کابینه پاکستان تصمیم نهاد عالی امنیتی مبنی بر محاکمه عاملان خشونت 9 می در دادگاه های نظامی را تایید کرد

اسلام آباد: کابینه پاکستان تصمیم مقام عالی امنیتی این کشور مبنی بر برگزاری محاکمه توسط دادگاه های نظامی افرادی که در حملات به کلیدهای کلیدی دست داشته اند را تایید کرد. تاسیسات ارتش.
معترضان در 9 می پس از دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق و رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به خیابان ها آمدند و ساختمان ها و خودروهای نظامی و غیرنظامی را به آتش کشیدند.
در این خشونت ها 10 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.
هزاران نفر از حامیان خان 70 ساله در این خشونت ها دستگیر شدند ارتش پاکستان از آن به عنوان «روز سیاه» در تاریخ کشور اسلامی یاد شده است.
کمیته امنیت ملی (NSC) در جلسه ای در روز چهارشنبه موافقت کرد که معترضانی که تاسیسات نظامی را غارت و ویران کردند، بر اساس قانون ارتش و قانون اسرار رسمی محاکمه شوند.
روزنامه اکسپرس تریبون روز شنبه گزارش داد که جلسه کابینه به ریاست شهباز شریف، نخست وزیر در مجلس نخست وزیری (PMO)، تنها چند روز پس از تعهد شورای امنیت ملی و کنفرانس فرماندهان سپاه به محاکمه غیرنظامیان در دادگاه های نظامی تایید شد. کسانی که پشت اعتراضات خشونت آمیز به عدالت هستند.
در 9 مه، پس از آن که نیروهای شبه نظامی رنجرز خان، بازیکن کریکت را که تبدیل به سیاستمدار شده بود، از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) دستگیر کردند، اعتراضات گسترده ای آغاز شد. خان طرفداران زیادی در سراسر پاکستان دارد.
معترضان اموال عمومی و دولتی را تخریب کردند و حتی به مقر فرماندهی در راولپندی و محل اقامت فرمانده سپاه لاهور حمله کردند.
این خشونت با سرکوب رهبران و کارگران حزب تحریک انصاف به دنبال داشت.
یکی از وزیران کابینه در حالی که خواست نامش فاش نشود به اکسپرس تریبون گفت که دادگاه نظامی جدیدی تشکیل نخواهد شد و گفت که متهمان در “دادگاه های دائمی ویژه” محاکمه خواهند شد که در حال حاضر تحت قانون نظامی کار می کنند.
با این حال، سرهنگ اینامور رحیم، وکیل و کارشناس مشهور پرونده های نظامی، گفت که وزارت دفاع یا رئیس ستاد ارتش (COAS) باید به طور رسمی برای ایجاد یا احیای دادگاه های دائمی ویژه اعلامیه ای صادر کنند.
رحیم گفت: «دولت فدرال قبلاً به فرمانده ارتش این اختیار را داده است که برای تشکیل دادگاه‌های دائمی ویژه، دستور تشکیل یا حتی صدور حکم برای هر فرمانده تشکیل دهد.
او گفت که پس از ایجاد دادگاه های دائمی ویژه، آنها می توانند در طول سال در یک شهر یا در شهرهای مختلف کار کنند.
وی پیش از این یادآور شد که دادگاه های دائمی ویژه در منطقه مالیر کراچی در سال های 2005 تا 2006 به دلیل وضعیت نظم و قانون در این شهر ناآرام ایجاد شده است.
با این حال، او افزود، زمانی که دادگاه عالی (SC) بعداً در مورد شیخ لیاقات حکم داد که نیازی به دادگاه‌های نظامی نیست، زیرا یک سیستم قضایی از قبل در کشور کار می‌کرد، فعالیت آنها متوقف شد.
با این وجود، او یادآور شد، دادگاه‌های عالی بعداً 98 درصد از محکومیت‌های پرونده‌های دادگاه نظامی را در زمانی که تصمیمات مورد اعتراض قرار گرفتند، تأیید کردند.
در بیانیه رسمی آمده است: «کابینه فدرال تصمیمات اتخاذ شده در جلسه کمیته امنیت ملی را که در 16 می برگزار شد، تصویب کرد.
شورای امنیت ملی جدای از صدور مجوز برای محاکمه در دادگاه های نظامی، بر ضرورت گفتگوی سیاسی بر سر رویارویی برای حل اختلافات تاکید کرده بود.
پیش از آن، در کنفرانس فرماندهان سپاه، ژنرال COAS عاصم منیر تصمیم گرفته بود که عاملان، برنامه ریزان و مجریان چنین حملاتی تحت قوانین ارتش و رسمی محرمانه محاکمه شوند.
به گزارش اکسپرس تریبون، روز جمعه، کابینه فدرال تصمیمات شورای امنیت ملی را تصویب کرد. PTI SH PY AKJ