ژاپن و کره جنوبی اولین نشست رهبران مالی را پس از 7 سال برگزار کردند

اینچئون: ژاپن و کره جنوبی اولین رهبران مالی دوجانبه خود را برگزار کردند ملاقات پس از هفت سال در روز سه‌شنبه، امضای روابط بین دو کشور به دلیل مواجهه با چالش‌های مشترک ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی و کند شدن رشد اقتصادی در حال آب شدن است.
این دو کشورها شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن پس از این نشست به خبرنگاران گفت: موافقت کرده‌اند که گفت‌وگوهای مالی منظم را «در زمان مناسب» از سر بگیرند.
سوزوکی گفت که گفت و گوها احتمالا به صورت سالانه برگزار خواهد شد.
از سرگیری گفتگوهای مالی دوجانبه پیش از سفر برنامه ریزی شده فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به کره جنوبی در هفته آینده برای گفتگو با رئیس جمهور یون سوک یول صورت می گیرد.
سوزوکی در دیدار با همتای کره جنوبی خود چو کیونگ هو گفت: ژاپن و کره جنوبی همسایگان مهمی هستند که باید برای مقابله با چالش های مختلف پیرامون اقتصاد جهانی و همچنین جامعه منطقه ای و بین المللی همکاری کنند.
وی گفت: “در مورد چالش های ژئوپلیتیکی، ما حوادثی مانند توسعه موشک های هسته ای کره شمالی و حمله روسیه به اوکراین را تجربه می کنیم. ژاپن این موارد را غیرقابل قبول می داند و چیزی که دو کشور باید با هم به آن رسیدگی کنند.”
چو گفت که دو کشور می توانند مشارکت خصوصی و دولتی را در صنایع با فناوری پیشرفته مانند نیمه هادی ها و باتری ها تقویت کنند.
در نشستی که در حاشیه گردهمایی بانک توسعه آسیایی (ADB) در این هفته برگزار شد، چو همچنین از ژاپن خواست تا سریعاً کره جنوبی را به “فهرست سفید” کشورهای دارای وضعیت تجاری سریع بازگرداند.
وزارت دارایی کره جنوبی گفت انتظار می رود چو امسال برای دیدار دیگری با سوزوکی به ژاپن سفر کند.
گفت و گوی سالانه منظم بین دو کشور مالی وزرا از سال 2016 به دلیل اختلافات در مورد تاریخ جنگ تعلیق شده است.
اما روابط بین متحدان ایالات متحده در ماه های اخیر به دلیل پرتاب های موشکی مکرر کره شمالی و نقش عضلانی تر چین در صحنه جهانی بهبود یافته است.
کیشیدا و یون در نشستی تاریخی در توکیو ماه گذشته توافق کردند که تاریخ دشوار مشترک خود را کنار بگذارند و متعهد شدند که برای مقابله با چالش های امنیتی منطقه ای با یکدیگر همکاری کنند.
سوزوکی ابراز امیدواری کرد که ژاپن و کره جنوبی بتوانند به گفتگوهای مالی دوجانبه ادامه دهند و انجام این کار به بهبود روابط بین دو کشور کمک خواهد کرد.