کاربران وب چینی، ماسک را بر فراز ایستگاه فضایی که تقریباً از دست داده بود، منفجر کردند

پکن: کاربران وب چینی روز سه‌شنبه، ایلان ماسک میلیاردر را مورد انتقاد قرار دادند، پس از اینکه پکن گفت ایستگاه فضایی این کشور برای جلوگیری از برخورد دو ماهواره اسپیس‌ایکس خود اقدامی طفره‌آمیز انجام داده است و این ضربه‌ای به شهرت این سرمایه‌دار در کشوری که خودروهای الکتریکی تسلا او را پذیرفته است، وارد می‌کند.
بر اساس سندی که پکن در ماه جاری به آژانس فضایی سازمان ملل ارسال کرد، ایستگاه فضایی تیانگونگ چین در طی دو «برخورد نزدیک» با ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس در ماه‌های جولای و اکتبر مجبور به «کنترل پیشگیری از برخورد» شد.
در این سند آمده است که در هر دو مورد، ماهواره‌ها به مدارهایی رفتند که اپراتورهای ایستگاه فضایی را وادار به تغییر مسیر کردند.
پکن در مورد ماهواره درگیر در حادثه اکتبر گفت: “استراتژی مانور ناشناخته بود و ارزیابی خطاهای مداری دشوار بود” و افزود که برای “اطمینان از ایمنی و جان فضانوردان در مدار” اقدام کرد.
تیانگونگ – به معنای “کاخ بهشتی” – پس از فرود یک مریخ نورد بر روی مریخ و ارسال کاوشگر به ماه، آخرین دستاورد در تلاش چین برای تبدیل شدن به یک قدرت فضایی بزرگ است.
ماژول اصلی آن در اوایل سال جاری وارد مدار شد و انتظار می‌رود ایستگاه تا سال 2022 به طور کامل عملیاتی شود.
کاربران شبکه های اجتماعی چینی ماسک و شرکت هایش را به خاطر این حادثه مورد انتقاد قرار دادند و یک هشتگ تا صبح سه شنبه 87 میلیون بازدید داشت.
چقدر طعنه آمیز است که مردم چین تسلا را می خرند و مبالغ هنگفتی را به ماسک می دهند تا Starlink را راه اندازی کند و سپس او [nearly] به ایستگاه فضایی چین برخورد می‌کند.» یکی از کاربران اظهار داشت.
یکی دیگر در اشاره به واکنش رایج در چین به برندهای خارجی که تصور می شود برخلاف منافع ملی پکن عمل می کنند، گفت: “برای تحریم تسلا آماده شوید.”
برخی گمانه زنی کردند که در صورت تغییر نقش، واشنگتن تحریم هایی را اعمال می کرد.
“چرا ما فقط کاری را که آنها انجام می دهند انجام نمی دهیم؟” یکی نوشت
اسپیس ایکس مستقر در کالیفرنیا بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.
اگرچه ماسک به طور گسترده در چین مورد تحسین قرار می گیرد، اما شهرت تسلا – که ده ها هزار وسیله نقلیه در این کشور هر ماه به فروش می رساند – امسال به دنبال موجی از تصادفات، رسوایی ها و نگرانی های مربوط به ذخیره سازی داده ها تضعیف شده است.
اما تسلا همچنان محبوبیت زیادی دارد و از هر چهار خودروی خود در کشور، یک عدد به فروش می‌رساند، و همچنین یک کارخانه کاملاً نادر در شانگهای می‌سازد.