کالدونیای جدید استقلال را در رای گیری نهایی در میان تحریم رد کرد

جمعیت بومی کاناک که عمدتاً طرفدار استقلال هستند، خواستار عدم شرکت در همه پرسی شده بودند، زیرا به دنبال افزایش عفونت های ویروس کرونا در ماه سپتامبر در یک دوره عزای 12 ماهه قرار دارند.

نتایج موقت منتشر شده توسط مقامات فرانسوی نشان داد که حمایت از “نه” به استقلال 96.5٪ بود در حالی که مشارکت 43.9٪ بود. رای روز یکشنبه، سومین و آخرین رای گیری در مورد این موضوع، پس از دو نظرسنجی قبلی در سال های 2018 و 2020 انجام می شود که در آن رای “نه” به ترتیب 57 و 53 درصد بود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: “مردم کالدونی تصمیم گرفتند فرانسوی بمانند. آنها آزادانه تصمیم گرفتند.”

او افزود: «نمی‌توانیم نادیده بگیریم که رای‌دهندگان در طول سال‌ها به شدت دچار اختلاف شده‌اند. یک دوره گذار اکنون شروع می شود.»

رئیس کنگره کالدونیای جدید، روخ وامیتان، رهبر هوادار استقلال، گفت که متأسف است که دولت فرانسه درخواست آنها برای به تعویق انداختن سومین همه پرسی را به سپتامبر 2022 به دلیل احترام به آداب عزاداری محلی رد کرده است.

او در رادیو فرانس اینفو گفت: “این همه پرسی، برای ما، سومین همه پرسی نیست. ما فکر می کنیم که فقط دو رفراندوم مشروع وجود دارد. 2018 و 2020. این همه پرسی همه پرسی دولت فرانسه است، نه مال ما.”

تحلیلگران نگرانند که رای “نه” هواداران استقلال را خشمگین کند و بی ثباتی ایجاد کند.

کالدونیای جدید می گوید

فرانسوا هیزبورگ، تحلیلگر اندیشکده IISS، “بدترین سناریو؟ یک رای “نه” که استقلال را ممنوع می کند، اما مشروعیت آن توسط کانکس ها از طریق یک درصد ممتنع گسترده به دلیل امتناع پاریس از به تعویق انداختن رای گیری رد می شود. در توییتر گفت.

کالدونیای جدید یکی از پنج منطقه جزیره‌ای که در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تحت کنترل فرانسه است، محور برنامه مکرون برای افزایش نفوذ خود در اقیانوس آرام است.

رای روز یکشنبه سومین توافقی است که یک دهه پس از آغاز مذاکرات در مورد آینده جزیره در سال 1988 انجام شد و خواستار برگزاری یک سری همه پرسی استقلال شد.

جنگ در دهه 1980 در منطقه غنی از نیکل، در 1200 کیلومتری شرق استرالیا و 20000 کیلومتری فرانسه، بین هواداران استقلال و کسانی که می خواستند فرانسوی بمانند، درگرفت.