ژاپن در میان نگرانی چین و کره شمالی به دنبال بودجه دفاعی اضافی است

توکیو: کابینه ژاپن روز جمعه با درخواست 770 میلیارد ین (6.8 میلیارد دلار) برای بودجه دفاعی اضافی تا ماه مارس به منظور تسریع در خرید موشک، موشک های ضد زیردریایی و سایر تسلیحات در بحبوحه افزایش نگرانی از تشدید فعالیت های نظامی چین و روسیه موافقت کرد. و کره شمالی
این درخواست که هنوز در انتظار تصویب پارلمان است، هزینه‌های نظامی ژاپن را برای سال جاری به بالاترین حد خود یعنی بیش از 6.1 تریلیون ین (53.2 میلیارد دلار) می‌رساند که 15 درصد از 5.31 تریلیون ین در سال 2020 افزایش یافته است.
وزارت دفاع می گوید “بسته تقویت و شتاب قدرت دفاعی” آن برای تسریع استقرار برخی از تجهیزات کلیدی از درخواست بودجه 2022 طراحی شده است. مقامات گفتند که هدف تقویت دفاع ژاپن در برابر تهدید موشکی کره شمالی و فعالیت های دریایی قاطعانه فزاینده چین در اطراف جزایر دورافتاده جنوب غربی ژاپن است.
ژاپن همچنین نسبت به فعالیت های نظامی مشترک اخیر چین و روسیه در نزدیکی آب ها و حریم هوایی خود ابراز نگرانی کرده است.
نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن، روز سه‌شنبه گفت، ناوگانی متشکل از دو جنگنده H-6 چینی و دو فروند Tu-95 روسی از دریای ژاپن به سمت دریای چین شرقی و اقیانوس آرام پرواز کردند و جت‌های نیروی دفاع از خود ژاپن را به تقلا انداختند.
درخواست بودجه شامل نزدیک به 100 میلیارد ین (870 میلیون دلار) برای نسخه پیشرفته رهگیرهای موشک زمین به هوا متحرک PAC-3 و تجهیزات مربوطه و همچنین موشک های کروز است.
به طور جداگانه، بیش از 800 میلیارد ین (7 میلیارد دلار) برای تسریع در خرید هواپیماها و تجهیزات شناسایی، از جمله سه P-1، تجهیزات برای P-3C و سیستم های پرتاب عمودی که قرار است روی دو ناوشکن قرار داده شود، برای افزایش نظارت هزینه می شود. در اطراف آب های سرزمینی و حریم هوایی ژاپن.
ژاپن در حال افزایش دفاع در مناطق و جزایر جنوب غربی خود، از جمله جزیره ایشیگاکی است، جایی که یک پایگاه نظامی جدید با سیستم دفاع موشکی زمین به دریا عملیاتی خواهد شد. ایشیگاکی در شمال جزایر غیرمسکونی سنکاکو تحت کنترل ژاپن قرار دارد که چین نیز ادعای مالکیت آنها را دارد و آنها را دیائیو می نامد.
توکیو مرتباً به حضور گارد ساحلی چین در نزدیکی جزایر سنکاکو اعتراض می کند.
این وزارتخانه همچنین قصد دارد برای نیروهای زمینی در جزیره ایشیگاکی مسکن بسازد.
مجموع بودجه سال 2021 کمی بیش از 1 درصد تولید ناخالص داخلی ژاپن خواهد بود و سقف معمول خود را حفظ می کند. نخست وزیر فومیو کیشیدا گفته است که آماده است هزینه های نظامی ژاپن را برای مقابله با بدتر شدن محیط امنیتی دو برابر کند.
مقامات گفتند که بودجه اضافی همچنین کاهش بار بر دوش تامین کنندگان تجهیزات دفاعی و قطعات ژاپنی است که در تلاش برای حفظ صنعت رو به کاهش این کشور هستند.
منتقدان می گویند ژاپن به عنوان سریع ترین کشور پیر جهان با جمعیت رو به کاهش، باید پول بیشتری را به مراقبت های بهداشتی و سایر خدمات اختصاص دهد.
هزینه‌ها و توانایی‌های نظامی ژاپن از زمان روی کار آمدن شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن در دسامبر 2012، به طور مداوم افزایش یافته است و از آن زمان تا کنون 17 درصد افزایش یافته است. دولت آبه با اتخاذ یک تفسیر جدید در سال 2015 از ماده 9 قانون اساسی که جنگ را کنار گذاشته بود، به ارتش ژاپن اجازه داد تا بیشتر در امور بین المللی دخالت کند.