ژاپن و چین برای ایجاد خط دفاعی در میان تنش‌ها بر سر دریای چین شرقی، تایوان توافق کردند

وزارت دفاع چین در بیانیه ای بدون اشاره به تاریخ اجرای آن، توافق نامه خط تلفن را تایید کرد.

این توافق – که در طی یک کنفرانس ویدئویی دو ساعته بین نوبو کیشی ژاپن و وی فنگه چین به دست آمد – با کشورهای آنها در حال مناقشه بر سر تایوان و مسائل مربوط به دریاهای چین شرقی و جنوبی است.

وزرا در این نشست درباره این اختلافات، از جمله ادعاهای رقیب خود در مورد زنجیره جزایر صخره‌ای غیرمسکونی در دریای چین شرقی که توسط ژاپن کنترل می‌شود، صحبت کردند. ادعا می کند به عنوان قلمرو حاکمیتی خود.

چین کشتی‌های دولتی، از جمله کشتی‌های گارد ساحلی را با فرکانس فزاینده به این زنجیره اعزام می‌کند، چیزی که ژاپن آن را چالشی برای حاکمیت بین‌المللی شناخته شده خود بر جزایر می‌داند.

وزیر کیشی ضمن اشاره به رویدادهای فردی مانند فعالیت‌های ارتش آزادی‌بخش خلق و کشتی‌های گارد ساحلی چین، گفت: ژاپن با تلاش‌ها برای تغییر یک‌جانبه وضعیت موجود با اجبار مخالف است و ژاپن نسبت به چنین اقداماتی نگرانی‌های جدی دارد. وزارت دفاع ژاپن پس از نشست وزرا منتشر شد.

در بیانیه ای پس از این نشست، چین بر ادعای حاکمیت خود بر جزایر ایستاد.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: “چین قاطعانه از حاکمیت ارضی و حقوق و منافع دریایی خود محافظت خواهد کرد. دو طرف باید بر منافع کلی روابط دوجانبه تمرکز کنند و برای حفظ ثبات در دریای چین شرقی تلاش کنند.”

وضعیت تایوان

در حالی که سنکاکوها/دیائویوس سال‌ها در مرکز تنش‌های ژاپن و چین قرار داشته‌اند، توکیو نگرانی فزاینده‌ای نسبت به وضعیت اطراف تایوان نشان می‌دهد، جزیره‌ای که خودگردان است در 200 کیلومتری سواحل شرقی چین و همچنین تنها 110 کیلومتری سواحل شرقی چین. کیلومتر (68 مایل) از جزیره جنوبی ژاپن یوناگونی در استان اوکیناوا.

رئیس جمهور تایوان می گوید تهدید چین

تایوان و سرزمین اصلی چین از زمان عقب نشینی ملی گرایان به تایوان در پایان جنگ داخلی چین در بیش از 70 سال پیش، به طور جداگانه اداره می شوند. تایوان اکنون یک دموکراسی در حال شکوفایی است، اما حزب کمونیست چین حاکم در سرزمین اصلی همچنان این جزیره را بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو خود می داند – علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است.

ژاپن که از سال 1895 تا پایان جنگ جهانی دوم تایوان را تحت کنترل داشت، این جزیره را مرکز امنیت ملی خود می‌داند.

هنگامی که توکیو کاغذ سفید دفاعی سالانه خود را در ماه ژوئیه منتشر کرد، حاوی قوی ترین زبان خود در مورد تایوان بود و گفت: “تثبیت وضعیت پیرامون تایوان برای امنیت ژاپن مهم است.”

در آن زمان، کیشی گفت که باید با “احساس بحران” رصد شود.

او در مصاحبه ای با سی ان ان در ماه سپتامبر، جزئیاتی را بیان کرد.

او گفت: «آنچه در تایوان اتفاق می افتد مستقیماً با ژاپن مرتبط است.

کیشی گفت: 90 درصد انرژی مورد استفاده ژاپن از طریق مناطق اطراف تایوان وارد می شود.

در بیانیه وزارت دفاع ژاپن آمده است که کیشی در دیدار روز دوشنبه خود با وی اظهار داشت که صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان برای امنیت ژاپن و همچنین ثبات جامعه بین المللی بسیار مهم است.

کیشی همچنین این زبان را برای پوشش دریای چین جنوبی گسترش داد. پکن تقریباً تمام آبراه 1.3 میلیون مایل مربعی را قلمرو مستقل خود می داند و در چند سال گذشته استحکامات نظامی در چندین جزیره ایجاد کرده است.

اما جزایر و آب‌های خاصی در دریای چین جنوبی مورد ادعای چندین ایالت و جزایری است که آن را احاطه کرده‌اند، از جمله فیلیپین، ویتنام، مالزی، اندونزی، برونئی و تایوان.

پکن مانع از فعالیت‌های تجاری مانند ماهیگیری یا اکتشاف مواد معدنی توسط برخی از این کشورها شده است زیرا مالکیت سرزمینی را که ادعا می‌کند صدها سال به چین تعلق دارد، در اختیار دارد.

قوانین جدید چین

در اوایل سال جاری، چین قوانین جدیدی را برای اجرای ادعاهای خود در مورد دریای چین جنوبی وضع کرد، از جمله این درخواست که تعدادی از کشتی‌های خارجی ملزم به ارائه اطلاعات دقیق به مقامات چینی برای ورود به “آب‌های سرزمینی چین” هستند.

این به دنبال قانونی است که در فوریه ارائه شد که به گارد ساحلی چین اجازه می دهد از سلاح برای محافظت از حاکمیت ملی چین استفاده کند، اقدامی که قبلاً برای واحدهای ارتش آزادیبخش خلق اختصاص داشت.

کیشی روز دوشنبه به وی گفت که “ژاپن به شدت با هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود از طریق اجبار و هر گونه فعالیتی که باعث افزایش تنش بر سر موضوع دریای چین جنوبی شود”، به ویژه با استناد به قانون جدید گارد ساحلی، به گفته وزارت دفاع ژاپن، مخالف است.

رئیس دفاع ژاپن همچنین نسبت به تقویت نظامی چین ابراز نگرانی کرد که باعث شده است نیروی دریایی PLA در چند سال گذشته به بزرگترین نیروی دریایی جهان تبدیل شود.

اما ژاپن همچنین بودجه دفاعی خود را افزایش داده است، از جمله افزودن 6.75 میلیارد دلار در ماه نوامبر به هزینه های نظامی سالانه بی سابقه خود در عجله برای تقویت دفاع هوایی و دریایی.
توکیو همچنین در مواجهه با چالش‌های چین و کره شمالی، از جمله خرید هواپیماهای جنگنده رادارگریز F-35 طراحی ایالات متحده و تبدیل ناوشکن‌های هلیکوپتر خود به ناو هواپیمابر، چندین سال در حال تقویت دفاعی است که به توکیو این نوع کشتی جنگی برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم.