ژاپن و اسرائیل ورود خارجی ها را ممنوع می کنند زیرا سازمان جهانی بهداشت خطر جهانی را از جانب Omicron اعلام می کند

توکیو/ ژنو: سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه هشدار داد که نوع Omicron ویروس کرونا خطر “بسیار بالا” افزایش جهانی را به همراه دارد، زیرا کشورهای بیشتری موارد ابتلا را گزارش کردند که باعث بسته شدن مرزها و احیای نگرانی ها در مورد بهبود اقتصادی پس از یک بیماری همه گیر دو ساله شده است.
دانشمندان گفته اند که درک شدت Omicron که برای اولین بار در جنوب آفریقا شناسایی شد، ممکن است هفته ها طول بکشد. ظهور آن باعث واکنش شدید جهانی شده است و کشورهایی که محدودیت های مسافرتی و سایر محدودیت ها را اعمال می کنند، نگران هستند که حتی در جمعیت های واکسینه شده به سرعت گسترش یابد.
سرمایه گذاران ترسیده حدود 2 تریلیون دلار از ارزش سهام جهانی را در روز جمعه پاک کردند، اما بازارهای مالی روز دوشنبه آرام تر بودند، حتی پس از اینکه ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، گفت که مرزهای خود را به روی خارجی ها خواهد بست.
سازمان بهداشت جهانی به 194 کشور عضو خود توصیه کرد و در مورد “عواقب شدید” در برخی مناطق هشدار داد: “خطر کلی جهانی مربوط به نوع جدید نگرانی Omicron بسیار بالا ارزیابی می شود.”
این سازمان گفت تا کنون هیچ مورد مرگ مرتبط با نوع Omicron گزارش نشده است.
یک کارشناس ارشد بیماری های عفونی آفریقای جنوبی گفت که به نظر می رسد Omicron نسبت به انواع قبلی، از جمله به افرادی که از واکسیناسیون یا عفونت قبلی مصونیت دارند، بیشتر قابل انتقال است. پروفسور سلیم عبدالکریم گفت که احتمالاً در این هفته تعداد مبتلایان در آفریقای جنوبی به بیش از 10000 نفر در روز خواهد رسید که از 2858 مورد در روز یکشنبه و به سختی 300 مورد در روز دو هفته پیش افزایش یافته است.
اما او اضافه کرد که هنوز خیلی زود است که بگوییم علائم شدیدتر هستند یا خیر و گفت که واکسن‌های موجود کووید-19 احتمالاً در جلوگیری از ایجاد بیماری شدید Omicron مؤثر هستند.
روز یکشنبه، یک پزشک آفریقای جنوبی که یکی از اولین کسانی بود که به یک سویه جدید مشکوک بود، گفت که Omicron تاکنون علائم خفیفی را ایجاد کرده است.
پرتغال 13 مورد از این نوع را در یک باشگاه فوتبال لیسبون پیدا کرد. اسکاتلند و اتریش نیز اولین موارد Omicron خود را در روز دوشنبه گزارش کردند.
تعدادی از کشورها محدودیت های سفر را اعمال کرده اند، از جمله ژاپن که اقدام خود را پیشگیرانه توصیف کرده است.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر، گفت: «اینها اقدامات استثنایی و موقتی هستند که ما به خاطر ایمنی انجام می دهیم، تا زمانی که اطلاعات واضح تری در مورد نوع Omicron وجود داشته باشد.»
شیگیوکی گوتو، وزیر بهداشت گفت: آزمایشات مشخص می کند که آیا مسافری از نامیبیا اولین مورد Omicron ژاپن است یا خیر.
اسرائیل که ممنوعیت ورود اتباع خارجی در صبح دوشنبه از نیمه شب اجرا شد، اعلام کرده است که از فناوری ردیابی تلفنی ضد تروریسم برای مبارزه با نوع جدید استفاده خواهد کرد.
