروع به تغییر کرد صخره سیاه (BLK) – بزرگترین مدیر دارایی جهان – در ماه ژوئن به اولین شرکت جهانی تبدیل شد که مجوز یک تجارت با مالکیت کامل چینی را دریافت کرد. دو ماه بعد، بلک راک اولین صندوق سرمایه گذاری مشترک خود را در کشور راه اندازی کرد و به سرعت یک میلیارد دلار از بیش از 111000 سرمایه گذار جمع آوری کرد.
سپس در ماه اوت، جی پی مورگان (JPM) اولین بانک آمریکایی بود که مالکیت کامل واحد اوراق بهادار خود را به دست آورد. جیمی دیمون، مدیر عامل شرکت، در آن زمان گفت که چین “یکی از بزرگترین فرصت های جهان” را برای این شرکت نشان می دهد.
در ماه اکتبر، گلدمن ساکس (جی اس)، برای تصاحب کامل سرمایه گذاری اوراق بهادار خود چراغ سبز دریافت کرد. و مورگان استنلی (MSPRE) در ماه دسامبر، زمانی که شریک چینی‌اش گفت که بانک آمریکایی قصد دارد سهام خود را در یک سرمایه‌گذاری کارگزاری به 94 درصد افزایش دهد، همین روند را با پیروزی خودش دنبال کرد.
بیشتر در راه است. اوایل این هفته، رگولاتور اوراق بهادار چین گفت که درخواستی را پذیرفته است BNP Paribas (BNPQF) برای ایجاد یک شرکت اوراق بهادار، شرکت را یک قدم به گسترش حضور خود در کشور نزدیکتر می کند.

برندان آهرن، مدیر ارشد سرمایه گذاری برای کران شارز، یک شرکت مدیریت دارایی متمرکز بر سهام و اوراق قرضه چین، گفت: چین یک فرصت رشد قابل توجه برای شرکت های خدمات مالی جهانی است.

وی افزود: بازارهای توسعه یافته مانند ایالات متحده و اروپا بسیار رقابتی و بالغ هستند که منجر به فشرده سازی کارمزدها و کاهش فرصت ها شده است. اما “بازارهای چین نسبتاً جوان هستند.”

گسترش با وجود عدم قطعیت

نفوذ قابل توجهی برای این بانک ها حدود دو دهه پس از پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی و قول باز کردن بخش مالی خود صورت می گیرد.

در حالی که پیشرفت برای مدتی کند بود، این کشور در سال 2019 اعلام کرد که محدودیت های مالکیت خارجی را برای شرکت های مالی در سال بعد، مدت کوتاهی پس از آن، به طور کامل حذف خواهد کرد. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، برای از سرگیری مذاکرات تجاری به توافق رسیدند.

اشتیاق بانک‌های جهانی و مدیران دارایی نیز با خطراتی همراه است، زیرا عدم اطمینان در مورد فضای سیاسی و نظارتی چین – و همچنین افزایش تنش‌های پکن با سایر کشورها وجود دارد.

در اواخر سال 2020، پکن با نگرانی از اینکه چنین شرکت‌هایی بیش از حد قدرتمند شده‌اند، فشارهای نظارتی بی‌سابقه‌ای را بر شرکت‌های خصوصی آغاز کرد. سرکوب متعاقب آن به بازیگران مالی بزرگ چین مانند Ant Group نیز کشیده شد، که مجبور شد تجارت خود را اصلاح کند و قوانین سختگیرانه ای را که بر عملیات بانکی حاکم است اعمال کند.

کریگ سینگلتون، یکی از همکاران چینی در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، با اشاره به این موضوع گفت: «به طور کلی، این حس وجود دارد که شی ممکن است برخی از لفاظی های تهاجمی تر خود را پس از کنگره بیستم حزب امسال تعدیل کند، زیرا موقعیت سیاسی خود را تضمین کرده است. به این انتظار گسترده که شی از یک گردهمایی سیاسی مهم برای تثبیت سومین دوره تاریخی ریاست جمهوری استفاده خواهد کرد. اما بزرگترین خطر این است که او برعکس عمل کند.

به دلیل تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، به‌ویژه به دلیل اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در منطقه غربی سین‌کیانگ، تعدادی از کسب‌وکارهای غربی درگیر جنجال‌هایی در چین شده‌اند.

