کاسترو: هندوراس اولین رئیس جمهور زن را تحلیف کرد، هریس قول داد روابط نزدیک تر با ایالات متحده داشته باشد

TEGUCIGALPA: شیومارا کاسترو به عنوان اولین رئیس جمهور زن هندوراس روز پنجشنبه با حضور کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد کرد، زیرا دولت او با آزمایش هایی بر سر اختلاف شدید کنگره، افزایش بدهی ها و روابط با چین مواجه است.
کاسترو در کنار همسرش، رئیس‌جمهور سابق مانوئل زلایا، و فرزندانشان، در یک استادیوم مملو از فضای باز فوتبال سوگند یاد کرد و هوادارانش در حال رقصیدن و فریاد زدن بودند. در حالی که ارسی آبی و سفید ریاست جمهوری روی سینه اش کشیده شده بود، لبخندی گسترده زد.
کاسترو غمگین در سخنرانی افتتاحیه خود با محکوم کردن جهش هفت برابری بدهی در دوران دو سلف محافظه‌کار خود گفت: «فاجعه اقتصادی که من به ارث می‌برم در تاریخ کشور ما بی‌نظیر است».
او گفت که پرداخت بدهی فعلی بدون تغییر ساختار عملا غیرممکن است.
کل بدهی این کشور 15.5 میلیارد دلار یا نزدیک به 60 درصد تولید ناخالص داخلی است، مشکلی که کاسترو بارها در مبارزات انتخاباتی پیش از پیروزی قاطع خود در انتخابات ماه نوامبر بر آن تاکید می کرد.
او با تشویق شدید افزود: «دولت من به گرداب غارتی که نسل‌های جوان را محکوم به پرداخت بدهی‌های پشت سر خود کرده است ادامه نخواهد داد.»
او همچنین قول داد که به بیش از 1 میلیون هندوراسی فقیر برق رایگان بدهد و مصرف‌کنندگان بزرگ‌تر به این هزینه یارانه بدهند.
دقایقی قبل، پس از معرفی هریس، که توسط رئیس جمهور جو بایدن برای رهبری سیاست ایالات متحده در مثلث فقیر شمال آمریکای مرکزی، معرفی شد، جمعیت به شدت تایید کردند. هریس پیشتر در توییتر نوشت: «روابط ما با هندوراس رابطه مهمی است.» وی افزود که با کاسترو گفتگو خواهد کرد.
حضور هریس قابل توجه است، زیرا مقامات رده پایین تر معمولاً چنین هیئت های آمریکایی را رهبری می کنند.
مقامات ایالات متحده می خواهند با کاسترو برای مهار مهاجرت غیرقانونی از آمریکای مرکزی و حمایت بین المللی از تایوان به عنوان بخشی از تلاش های این کشور برای جلوگیری از نفوذ چین همکاری کنند. هندوراس یکی از معدود کشورهایی است که روابط دیپلماتیک خود را به جای پکن با تایپه حفظ کرده است.
کاسترو درگیر اختلاف با مخالفان در حزب خود، سمت خود را بر عهده گرفت. نامزدهای رقیب خود را رئیس کنگره معرفی کرده اند و توانایی او را برای تصویب قوانین تضعیف کرده اند.
ویلیام لای، معاون رئیس‌جمهور تایوان نیز در مراسم تحلیف شرکت کرد تا بتواند روابط خود را با هندوراس تحت رهبری کاسترو تقویت کند، کاسترو در طول مبارزات انتخاباتی خود تهدید کرد در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور پکن را تغییر خواهد داد.
یکی از مقامات کاخ سفید گفت که هریس در هنگام تحلیف به لای سلام کرد.
لوئیس لئون، مدیر مؤسسه هلندی برای دموکراسی چند حزبی در آمریکای مرکزی، گفت که ورود هریس برای کاسترو در مناقشه بر سر کنترل کنگره و رسیدگی به اقتصاد ضعیف هندوراس تقویت کننده است.
دولت ایالات متحده موضع پکن مبنی بر اینکه تایوان بخشی از قلمرو آن است را تصدیق می کند، هرچند که این موضع را تایید نمی کند. ایالات متحده روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد.
هریس وظیفه رسیدگی به “علل ریشه ای” مهاجرت به آمریکای مرکزی را بر عهده داشته است، اما سفر او در حالی انجام می شود که محبوبیت بایدن در کشور کاهش یافته و استراتژی مهاجرت او متوقف شده است.
مقامات آمریکایی گفتند که هریس در دیدار با کاسترو در مورد فرصت های اقتصادی، مبارزه با فساد و مدیریت مهاجرت گفتگو خواهد کرد.
یکی از مقامات دولت گفت: «ما بسیار می‌خواهیم و می‌خواهیم هر چه در توان داریم برای حمایت از این رئیس جمهور جدید انجام دهیم.
کاسترو که خود را یک سوسیالیست دموکراتیک توصیف می کند، قول داده است که با فساد، فقر و خشونت، مشکلات مزمنی که به موج مهاجران مقیم ایالات متحده کمک کرده است، مقابله کند و روز پنجشنبه چندین عضو کلیدی کابینه را منصوب کرد.
اما برنامه قانونگذاری او توسط سیاستمداران مرتد حزب چپ لیبره او که در آخر هفته با حزب محافظه کار اپوزیسیون ملی متحد شد تا به یکی از اعضای آن برای ریاست کنگره رأی دهند، به خطر افتاده است.
این یک مجلس قانونگذاری رقیب ایجاد کرده و پیمانی را که لیبره با متحد اصلی انتخاباتی خود، حزب سالوادور که توسط معاون اول او تأسیس شده بود، برای انتصاب یکی از اعضای دومی برای رهبری کنگره بسته بود، زیر پا گذاشت.
کاسترو و بقیه اعضای حزبش یک قانونگذار سالوادور را به عنوان رهبر قانونی کنگره به رسمیت شناخته اند.
تحلیف کاسترو به حکومت هشت ساله خوان اورلاندو هرناندز از حزب محافظه کار ملی پایان می دهد، که در دادگاه های ایالات متحده به فساد مالی و ارتباط با قاچاقچیان مواد مخدر متهم شده است، اتهاماتی که او بارها آن را رد کرده است.