استرالیا اعلام کرد که پس از گزارش اولین موارد Omicron، برنامه‌های بازگشایی مرزها به روی مهاجران و دانش‌آموزان ماهر را از اول دسامبر بررسی خواهد کرد، اگرچه نخست‌وزیر اسکات موریسون گفت که برای بازگرداندن قرنطینه دو هفته‌ای هتل‌ها «کمی زود است». مسافران خارجی
هند از روز چهارشنبه دستور آزمایش کووید-19 در فرودگاه ها را برای همه افرادی که از کشورهای در معرض خطر وارد می کنند، صادر کرده است.
کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده جزئیات جدیدی از نوع و پاسخ ایالات متحده را روز دوشنبه ارائه خواهد کرد.
آژانس‌های مسافرتی در آسیا گفتند که برخی از مسافران به فکر لغو یا به تاخیر انداختن سفرها افتاده‌اند، که این امر بهبود شکننده صنعت گردشگری جهانی را تهدید می‌کند.
آفریقای جنوبی محدودیت های سفر از این منطقه را به عنوان ناعادلانه و بالقوه مضر برای اقتصاد محکوم کرده و گفته است که به دلیل توانایی علمی اش در شناسایی زودهنگام انواع مختلف مجازات شده است.
درایو واکسیناسیون
WHO از اعضا خواست تا واکسیناسیون گروه‌های با اولویت بالا را تسریع کنند و از تلاش‌ها برای حفظ خدمات بهداشتی ضروری اطمینان حاصل کنند و یک رویکرد مبتنی بر ریسک را برای تنظیم محدودیت‌های سفر جهانی توصیه کرد.
وی با بیان اینکه Omicron دارای تعداد بی سابقه ای از جهش های سنبله است، افزود: موارد و عفونت های Covid-19 در افراد واکسینه شده، البته به نسبت کم و قابل پیش بینی، انتظار می رود.
دانشمندان می گویند Omicron تقریباً دوبرابر تعداد جهش هایی در پروتئین اسپایک نسبت به نوع دلتا دارد که در حال حاضر غالب است.
فیلیپین روز دوشنبه یک حرکت بلندپروازانه را برای واکسینه کردن ۹ میلیون نفر در برابر کووید-۱۹ در سه روز آغاز کرد و نیروهای امنیتی و هزاران داوطلب را در برنامه‌ای که با ظهور نوع Omicron ضروری شده بود، به کار گرفت.
بریتانیا که گفته است جلسه فوری وزرای بهداشت G7 را در روز دوشنبه فرا خواهد خواند، بعداً دستورالعمل جدیدی را در مورد گسترش واکسن های تقویت کننده کووید-19 برای افراد زیر 40 سال و احتمالاً کاهش فاصله بین دوز دوم و تقویت کننده ها ارائه خواهد کرد.
قیمت نفت و بازارهای سهام اروپا روز دوشنبه افزایش یافتند و تا حدودی پس از فروش روز جمعه بهبود یافتند. بازارها انتظار داشتند که دولت ها و بانک های مرکزی در سراسر جهان شروع به برداشت برخی از ده ها تریلیون دلار برای سرپا نگه داشتن مشاغل و خانوارها در طول همه گیری کنند. موج دیگری از کرونا می تواند به معنای حمایت بیشتر باشد.
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، به دنبال این بود که به سرمایه گذاران اطمینان دهد که منطقه یورو می تواند با موج دیگری از همه گیری مقابله کند.
او اواخر روز یکشنبه به رادیو تلویزیون ایتالیایی RAI گفت: نگرانی آشکاری در مورد بهبود اقتصادی در سال 2022 وجود دارد، اما من معتقدم که ما چیزهای زیادی یاد گرفته ایم. ما اکنون دشمن خود را می شناسیم و می دانیم که چه اقداماتی باید انجام دهیم. همه ما برای پاسخ به خطر موج پنجم یا نوع Omicron مجهزتر هستیم.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، با توجه به اینکه فرانسه نیز قصد دارد کمپین واکسیناسیون خود را تسریع بخشد، در توییتی نوشت که واکسن تقویت کننده دریافت کرده است.
از زمان شناسایی اولین موارد در چین در دسامبر 2019، بیش از 261.17 میلیون نفر در بیش از 210 کشور در بیش از 210 کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند و 5 میلیون و 456 هزار و 515 نفر به این ویروس مبتلا شده اند؟ بر اساس آمار رویترز، جان باختند.