کانادا برای پرداخت غرامت به کودکان بومی که از خانواده ها گرفته شده اند به توافق رسیده است

این توافقنامه ها شامل 15.7 میلیارد دلار (20 میلیارد دلار کانادا) برای صدها هزار کودک ملل اول است که از خانواده های خود حذف شده اند، خدماتی دریافت نکرده اند یا در دریافت خدمات با تاخیر مواجه شده اند. 15.7 میلیارد دلار دیگر برای اصلاح این سیستم طی پنج سال آینده است.

این توافقنامه ها تقریباً 15 سال پس از طرح شکایت حقوق بشر توسط انجمن مراقبت از کودکان و خانواده اولین ملل صورت می گیرد.

دادگاه حقوق بشر کانادا مکرراً دریافته است که خدمات کودک و خانواده علیه کودکان ملل اول تبعیض آمیز بوده است، تا حدی به دلیل تامین مالی ناکافی خدمات در ذخایر. سپس کودکان را از خانه های خود خارج کرده و برای دریافت آن خدمات به خارج از رزرو می بردند.

کانادا پذیرفت که سیستم‌هایش تبعیض‌آمیز بودند، اما مکرراً با احکام پرداخت غرامت و اصلاحات مالی، از جمله درخواست تجدیدنظری که سال گذشته ارائه کرد، مبارزه کرد.

کانادا همچنین در حال مبارزه با یک دعوای دسته جمعی از طرف کودکان اولین ملل است که توافقنامه غرامت به دنبال حل آن است.

دیوید لامتی، وزیر دادگستری روز سه‌شنبه گفت که دولت پس از نهایی شدن توافق‌ها در ماه‌های آینده، درخواست‌های خود را لغو خواهد کرد.

قرارداد اصلاحی شامل 1966.50 دلار (2500 دلار کانادا) در مراقبت های پیشگیرانه به ازای هر کودک و مقرراتی برای کودکانی که تحت سرپرستی قرار می گیرند برای دریافت حمایت بیش از سن 18 سالگی است.

سیندی بلک استاک، مدیر اجرایی انجمن مراقبت از کودکان و خانواده اولین ملل، گفت که بودجه با هدف اصلاحات و خدمات پیشگیرانه باید از ماه آوریل شروع شود، اما ممکن است مشکلات ریشه ای را که جامعه اولین ملت با آن مواجه است برطرف کند.

او به رویترز گفت: «من آن را به عنوان کلمات روی کاغذ می بینم. “من پیروزی را زمانی قضاوت می کنم که بتوانم وارد یک جامعه شوم و یک کودک بتواند به من بگوید “زندگی من بهتر از دیروز است.” هیچ چیز در این کلمات واقعاً زندگی کودکان را تغییر نمی دهد تا زمانی که اجرا شود.”

وکیل دیوید استرنز که وکالت کودکان و خانواده های آسیب دیده ملل اول است، در طی یک کنفرانس خبری گفت که این بزرگترین توافق جمعی در تاریخ کانادا خواهد بود.

او گفت: “عظمت این شهرک به یک دلیل و تنها یک دلیل است. و آن دامنه صدماتی است که به اعضای کلاس وارد شده است.”

پتی هدو، وزیر خدمات بومی، در این کنفرانس خبری قول داد که به تبعیض علیه کودکان ملل اول که بیش از حد در مراکز پرورشی در سراسر کانادا حضور دارند، پایان دهد.

او گفت: “تصمیم و اقدامات کانادا به کودکان، خانواده ها و جوامع ملل اول آسیب زد.” “تبعیض باعث آسیب و خسارات بین نسلی شد. این خسارات قابل برگشت نیستند. اما من معتقدم که بهبودی ممکن است.”