کانادا: بیش از 12 میلیون نفر در معرض خطر «گنبد حرارتی» بر فراز غرب ایالات متحده و کانادا برای افزایش دما هستند.

بیش از 12 میلیون نفر در این کشور تحت مشاوره گرما هستند شمال غربی اقیانوس آرام، از آنجایی که انتظار می رود دمای هوا در آخر هفته نزدیک به 20 درجه بالاتر از حد نرمال افزایش یابد و هوای شدید به کانادا نیز کشیده شود زیرا این کشور با ده ها آتش سوزی جنگلی دست و پنجه نرم می کند.
پیش‌بینی‌کنندگان سرویس ملی هواشناسی گفتند که یک ناحیه غیرعادی با فشار بالا یک “گنبد گرما” بر فراز غرب ایالات متحده و کانادا ایجاد می‌کند که مانند درپوشی بر روی جو عمل می‌کند، آسمان صاف را به ارمغان می‌آورد و اجازه می‌دهد دما افزایش یابد.
“دما در شمال غرب اقیانوس آرام در دهه های 80 و 90 میلادی افزایش خواهد یافت، که نشان دهنده ناهنجاری های 20 تا 30 درجه است.” مرکز پیش بینی آب و هوا گفت شنبه بسیاری از بخش‌های ساحلی شمال غربی اقیانوس آرام، رکوردهای دمایی را در این آخر هفته خواهند شکست.»
پیش بینی می شود که منطقه سیاتل در روزهای شنبه و یکشنبه به حداکثر 87 درجه فارنهایت برسد. اگر دما به 90 درجه فارنهایت برسد، رکورد 17 می 2008 را برای اولین روز 90 درجه ای سال خواهد شکست. پیش بینی می شود دمای هوا در این منطقه در طول هفته آینده در حد پایین تا اواسط دهه 80 باشد.
به گفته اداره بی خانمان منطقه کینگ، چند مرکز خنک کننده در آخر هفته در منطقه سیاتل برای آماده سازی برای موج گرما افتتاح شد.
در حالی که پورتلند، اورگان، هنوز مراکز رسمی خنک کننده را باز نکرده است، مقامات محلی از مردم خواستند تا از گرما در کتابخانه های محلی، استخرهای محلی یا فواره ها استراحت کنند. آلبرتا در کانادا وضعیت اضطراری استانی اعلام کرده و از بیش از 29000 نفر خواسته است تا خانه های خود را تخلیه کنند.