در هفته های اخیر، والمارت (WMT) و اینتل (INTC) با واکنش عمومی در چین به دلیل ادعاهایی مبنی بر اینکه آنها تلاش می کردند از واردات محصولات سین کیانگ خودداری کنند، مواجه شد. و سال گذشته، H&M، نایک (از) آدیداس (ADDDF) و دیگر خرده فروشان غربی به دلیل موضعی که در برابر استفاده ادعایی از کار اجباری برای تولید پنبه در سین کیانگ اتخاذ کرده بودند، در چین تهدید به تحریم شدند.

فشار در خانه

شرکت های غربی نیز در داخل با فشارهایی مواجه هستند. سرمایه گذار میلیاردر جورج سوروس تماس گرفت صخره سیاه (BLK)سرمایه گذاری چین یک “اشتباه غم انگیز” است که می تواند برای مشتریان خود ضرر کند و امنیت ملی ایالات متحده را به خطر بیندازد. برخی از سیاستمداران آمریکایی همچنین از وال استریت خواستند تا از “توانمندسازی چین کمونیستی” دست بردارد و موضع سخت تری در برابر پکن اتخاذ کند.
فشار در هفته های اخیر ادامه داشته است. ماه گذشته، رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن قانون پیشگیری از کار اجباری اویغورها را امضا کرد، قانونی که واردات از سین کیانگ را به دلیل نگرانی در مورد کار اجباری ممنوع می کند. این پیام واضحی را ارسال کرد که دولت او و کنگره به دنبال افزایش فشار بر پکن هستند.
انجام تجارت در چین دشوار است.  درگیری بر سر حقوق بشر کار را سخت تر می کند

به گفته کاپری، تصمیم چین برای اجازه دادن به شرکت‌های خارجی بیشتر به این کشور «با هدف جبران خسارت‌های جانبی در جامعه بین‌المللی» است، او افزود که اجازه دادن به شرکت‌های غربی برای تصاحب سهام بزرگ‌تر در چین به پکن «اهرم فشار» بر واشنگتن و بروکسل می‌دهد. .

او گفت: «این باعث افزایش تنش بین شرکت‌های بزرگ مالی در آمریکا و اروپا و دولت‌های داخلی آنها خواهد شد.»

با این حال، به نظر می‌رسد پتانسیل پول‌سازی در چین بیشتر از هر دردسر سیاسی باشد.

سینگلتون گفت: «در حالی که چین با بادهای معکوس اقتصادی بزرگی مواجه است، این کشور پیش‌بینی‌های نزولی در گذشته را زیر پا گذاشته است.

وی افزود: به عبارت دیگر، بانک های غربی تحت عنوان تنوع پرتفوی بازی طولانی را انجام می دهند.

انگیزه چین

و حتی در شرایطی که پکن کنترل خود را بر بخش‌هایی از اقتصاد خود تنگ می‌کند، دلایلی وجود دارد که این کشور مشتاق است صنعت مالی خود را به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز کند.

دولت می‌خواهد از تخصص جهانی استفاده کند، زیرا یک صنعت خدمات مالی قوی و متنوع ایجاد می‌کند، که برای مدیریت بحران جمعیتی در انتظارش به آن نیاز دارد. جمعیت به سرعت پیر و نیروی کار رو به کاهش است بر سیستم ناکافی بازنشستگی کشور فشار وارد می کند و دولت را برای تامین منابع مالی کافی برای سالمندان تحت فشار قرار می دهد.
زمان برای چین در حال سپری شدن است تا اقتصاد خود را برای

پیروی دقیق چین از استراتژی «کووید صفر» و انزوای آهسته خود از بسیاری از نقاط جهان نیز برای دور انداختن این کشور کافی نبوده است. سال گذشته، فانگ شینگهای، نایب رئیس کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین، بارها در مورد اهمیت باز کردن صنعت خدمات مالی و استفاده از سرمایه جهانی و تخصص مالی صحبت کرد.

سینگلتون گفت: «یکی از ویژگی‌های اصلی حزب کمونیست چین، سازگاری و عمل‌گرایی آن بوده است.

وی اضافه کرد که چین درک می کند که باید دسترسی به بازارهای خارجی، فناوری و سرمایه را حفظ کند و این امر مستلزم همکاری مستمر با شرکت های غربی است.

سینگلتون گفت: «به عبارت دیگر، ح‌ک‌چ باید برای بقای خود یکپارچه شود، به این معنی که نمی‌تواند به طور کامل از هنجارها یا سیستم‌های موجود جهانی اجتناب کند، حتی اگر سعی می‌کند آنها را مطابق با نیازهای پکن تغییر دهد».