کارولین برایانت دانهام، که اتهامات او منجر به قتل امت تیل شد، در 88 سالگی درگذشت.

فقط دو نفر دقیقاً می‌دانستند که در 24 اوت 1955 در فروشگاه عمومی مانی، می‌سی‌سی‌پی، دقیقاً چه اتفاقی افتاد. یکی از آنها به نام امت تیل، یک نوجوان سیاه‌پوست از شیکاگو، چهار روز بعد در 14 سالگی درگذشت. یکی از تاریخی ترین قتل های تاریخ آمریکا.
دیگری کارولین برایانت بود. او مالک 21 ساله سفیدپوست مغازه ای بود که طبق شهادت او در دادگاه سپتامبر 1955 شوهرش و برادر ناتنی اش برای آدم کشیتیل یک اظهار نظر تلقین آمیز جنسی کرد، کمر او را محکم گرفت و سوت گرگ را رها کرد. اکنون برایانت در سن 88 سالگی درگذشت. دفتر پزشکی قانونی کلیسای Calcasieu در لوئیزیانا، مرگ برایانت را تأیید کرد که اخیراً به عنوان شناخته شده است. کارولین برایانت دانهام، روز سه شنبه اطلاعات بیشتری ارائه نشد.
با مرگ دانهام، حقیقت آنچه در آن روز اوت رخ داد، ممکن است هرگز روشن نشود. در سال 1988، او اعتراف کرد که در جایگاه شاهد سوگند دروغ گفته است تا رفتار تیل را تهدیدآمیزتر از آنچه بود نشان دهد – به قول مورخی که او به او اعتراف کرد، به عنوان “سخنگوی یک دروغ هیولایی” عمل کرد. .
او به مورخ، تیموتی بی تایسون، گفت که به دستور وکلای مدافع و خانواده شوهرش، تحریک‌کننده‌ترین بخش‌های شهادت خود را ساخته است. تایسون در سال 2017 به شبکه CBS گفت: «او در رابطه با تجاوز فیزیکی به او، یا هر چیز تهدیدآمیز یا جنسی، گفت که این بخش درست نیست.
اما در خاطرات منتشرنشده‌ای که سال گذشته منتشر شد، دانهام بر توصیف قبلی‌اش از وقایع ایستاد، اگرچه او گفت که سعی کرده شوهرش را از آسیب رساندن به تیل منصرف کند. او نوشت: “او به فروشگاه ما آمد و بدون تحریک دست هایش را روی من گذاشت.” آیا فکر می کنم او باید به خاطر این کار کشته می شد؟ به طور قطع، بدون ابهام، نه!»
خانواده تیل گفتند که این حساب مملو از نادرستی است. قتل تیل نقطه عطفی در روابط نژادی ایالات متحده بود. پوشش خبری قتل و عواقب آن موجب ناراحتی و خشم شد، به حرکت جنبش مدرن حقوق مدنی کمک کرد و در نهایت به مرگ جیم کرو (قوانینی که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در جنوب ایالات متحده وضع شد و جداسازی نژادی را تحمیل کرد) کمک کرد.
برایانت ملکه زیبایی سابق که در سال 1955 در رسانه های خبری به عنوان فقیر و کم تحصیلات توصیف شد، محصول زمان خود بود. او در توصیف او با توهین نژادی – همانطور که در متن محاکمه ثبت شده است – گفت تیل به فروشگاه آمده بود و «دست چپش را روی کمر من گذاشت و او دست دیگرش را به طرف دیگر گذاشت. او افزود: “او گفت: “چی شده عزیزم؟” نمی‌توانی تحملش کنی؟» برایانت در ادامه شهادت داد که تیل اظهارات ناپسندی را در دادگاه درباره قدرت جنسی خود با زنان سفیدپوست انجام داده است. شهادت او این مفهوم را داشت که می ترسید مورد تجاوز قرار بگیرد. او شهادت داد: «من فقط تا حد مرگ ترسیده بودم.
پس از اندکی بیش از یک ساعت مشورت، هیئت منصفه کاملاً مرد و سفیدپوست، شوهر او، روی برایانت، و برادر ناتنی اش جی دبلیو میلام را تبرئه کردند. برایانت، که برای دفاع شهادت داد، متهم نشد. این مردان با آگاهی از اینکه خطری مضاعف به همراه خواهد داشت، سال بعد در مقاله‌ای در مجله‌ی Look قتل را پذیرفتند و برای آن پول دریافت کردند.