کامرون: گزارش شده است که حداقل 6 نفر بر اثر درگیری در بازی فوتبال جام آفریقا کشته شدند

یائوند، کامرون: یک مقام دولتی محلی با درک نگرانی ها نسبت به ظرفیت این کشور برای برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی قاره، گفت: حداقل شش نفر در بیرون از استادیوم میزبان بازی در مسابقات فوتبال برتر آفریقا در کامرون در روز دوشنبه جان خود را از دست دادند.
ناصری پل بیا، فرماندار منطقه مرکزی کامرون، گفت که ممکن است تلفات بیشتری وجود داشته باشد.
وی گفت: «ما در موقعیتی نیستیم که بتوانیم تعداد کل تلفات را به شما بگوییم».
این درگیری زمانی اتفاق افتاد که جمعیت برای دسترسی به ورزشگاه اولمبه در شهر یائونده، پایتخت، برای تماشای بازی کشور میزبان با کومور در 16 بازی آخر حذفی جام ملت‌های آفریقا تلاش می‌کردند.
مقامات بیمارستان مساسی در مجاورت گفتند که حداقل 40 مجروح را دریافت کردند که توسط پلیس و غیرنظامیان به بیمارستان منتقل شدند. مقامات گفتند که بیمارستان قادر به درمان همه آنها نیست.
اولینگا پرودنس، یک پرستار، گفت: برخی از مجروحان در وضعیت ناامیدکننده ای هستند. “باید آنها را به بیمارستان تخصصی منتقل کنیم.”
پس از این حادثه، مردم در نزدیکی ورودی استادیوم بی حرکت به پشت دراز کشیده بودند. مردی در کنار یکی از قربانیان زانو زد و به نظر می رسید که در تلاش برای احیای قربانی است. کفش و کلاه و کلاه گیس رنگارنگ _ بخشی از لباس های بازی هواداران _ روی زمین پخش شده بود.
شاهدان می‌گویند که کودکان در میان افرادی بودند که در این حادثه گرفتار شدند. شاهدان گفتند که این اتفاق زمانی رخ داد که مهمانداران ورزشگاه دروازه‌ها را بستند و اجازه ورود افراد را ندادند. بلافاصله مشخص نشد که له شدن قبل از بازی اتفاق افتاده است یا در طول بازی.
مقامات فوتبال گفتند حدود 50000 نفر برای حضور در این مسابقه تلاش کرده اند. این ورزشگاه 60000 نفر گنجایش دارد اما قرار نبود بیش از 80 درصد برای بازی به دلیل محدودیت‌های جمعیتی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا پر شود.
کنفدراسیون فوتبال آفریقا که جام آفریقا را اداره می کند، در بیانیه ای اعلام کرد که از این حادثه آگاه است.
در این بیانیه آمده است: “CAF در حال حاضر در حال بررسی وضعیت و تلاش برای بدست آوردن جزئیات بیشتر در مورد آنچه رخ داده است.” “ما در ارتباط دائمی با دولت کامرون و کمیته سازماندهی محلی هستیم.”
در این بیانیه آمده است، یکی از مقامات ارشد فدراسیون، دبیر کل ورون موسنگو اومبا، برای عیادت از هواداران مجروح در بیمارستان رفت.
کامرون پس از 50 سال برای اولین بار میزبان جام آفریقا است. این کشور آفریقای مرکزی قرار بود میزبان مسابقات در سال 2019 باشد، اما این رویداد در آن سال از آن حذف شد و به دلیل نگرانی های جدی در مورد آمادگی کامرون، به ویژه آمادگی استادیوم های آن، به مصر اعطا شد.
ورزشگاه اولمبه یکی از مکان هایی بود که زیر ذره بین بود. این ورزشگاه اصلی مسابقات یک ماهه است و سه بازی دیگر از جمله فینال در 6 فوریه برگزار خواهد کرد.
حادثه روز دوشنبه دومین ضربه جدی به کشور در مدت یک روز بود، پس از آن که حداقل 17 نفر در اثر آتش سوزی یک رشته انفجار در یک کلوپ شبانه در یائونده در روز یکشنبه جان باختند.
پس از آن حادثه، رئیس جمهور کامرون، پل بیا، از این کشور خواست تا در حالی که میزبان بزرگترین رویداد ورزشی ملی خود در نیم قرن گذشته است، مراقب باشد.
کامرون در بازی روز دوشنبه 2-1 پیروز شد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.