کارکنان نخست وزیر بریتانیا جانسون در حالی که ملکه در سوگ مرگ شوهرش سوگواری می کرد، شرکت کردند

لندن: اقتدار بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه پس از افشای این موضوع که کارکنان وی در زمان عزاداری ملکه الیزابت برای همسرش در خیابان داونینگ شرکت کرده بودند، در زمانی که اختلاط در داخل خانه ممنوع بود، ضربه دیگری خورد.
جانسون به دنبال اخبار مربوط به مجموعه‌ای از تجمعات اجتماعی در محل اقامتش در طول قرنطینه‌های کووید-19، که برخی از آنها در مواقعی برگزار می‌شوند که مردم عادی نمی‌توانستند شخصاً با بستگان در حال مرگ خداحافظی کنند، جانسون با جدی‌ترین بحران نخست‌وزیری خود مواجه است.
جانسون پس از ایجاد یک حرفه سیاسی از زیر پا گذاشتن هنجارهای پذیرفته شده، اکنون تحت فشار فزاینده ای از سوی برخی از قانونگذاران خود برای استعفا به دلیل قانون شکنی آشکار در داونینگ استریت است.
دیلی تلگراف گفت دو مهمانی نوشیدنی دیگر در خیابان داونینگ در 16 آوریل 2021 برگزار شد، زمانی که اجتماعات اجتماعی در داخل و خارج از خانه محدود بود. این روزنامه گفت که جانسون در آن روز در اقامتگاه کشور چکرز بود.
به گفته روزنامه، شادی در داونینگ استریت چنان بود که کارکنان برای خرید یک چمدان مشروبات الکلی به یک سوپرمارکت مجاور رفتند، از لپ تاپ برای پخش موسیقی استفاده کردند و تاب پسر جوان نخست وزیر شکسته شد.
روز بعد ملکه الیزابت پس از مرگ شاهزاده فیلیپ در سن 99 سالگی با همسر 73 ساله خود وداع کرد.
الیزابت 95 ساله با پوشیدن لباس سیاه و ماسک صورت سیاه تراشیده شده سفید، در مراسم تشییع جنازه فیلیپ در قلعه ویندزور، در حالی که به تنهایی نشسته بود، با رعایت دقیق قوانین ویروس کرونا، چهره ای تند و تند برش زد.
“صحنه را ترک کن”
مخالفان خواستار استعفای جانسون 57 ساله شده اند و او را به عنوان یک شارلاتان معرفی می کنند که از مردم بریتانیا خواسته است تا برخی از طاقت فرساترین قوانین در تاریخ زمان صلح را رعایت کنند، در حالی که کارکنان خود در این جشن شرکت می کردند.
تعداد اندک اما رو به رشدی در حزب محافظه‌کار خودش این درخواست‌ها را تکرار کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که این امر به چشم‌انداز انتخاباتی آن آسیب دائمی وارد کند.
اندرو بریجن، قانونگذار محافظه کار، یکی از حامیان سابق جانسون، گفت: متأسفانه، موضع نخست وزیر غیرقابل دفاع شده است. “زمان مناسب برای ترک صحنه است.”
جانسون توضیحات مختلفی از طرفین ارائه کرده است، از انکار نقض قوانین گرفته تا ابراز درک خشم عمومی از ریاکاری آشکار در قلب دولت بریتانیا.
لیز تراس، وزیر امور خارجه، گفت: «اشتباهات واقعی» صورت گرفته است، اما افزود: «ما باید به موقعیت کلی که به عنوان یک کشور در آن قرار داریم، این واقعیت که او (جانسون) برگزیت را انجام داده است، که در حال بهبود هستیم نگاه کنیم. از کووید… او عذرخواهی کرده است.”
او روز جمعه به پخش‌کنندگان گفت: «من فکر می‌کنم ما اکنون باید پیش برویم و در مورد چگونگی حل مسائل صحبت کنیم.
برای ایجاد چالش در رهبری، 54 نفر از 360 نماینده محافظه کار پارلمان باید نامه عدم اعتماد به رئیس “کمیته 1922” حزب بنویسند.
تلگراف گفت که 30 نامه از این دست ارسال شده است.
جانسون سال سختی را پیش رو دارد: فراتر از کووید، تورم در حال افزایش است، صورت‌حساب‌های انرژی افزایش می‌یابد، مالیات در آوریل افزایش می‌یابد و حزب او در ماه می با انتخابات محلی روبرو خواهد شد.
یکی از مهمانی‌های آوریل 2021 مراسم ترک جیمز اسلک، مدیر سابق ارتباطات در داونینگ استریت بود که روز جمعه «به‌خاطر عصبانیت و آسیب‌های ناشی از آن» عذرخواهی کرد.
اسلک که اکنون معاون سردبیر روزنامه سان است، در بیانیه ای به رسانه PA گفت که این گردهمایی “نباید در زمانی که اتفاق افتاد”.
پلیس بریتانیا روز پنجشنبه گفت که در مورد تجمعاتی که در اقامتگاه جانسون در طول قرنطینه ویروس کرونا برگزار شده است، تحقیق نمی‌کند مگر اینکه تحقیقات داخلی دولت شواهدی مبنی بر جرائم جنایی احتمالی پیدا کند.