کارفرمایان کانادایی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند، افراد واکسینه نشده را در خود جای می دهند

دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، یکی از سخت‌گیرانه‌ترین سیاست‌های واکسیناسیون در جهان را برای کارمندان دولت اتخاذ کرد و تاکنون بیش از 1000 کارگر را به مرخصی بدون حقوق و هزاران نفر دیگر در معرض خطر قرار داده است.

خطوط هوایی، نیروهای پلیس، هیئت مدیره مدارس و حتی پنج بانک بزرگ کانادا نیز متعهد شده اند که سیاست های سختگیرانه واکسن اجباری را اعمال کنند. اما پیگیری این امر چندان ساده نبوده است، به خصوص که کارفرمایان با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می کنند و کارگران خواهان معافیت هستند.
داده‌های رسمی نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی در کانادا تا کنون در سال جاری دو برابر شده است، و دستورات واکسن می‌تواند پر کردن این مشاغل را سخت‌تر کند و به طور بالقوه فشار رو به بالا بر دستمزدها وارد کند. این می تواند باعث افزایش تورم شود که در حال حاضر به بالاترین حد در دو دهه اخیر رسیده است.

دان کلی، مدیر اجرایی فدراسیون کانادایی تجارت مستقل، گفت: «پیدا کردن کارکنان در حال حاضر دشوار است، چه رسد به قرار دادن واکسن.

به کارگیری افراد واکسینه نشده مشکلاتی دارد. گروه‌های صنعتی و کارشناسان بازاریابی گفتند که شرکت‌ها در معرض خطر بیشتری برای شیوع کووید-19 هستند و بسیاری از کارمندان واکسینه‌شده از کار کردن با افرادی که این کار را انجام نداده‌اند ناراحت می‌شوند.

در لودا فودز، یک تولید کننده سوپ و سس مستقر در مونترال، رئیس جمهور رابرت آیزر گفت که او 14 شغل باز دارد، هیچ دستوری برای واکسن ندارد و هیچ برنامه ای برای محدود کردن استخدام های جدید به افراد واکسینه شده ندارد.

کانادا که با کمبود مواجه است، از ذخایر استراتژیک شربت افرا بهره می برد

آیزر گفت: «نمی‌دانم که می‌خواهم استخر (کار) را کاهش دهم که در حال حاضر بسیار کم است. “ما باید مردم را جذب کنیم تا تقاضا را برآورده کنیم. اگر این کار را نکنیم، رقبای ما این کار را خواهند کرد.”

داده‌های منتشر شده در روز جمعه، بازار کار فشرده کانادا را با 153700 شغل در نوامبر تقویت کرد. همچنین عدم تطابق فزاینده بین کارگران موجود و مشاغل خالی را نشان داد. و آگهی های شغلی بسیار بالاتر از سطح قبل از همه گیری است.

راه رفتن به عقب

استان کبک ماه گذشته از دستورات واکسن برای کارکنان مراقبت های بهداشتی عقب نشینی کرد و گفت که آنها نمی توانند هزاران کارمند واکسینه نشده را از دست بدهند. انتاریو، که همچنین به دنبال یک مأموریت بود، گفت که ادامه نخواهد داشت.

بانک تورنتو-دومینیون و بانک مونترال هر دو سیاست واکسن خود را نرم‌تر کرده‌اند تا آزمایش‌های منظم را برای کارگرانی که مهلت تلقیح 31 اکتبر خود را از دست داده‌اند، انجام دهند.

در کانادا، 86 درصد از بزرگسالان به طور کامل تلقیح می شوند، اما این میزان در بین 18 تا 40 سال کمتر از 80 درصد است. حداقل 15 مورد از نوع جدید Omicron در کانادا در هفته گذشته گزارش شده است.

جان کاپلی، معاون خدمات مدیریت شده در محل در کانادا برای شرکت جهانی استخدام Adecco، گفت که نیمی از مشتریانش واکسن را اجباری می کنند و نیمی دیگر اجازه آزمایش منظم برای افراد واکسینه نشده را می دهند.

اما او انتظار دارد که نوع Omicron باعث شود مکان‌های کاری بیشتری نسبت به واکسیناسیون سختگیرانه عمل کنند، حتی در شرایطی که با تنگ‌ترین بازار کاری که او در 25 سال زندگی حرفه‌ای خود دیده است دست و پنجه نرم می‌کنند.

Uber Eats اجازه سفارش‌های حشیش در انتاریو را می‌دهد

او گفت: “ما اکنون شروع به مشاهده اولین موارد (کووید-19) در محل کار خود در پنج ماه آینده کرده ایم.”

تعداد آگهی‌های شغلی کانادایی در وب‌سایت جستجوی Indeed که به نیازهای واکسن اشاره می‌کنند، از ماه اوت چهار برابر شده است.

در بخش تولیدی که به شدت آسیب دیده است، جایی که 77 درصد از شرکت ها می گویند که مهمترین دغدغه آنها جذب و حفظ کارگران است، دستورات واکسن نادرتر است.

دنیس داربی، مدیر عامل تولیدکنندگان و صادرکنندگان کانادایی، گفت که اکثر کارخانه های کانادا در طول همه گیری همه گیر به طور ایمن کار کرده اند. در حالی که CME واکسیناسیون را تشویق می کند، “بعضی از شرکت ها هنوز از آزمایش سریع استفاده می کنند اگر کسی نمی خواهد واکسینه شود.”

وویتک دابروسکی، شریک مدیریتی در Provident Communications، گفت، اما اگر شرکت‌ها در تلاش برای بهره‌گیری از افراد واکسینه نشده به عنوان نیروی کار آشکارا تلاش کنند، اعتبار خود را به خطر می‌اندازند.

دابروسکی گفت: “اگر بیرون بروید و بگویید “ما عمداً به دنبال استخدام افرادی هستیم که واکسینه نشده اند”، بسیاری از مشتریان آن را با ضد علم و ضد ایمنی بودن شما برابر می دانند.